Viking Line nykytaiteessa

Kiinalaistaiteilija Ai Weiwei potee pysyvää epäkunnioitusta vallanpitäjiä kohtaan. Se tarkoittaa pysyvää ihmisten kunnioittamista.

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Kiinalaistaiteilija Ai Weiwei potee pysyvää epäkunnioitusta vallanpitäjiä kohtaan. Se tarkoittaa pysyvää ihmisten kunnioittamista.
Teksti:
Jari Tervo

Kiinan viranomaiset ovat istuttaneet taiteilijaa vankilassa, murskanneet hänen ateljeensa (kirjaimellisesti) ja tekaisseet miljoonien eurojen vaateen maksamattomista veroista. Mitä taiteilija voi tällaisessa tilanteessa tehdä? Taidetta.

Ai Weiwei muuttaa Kiinan hallituksen ihmisoikeusrikokset taideteoksiksi. Näin ne eivät heti unohdu. Salaisen poliisin jatkuvan valvonnan ja kiusauksen kohteena Ai Weiwei ei ole menettänyt huumorintajuaan. Berliiniläismuseon ala-aulaan taiteilija on pystyttänyt marmoriset valvontakamerat.

Ai Weiwein suurnäyttely on nimeltään Evidence, Todistusaineisto. Taiteilija asettaa esille poliisin hänen ateljeestaan takavarikoimat tavarat: tietokoneita, levykkeitä, kameroita, sanelukoneita ynnä muuta. Poliisin mielestä nämä ovat todisteita rikollisesta toiminnasta. Niinhän ne ovat. Kiinan viranomaisten rikollisesta toiminnasta.

Eniten hämmästyin Ai Weiwein Perspektiivitutkielma-valokuvasarjasta, vaikka se ei ole näyttelyn ansiokkain työ. Teoksen nimi on ankeampi kuin teos. Se rakentuu sarjasta valokuvia, joissa sojotetaan vasemman käden keskisormea maailman tunnetuimmille rakennuksille ja taideteoksille. Siis tätä pysyvää epäkunnioitusta.

Keskisormea saavat Eiffelin torni, Lontoon parlamenttitalo, Sydneyn ooppera, Rooman Colos-seum, Louvren taidemuseo, Mona Lisa -maalaus, Pietarin kirkko, Valkoinen talo, Pyhän Markuksen tori Venetsiassa, Barcelonan Sagrada Familia ja beijingiläinen valvontakamera.

Ja näitten lisäksi tietysti Helsingin tuomiokirkko ja Viking Linen ruotsinlaiva.

Jokaiselle suomalaiselle tutut esineet näyttivät kummallisilta ikonisten rakennusten rinnalla. Minun piti huhuilla toisesta näyttelyhuoneesta vaimo ja poika todistamaan, että näin mitä näin.

Helsingin tuomiokirkon sormittamisen vielä ymmärtää. Kyllä kunnon taiteilijan kuuluu vastustaa kirkollisia auktoriteetteja, ihan missä päin maailmaa tahansa.

Mutta entä Viking Linen autolautta? Mitäs pahaa se on toimittanut maailmassa? Vai onko Ai Weiwei onnettomuudekseen sattunut laivalle penkkariristeilyn aikaan? Silloin sormittaminen on alimitoitettu ele.

Viikingit olivat taitavia merenkulkijoita, jotka kulkivat ympäri Eurooppaa ja Venäjää ryöstämässä ja orjuuttamassa. Kun laivan kylkeen on kirjoitettu Viking Line, niin mitä hirtehinen Ai Weiwei näkee?

Täsmälleen sen mitä siinä sanotaan. Hän ei tulkitse lainkaan. Tässä viikingit ovat taas matkalla hirmutöihin. Me näemme noutopöytiä, kiinalainen taiteilija irtopäitä. Tälle siivottomuudelle hän nostaa sormensa.

X