Koolla on sittenkin väliä? Makkaramainoksen elastinen kikkelihuumori sopii 5-vuotiaille

Levyfirman pomo ei näe, että nuorisoa kosiskelevassa makkaramainoksessa olisi jotain kaksimielistä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Mainosmies nosti makkaran tikun nokkaan.

Levyfirman pomo ei näe, että nuorisoa kosiskelevassa makkaramainoksessa olisi jotain kaksimielistä.
(Päivitetty: )
Teksti:
Sisko Savonlahti

Kun liha-alan yritys Pouttu ja levy-yhtiö Rähinä Records ilmoittivat viime kuussa yhteisestä grillimakkarastaan, oli uutisen vastaanotto jokseenkin hämmentynyt. Rähinä Iso Lerssi –nimisen makkaran luvattiin olevan ”vähän niin kuin…grillimakkara, mutta isompi”.

Ihmisten reaktiot olivat kuin mainostajan märästä unesta. Makkara, jonka nimestä tulee vahva mielleyhtymä miehen sukupuolielimeen, herätti suuria tunteita. Somepöhinä saattoi alkaa, eikä lupaus siitä, että makkaralla on ”elastinen koostumus ja uniikki maku” ainakaan jarruttanut menoa. Elastinen ja Uniikki ovat Rähinä Recordsin artisteja.

”Heheheh, lerssi”, toiset höröttivät ja linkkasivat Facebook-sivulleen makkaraa käsittelevän artikkelin.

”’Iso Lerssi’… oikeasti?” toiset taas kirjoittivat statuksiinsa epäuskoisina.

Rähinä Recordsin Twitter-tilillä kuvailtiin grillimakkaran olevan ”vähän isompi kuin kaverilla”. Twiitin yhteydessä oli kuva tuotteesta. Sen alla oli lause ”Koolla on väliä.” Melkoinen makkara.

Makkarauutuus puhutti ”nettikansaa” päivän tai pari, ja suurin ihmetys alkoi laantua, vitsi kului ja vanheni.

Makkaran puolesta koulukiusaamista vastaan

Rähinä Recordsin artistit ovat tunnettuja yritteliäisyydestään ja hyvästä meiningistään. Kansansuosikki Elastinen on tehnyt yhteistyötä KivaKoulu-kampanjan kanssa, jonka pyrkimyksenä on vähentää koulukiusaamista. Nyt hän on antanut kasvonsa makkaralle, joka on vähän isompi kuin kaverilla. Onko se hyvä viesti nuorille miehille, joille on sanottu, ettei koolla ole väliä?

Sexpon toiminnanjohtaja Tommi Paalanen ei pidä Iso Lerssi -kampanjaa suurena ongelmana. Hän sanoo, että miehet ovat heittäneet läppää lerssistä ja sen koosta iät ja ajat.

”Johonkin se voi osua ikävästi, mutten usko siihen ajatukseen, että maailma paranee sensuroimalla. Kannatan enemmän sitä, että asioista keskustellaan.”

Iso makkara on kiva

Tietokirjailija ja viestinnän moniosaaja Katleena Kortesuo uskoo, että uutuudesta tulee hitti. Hän sanoo kampanjan olevan yhteiskunnallisesti naiivi, mutta myynnillisesti nerokas.

”Varmasti Iso Lerssi puhuttelee kohderyhmäänsä. Väitän myös, että ihmiset osaavat suhtautua isoon makkaraan itseironisesti.”

Kortesuon mielestä olisi hyvin hataraa vetää johtopäätös, että Elastisen nuoret fanit saisivat itsetunto-ongelmia, koska heidän idolinsa näyttäytyy jättimakkaran kasvona. Se ei Kortesuon mukaan tarkoita sitä, että hän itse arvostaisi kampanjaa.

”Luulisi, että kikkelihuumori olisi jo vanha juttu. Varmasti kaikki ovat nauraneet sellaisille jutuille viisivuotiaana, mutta ainakin itse toivoisin, että ihmisten huumori kehittyisi iän myötä.”

Rähinä Recordsin toimitusjohtaja Essi Kivitie kommentoi, ettei Rähinällä uskota, että Iso Lerssi -makkarasta tulee mieleen miehen sukupuolielin ”sen enempää kuin makkaroista yleisesti”. Kuvalla, jonka yhteydessä on teksti ”Koolla on väliä”, viitataan Kivitien mukaan siihen, että Rähinän mielestä ”isompi makkara on parempi kuin pienempi makkara, varsinkin jos on kova nälkä”.

”Olemme saaneet paljon palautetta ihmisiltä, joiden mielestä kampanja on hauska”, Kivitie kirjoittaa sähköpostiin. Ilmeisesti kieli poskessa.

”Huumorintajuja on yhtä paljon kuin on ihmisiä. Kaikkia ei voi miellyttää.”

Valmistaja: Me emme suunnitelleet mainosta

Rähinä on myynyt ennen Iso Lerssi -makkaraa pääsiäismunia. Pikkutuhmalla ”Sitä hyvää munaa – täynnä kunnon Rähinä-yllätyksiä” -tekstillä varustetut suklaamunat ovat olleet Essi Kivitien mukaan jättimenestys.

Sen tietää myös Poutun myynti- ja markkinointijohtaja Pirkko Rahkonen. Hän kertoo, että Iso Lerssi -makkaran lanseeraamisesta seurannut palaute on ollut ”95-prosenttisesti positiivista”. Hän korostaa, että Pouttu on Iso Lerssi -makkaran toteuttaja, ei suunnittelija. Ja näkyvyyttä on tosiaan saatu.

”Tiedettiin, miten heidän (Rähinän) aikaisemmat kampanjat ovat toimineet”, Rahkonen sanoo.

”Lähdettiin tähän mukaan, kun mahdollisuus saatiin.”

X