Falunin alkoholimainokset yllättivät Valviran: ”Siis vodkamerkki!”

Alkoholimainonta on kielletty Suomen televisiossa päivisin, mutta Falunin hiihtäjät mainostavat rinnuksissaan vodkaa. Mitä sanoo Valvira?

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Venäläiset Alexey Petukhov ja Nikita Kriukov tuulettavat voitettuaan spinttiviestin maailmanmestaruuden. Venäjänkielinen teksti mainostaa vodkaa.

Alkoholimainonta on kielletty Suomen televisiossa päivisin, mutta Falunin hiihtäjät mainostavat rinnuksissaan vodkaa. Mitä sanoo Valvira?
Teksti:
Johanna Jantunen

Urheilu ja alkoholi, mikä ihana yhdistelmä! Ainakin mainostajien mielestä. Vaikka alkoholimainonta on Suomessa nykyisin hyvin rajoitettua, venäläinen vodkamerkki näkyy Falunin kisalähetysten katselijoille sekä hiihtäjien asuissa että latujen varsilla.

Alkoholimainonta on kielletty Suomen televisiossa kokonaan  kello 7–22 välisenä aikana. Miten siis on mahdollista, että alkoholimainoksia näytetään puolentoista viikon ajan Ylen välityksellä kaikelle kansalle?

Mitä sanoo sosiaali- ja terveysalan valvontavirasto Valvira?

Mietoja alkoholijuomia saa urheilutapahtumissa mainostaa, mutta nyt on kyse väkevistä.  Kun Valviran lakimiehelle Sari Tujuselle selviää, että hiihtokilpailuiden mainostaja on nimenomaan vodkamerkki, hän yllättyy.

”Siis vodkamerkki! Kuulostaa omituiselta. Suomessa ei missään nimessä saisi mainostaa väkeviä.”

Asialle on kuitenkaan hankala tehdä mitään.

”Kun tällaisia lähetyksiä  tulee Suomen televisiosta, emme ala puuttua niihin”, Sari Tujunen sanoo.

Ei menisi läpi Suomessa

Jos Suomessa järjestettäisiin kilpailut, mainontaan sovellettaisiin Suomen lainsäädäntöä. Venäläisen vodkamerkin mainos ei menisi täällä läpi.

Vuoden alusta tuli voimaan uusi alkoholimainontaa rajoittava laki, joka kieltää mainonnan yleisillä paikoilla. Merkittävä poikkeus tehtiin kuitenkin yleisötapahtumien suhteen: mietoja alkoholijuomia saa edelleen mainostaa esimerkiksi urheilukilpailuissa.

Ruotsissa alkoholilaki on samankaltainen kuin Suomessa, eli väkevien juomien mainonta on kielletty. Vodkamerkki vaikuttaa kiertäneen lakia kirjoittamalla logonsa alle sanan ”vesi”. Merkillä on mineraalivettä valikoimissaan, mutta huomattavasti kuuluisampi se on vodkastaan.

Jos Koskenkorva toisi markkinoille kivennäisvettä, miten kossuvissyn mainontaan mahdettaisiin Suomessa suhtautua?

Jääkiekkoliitto lobbasi

Miksi urheilukilpailuissa edes mainostetaan alkoholia, kun muuten alkoholimainontaa koskeva lainsäädäntö on erittäin tiukka? Eikö poikkeus yleisötapahtumien kohdalla ole ole omituista?

”No näin on. Tämä oli tällainen kompromissi, joka jouduttiin tekemään. Yritettiin mielikuvamainonnan kieltoa, mutta se ei mennyt läpi”, Sari Tujunen sanoo.

”Jääkiekkoliitto osasi lobata aika hyvin. Se liittyi pitkälti jääkiekko-otteluiden sponsorointiin.”

 

X