Näistä liikennelaeista voit olla piittaamatta

Pyöräilykypärää täytyy lain mukaan käyttää ”yleensä”. Punaisia päin kävelystä ei saa sakkoa, tai jos joskus harvoin saakin, se on kympin suuruinen.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Liikennevalo roikkui ylösalaisin Helsingissä tammikuussa 2013.

Pyöräilykypärää täytyy lain mukaan käyttää "yleensä". Punaisia päin kävelystä ei saa sakkoa, tai jos joskus harvoin saakin, se on kympin suuruinen.
(Päivitetty: )
Teksti:
Johanna Jantunen

Pyöräiletkö ilman kypärää? Onko sinua sakotettu asiasta?

Niinpä.

Miksi lakiin edes kirjataan asioita, joista me kaikki tiedämme, ettei niitä tarvitse noudattaa?

Pyöräilykypärä: ”yleensä”

Näin sanoo laki:

Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää.

Miten niin yleensä?

”Sana yleensä on kyllä hassu. Muotoilu on peruja 1970-luvulta”, toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen Liikenneturvasta kertoo.

Vaikka lakipykälää laiminlöisi, rangaistusta tai vahingonkorvausmenetyksiä ei aiheudu. Kyseessä ei siis ole ehdoton käyttöpakko.

Miksi siis kypärästä edes mainitaan laissa?

”Vaikka rangaistusta ei saa, kypärän käyttö on tärkeää, ja sen vuoksi siitä on haluttu säätää laissa.”

Suojatie: jos lähellä

Näin sanoo laki:

Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä.

”Tämä on vähän väljästi ilmaistu. Ei ole tarkasti määritelty, kuinka lähellä suojatien täytyy olla”, Tarvainen kommentoi.

Jos kortteli on pitkä tai suojatietä ei näy mailla halmeilla, voiko tien ylittää mistä vain?

”Oma järjenkäyttö on sallittu. Mikäli suojatie on kaukana tai sitä ei ole, tie on ylitettävä mielellään kohtisuoraan.”

Kävely päin punaisia: korkeintaan kymppi

Näin sanoo laki:

Jos jalankulkijoita varten on erityinen jalankulkijaopastin, heidän on noudatettava sitä.

Punaisia päin kävelystä voi ainakin periaatteessa saada sakon.

”Oli sitten autoilija, pyöräilijä tai kävelijä, valoja on noudatettava. Rangaistusuhka on olemassa”, Tarvainen kertoo.

Tosielämässä sakkoja ei välttämättä jaeta, vaikka poliisi näkisi jonkun kävelevän päin punaista.

”Ei tästä ihan hirveän suurta määrää sakkoja vuodessa jaeta. Mutta ei se sitä sallituksi tee”, komisario Heikki Kallio Helsingin poliisilaitokselta kertoo.

Sakko punaisia päin kävelystä on kymmenen euroa.

”Aika lievästi tämä on tosiaan sanktioitu”, Kallio toteaa.

Poliisi voi käyttää omaa harkintaansa siinä, onko tilanteesta aiheutunut vaaraa. Sakon sijaan voi saada pelkän suullisen huomautuksen.

”Punaisia päin kävelijä saattaa aiheuttaa häiriöitä muille. Kävelijää väistävä auto voi joutua tekemään äkkijarrutuksen tai väistöliikkeen, ja tästä voi aiheutua vaikka ketjukolari”, Anna-Liisa Tarvainen sanoo.

Turvavyö: vapautuksia

Näin sanoo laki:

Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää kuljetuksen tai ajotehtävän erityislaadusta johtuvia vapautuksia turvavyön käytöstä.

Monet taksikuskit eivät käytä turvavyötä. Saavatko he usein sakkoja?

”Tässä on säädetty poikkeus. Taksikuskeilla on ollut näitä päällehyökkäystilanteita, joissa matkustaja on kohdellut kuljettajaa väkivaltaisesti”, Tarvainen selittää.

Tämän vuoksi taksikuskeja ei rangaista vyön käyttämättömyydestä.

”Mutta jos kuski ajaa yksin ilman matkustajaa tai kyseessä on koulukyyti, hänen on käytettävä turvavyötä”.

Turvavöistä säädetty laki on kehittynyt 40 vuoden ajan.

”Ensin oli asennuspakko, sitten käyttöpakko etuistuimella, sitten takaistuimella ja nyt myös kuorma- ja linja-autoissa”, Tarvainen selittää.

Tosin kaupunkibusseista ei turvavöitä löydy, joten niissä vyöpakkoa ei ole.

Heijastin: ”yleensä”

Näin sanoo laki:

Jalankulkijan on pimeän aikana tiellä liikkuessaan yleensä käytettävä asianmukaista heijastinta.

Heijastimenkäytöstä on säädetty laissa samalla tavoin kuin pyöräilykypärästä. Sakkoa ilman heijastinta liikkumisesta ei siis saa, mutta heijastinta pitäisi kuitenkin käyttää.

Miksi lakiin on kirjattu asioita, joita ei kuitenkaan tarvitse noudattaa?

”Tieliikennelainsäädännön on tulossa kokonaisuudistus. Tällöin käydään jokainen pykälä tarkasti läpi”, Anna-Liisa Tarvainen sanoo.

X