Jos lääkäri huomaa, ettei lentäjä pysty ohjaamaan lentokonetta, hänen ei tarvitse kertoa siitä kenellekään.
(Päivitetty: )
Teksti:
Miia Saari

Jos lääkäri huomaa, että vastaanotolle tuleva potilas ei pysty enää terveydellisistä syistä ajamaan autoa, hänellä on velvollisuus ilmoittaa asiasta ajoluvista päättävälle poliisille.

Mutta kun lääkäri huomaa, että potilas ei pysty enää terveydellisistä syistä ohjaamaan matkustajalentokonetta, on vaikka tullut hulluksi tai sokeutumassa, lääkärillä ei ole velvollisuutta ilmoittaa asiasta kenellekään.

Pistää pikkuisen miettimään, näinä päivinä.

Se tieliikennelain määrävä ilmoitusvelvollisuus, se todella toimii, olen huomannut.

Tunnen nimittäin henkilön,  tavallisen yksityisautoilijan, jolle määrättiin kuukausien ajokielto sairaskohtauksen syiden selvittämisen vuoksi. Voin hyvin kuvitella, että ainakin yhtä tarkkana oltaisiin, jos kyseessä olisi ollut ammattiautoilija.

Jos ilmailulaista pitäisi nyt tähän hätään etsiä jotain positiivista, niin ehkä se on se, ettei ilmailulaki sentään kiellä lääkäriä kertomasta, jos lentäjä on tullut hulluksi tai on sokeutumassa.

llmailulain mukaan sairaala tai muu hoitopaikka saa salassapitovelvollisuuden estämättä ilmoittaa ilmailuviranomaiselle, mikäli se toteaa lentäjällä sairauden, vian tai vamman, joka voi merkittävästi vaikuttaa ilmailuturvallisuuteen. Myös pelkkä epäily riittää perusteeksi.

Mutta siis varsinaista ilmoitusvelvollisuutta, sellaista samanlaista kuin tieliikenteen ajoterveyteen liittyvissä sairauksissa, lääkäreillä ei kuitenkaan ole.

Nyt alkaa pulssi taas nousta sen verran, että on otettava  yhteyttä Finnairiin ja kysyttävä, onko mahdollista, että hekään eivät saksalaisten tavoin saa tietää, jos heidän lentäjänsä ovat tulleet hulluiksi tai sokeutumassa.

Finnairin johtava työterveyslääkäri, ilmailulääkäri Kimmo Ketola välittää minulle Finnairin viestinnän kautta sähköpostilla seuraavan viestin.

”Finnairin työterveyshuolto seuraa sairauspoissaoloja ja niiden syitä säännöllisesti. Tässä yhteydessä haluan korostaa, että Finnairilla on oma erityisesti lentävän henkilöstön terveyteen ja työkykyyn laajalti perehtynyt työterveyshenkilöstö, joka on pitkäjänteisellä työllä saavuttanut varsinkin lentäjien vahvan luottamuksen. Tämä luottamus madaltaa yhteydenottokynnystä jo tilanteissa, joissa terveydentila ei vielä ole heikentynyt.

Toisaalta yhtiöllä on myös omat velvoittavat ohjeistuksensa. Lentotoimintaa ohjaavan Operations Manualin mukaan lentäjän on otettava yhteys Finnairin ilmailulääkäriin, mikäli hänellä todetaan sairaus, vika tai vamma joka voi vaikuttaa hänen lentokelpoisuuteensa. ”

No.

Nyt on vain tilattava se kesälomalento ja uskottava lujasti siihen, että meillä asiat ovat paremmin kuin jossain huithapeleiden maassa. Paremmin kuin jossain etelässä. Jossain Saksassa.

Ja jos ei uskota, niin pysytään maan pinnalla. Pysyvästi.

Ja maailma pelastuu.

 

X