Kuulin pari viikkoa sitten tarinan. Sen jälkeen aloin kiinnostua Apotista.
Teksti:
Miia Saari

Hurraa! Aamun uutisissa kerrottiin, että Apotti edistyy!

Ai mikä hiton Apotti?

Se liittyy seuraavaan tarinaan. Kuulin tarinan pari viikkoa sitten. Sen jälkeen aloin kiinnostua Apotista.

Vantaalainen äiti sai Lastenklinikalta pyynnön toimittaa lapsensa kasvukäyrät heille mystisen sairauden selvittämistä varten. Vaikka Vantaa ja Helsinki kuuluvat samaan sairaanhoitopiiriin, lasten kasvu- ja kehitystiedot eivät näy samassa järjestelmässä.

Äiti yritti soittaa omaan terveyskeskukseensa, mutta siellä oleva nauha kertoi, että terveyskeskukseen voi soittaa vain klo 12–13. Kello oli 14.40.

Äiti matkusti terveyskeskukseen ja löysi sieltä neljä hoitajaa. Voisivatko he auttaa, kasvukäyriä kaivattaisiin.

Hoitajien mukaan terveyskeskuksen tietokoneilla ei nähdä lasten kasvukäyriä, sillä ne kuuluvat eri tietojärjestelmään. Ainostaan kouluterveydenhoitajalla on niihin pääsy.

Äiti ei tavoittanut kouluterveydenhoitajaa. Ei ihme, olihan vielä kesäloma.

Seuraavana arkipäivänä terveydenhoitaja kuitenkin vastasi soittopyyntöön, hän oli onneksi tullut töihin tekemään ekaluokkalaisille terveystarkastuksia.

Mutta kasvukäyriä ei kuulemma saanut siirrettyä sähköisesti Lastenklinikan järjestelmään.

Äiti kysyi, voisiko kouluterveydenhoitaja laittaa ne postiin. Käyrien pitäisi olla perillä lääkärillä torstaina, ja nyt oli maanantai, kello kymmenen.

Valitettavasti seuraava kaupungin postilähetys koululta lähtee vasta keskiviikkona, hoitaja kertoi. Eikä posti missään tapauksessa ehdi perille päivässä. Se menee ensin suureen lajittelukeskukseen. Siellä sitä lajitellaan pari kolme päivää.

No mutta, voisiko kasvukäyrät faksata Lastenklinikalle?

Kouluterveydenhoitajan töihin ei kuulemma kuulu etsiä faksinumeroita, joten äiti selvitti Lastenklinikan faksinumeron ja ilmoitti sen kouluterveydenhoitajalle.

Seuraavana päivä äidille tuli tekstiviesti, jossa kouluterveydenhoitaja kertoi, ettei koululla ole faksia. Siitä on luovuttu, koska sitä ei kuulemma tarvita.

No voisiko kouluterveydenhoitaja skannata kasvukäyrät ja lähettää ne Lastenklinikalle sähköpostilla?

Ei voi, se on ankarasti kielletty. Sähköpostilla ei saa lähettää potilastietoja.

Ainoaksi mahdollisuudeksi jäi se, että äiti haki koululta tulostetut kopiot kasvukäyristä ja pisti ne valtion postiin.

Torstaihin mennessä ne eivät olleet löytäneet tietään lääkärille.

Mutta sen äiti oli osannut jo aavistaakin. Siksi hänellä oli niistä kopiot. Hän matkusti Lastenklinikalle ja luovutti paperit lääkärille.

Tieto siirtyi kuin siirtyikin, kädestä käteen.

Ja mikäs se Apotti sitten on?

Tämän kaiken pitäisi olla historiaa, kun Apotti, uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelu otetaan käyttöön Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä ja aluksi neljässä kunnassa vuosina 2017–2019.

Apotti yhdistää kymmenet eri tietokannat toisiinsa. Sen odotetaan pelastavan ihmishenkiä, sillä Suomessa kuolee vuosittain 700–1700 ihmistä hoitoon liittyvien epäselvyyksien vuoksi.

Uusi järjestelmä, siis se Apotti, huomauttaa mahdollisista ohjeista poikkeavista tai haitallisista toimintatavoista tai päätöksistä ja siksi sen oletetaan säästävän ihmishenkiä.

Siksi kaikkien kannattaa hurrata Apotin edistymiselle. Nyt sille valittiin rakentaja, yhdysvaltalainen firma nimeltä Epic.

Mutta ennen Apottia kannattaisi panostaa ihan perinteiseen tiedonsiirtoon, viestin välittämiseen ihmiseltä ihmiselle.

Sillä myöhemmin äidille selvisi, että kyllä ne kasvukäyrän tiedot olisi sittenkin saanut terveysasemalta, ei käyrän muodossa mutta numeroina, mutta tieto tästä ei ollut koskaan siirtynyt terveysasemalle. Eikä kouluterveydenhoitajalle.

Olisikohan ne tiedot saatu siirrettyä terveysasemalta Lastenklinikalle sähköisesti? Olisiko terveysasemalla ollut vielä faksi?

Tässä riittääkin pohdittavaa, sitä Apottia odotellessa.

X