Viherpainostusta, hyvinvointia, virtuaalisia vaikuttajia – Nämä ovat 2020-luvun kulutuksen viisi megatrendiä

Jaa artikkeliTilaa Seura
© iStock
Kuluttamisen yksilöllisyys korostuu 2020-luvulla, mutta tiesitkö, että yhä useampi brändi hyödyntää markkinoinnissaan virtuaalihahmoja?

Trendwatching.com-sivusto listasi 5 kulutuksen megatrendiä, jotka jyräävät 2020-luvulla.

1. Viherpainostus ohjaa kulutusvalintoja

Tähän asti moni kuluttaja on tehnyt vihreitä valintoja, koska sitä on pidetty trendikkäänä kuluttamisen muotona.

2020-luvulla ympäristöystävällisten tuotteiden ennustetaan halpenevan ja niiden saatavuus parantuu, mikä luo painetta yhä uusille kuluttajille alkaa tehdä kulutusvalintoja ekologisista syistä – ja välttyä viherpainostuksen mukanaan tuomalta häpeältä ja leimautumiselta.

2020-luvun viisi megatrendiä ennustaa tulevaa: kuluttaminen vihertyy entisestään 2020-luvulla. © iStock

2. Virtuaaliset avattaret ja somevaikuttajat näkyvät valtavirrassa

Yhä useammat brändit haluavat erottua kuluttajamarkkinoilla ihmismäisten virtuaalihahmojen avulla.

Yksi esimerkki virtuaalivaikuttajasta on Lil Miquel, jolla oli vuoden 2020 alussa Instagramissa lähes 2 miljoonaa seuraajaa. Robotti esiintyi toukokuussa 2019 suurta kohua aiheuttaneessa Calvin Klein -kampanjassa yhdessä supermalli Bella Hadidin kanssa.

Myös uutisankkurit voivat nykymaailmassa olla virtuaalisia – Kiinan valtiollinen uutistoimisto Xinhua on julkaissut jo toisen virtuaalisen uutisankkurinsa.

3. Yksittäiselle kuluttajalle räätälöidyt tuotteet ja palvelut

Kulutushistorian yksi keskeisimmistä teemoista kautta aikojen on ollut räätälöityjen tuotteiden ja palvelujen tarjoaminen kuluttajille.

Kuluttamisen yksilöllisyys korostuu 2020-luvulla edelleen – Ihmiset elävät alati muuttuvissa ympäristöissä eikä ole olemassa yhtä ainoaa täydellistä tuotetta, palvelua tai ratkaisua, joka sopisi kaikille.

Teknologian kehittymisen ennustetaan lisäävän tulevan vuosikymmenen aikana myös erilaisia kuluttajille suunnattuja yksilöityjä reaaliaikaisia elämyksiä.

Lue myös: Tulevaisuuteen voi vaikuttaa, uskoo luottavaisesti enemmistö suomalaisista – ”Tulevaisuuden pitämisestä höttönä, hattarana tai haihatteluna ei ole tietoakaan”

Kuluttaminen yksilöllistyy 2020-luvulla.

Kuluttaminen yksilöllistyy 2020-luvulla. © iStock

4. Hyvinvointibrändien kultainen vuosikymmen

Uupumus on maailmanlaajuinen vitsaus – Maailman terveysjärjestö lisäsi uupumuksen kansainväliseen tautiluokitukseensa toukokuussa 2019.

Trendwatching.com-sivusto ennustaa, että 2020-luvulla kuluttajat alkavat kiinnittää yhä enemmän huomiota kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja jaksamiseen.

Yhä useammat brändit rientävätkin tulevaisuudessa kiireisen arjen uuvuttamien ihmisten apuun erilaisten tuotteiden ja palveluiden muodossa.

5. Kansalaismedia

Nousussa ovat nyt kuluttajille merkitykselliset verkostot ja heimokulttuurien syntyminen.

Kuluttajat alkavat hakeutua 2020-luvulla laajoista online-yhteisöistä ja sosiaalisen median alustoista kohti pienempiä digitaalisia ympäristöjä ja yhteisöjä, jotka kokevat itselleen läheisemmiksi.

Pienissä heimoissa kontaktien luominen toisten samanhenkisten kanssa helpottuu.

2020-luvulla tullaan näkemään heimoutumista.

Ihmiset pakenevat sosiaalisen median vihapuhetta pienempiin yhteisöihin. © iStock

X