Aino- ja Reino-tossujen valmistaja syyttää Citymarketteja yhtiönsä konkurssista – Näin Kesko vastaa syytöksiin: ”Tuotteiden kysyntä laski”

Reino- ja Aino-tossujen valmistaja syyttää Keskon alennusmyyntitapoja yhtiönsä konkurssista. Kesko myöntää kaupanneensa tossuja alle tehdashinnan. Finlayson kertoi tänään ostaneensa tossujen tuotemerkin.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Reino- ja Aino-tossujen valmistaja syyttää Keskon alennusmyyntitapoja yhtiönsä konkurssista. Kesko myöntää kaupanneensa tossuja alle tehdashinnan. Finlayson kertoi tänään ostaneensa tossujen tuotemerkin.
(Päivitetty: )
Teksti:
Alisa Kaukio

Vuodevaatteita ja muita kodintekstiilejä valmistava Finlayson on Reino- ja Aino-tossujen tavaramerkin uusi omistaja. Yhtiö kertoi tänään ostaneensa tossujen brändioikeudet konkurssiin menneeltä lieksalaiselta jalkinevalmistajalta PK-Kappilta.

Uusi omistaja siirtää kustannussyistä Reinojen ja Ainojen tuotannon ulkomaille, ja tossuja myydään jatkossa Finlaysonin mukaan sen omien liikkeiden lisäksi vain S-ryhmän kaupoissa.

Iltalehden haastattelema Reino- ja Aino-brändin entinen omistaja Arto Huhtinen syyttää yhtiönsä konkurssiin menosta erityisesti Keskoa ja sen Citymarket-ketjua.

Kun Kesko lopetti uusien tossujen oston lieksalaisyritykseltä, Citymarketit myivät varastoissaan olleet loput 100 000 tossuparia pois alennuksella, Huhtisen mukaan jopa 20–40 prosenttia tehtaan hintaa halvemmalla.

Huhtisen mukaan jättierän polkumyynti vaikutti tossujen kokonaiskysyntään muissa kaupoissa ja johti lopulta yhtiön konkurssiin.

Kesko myöntää poistomyynnin, muttei konkurssiin ajamista

Seuran tavoittama Keskon tavarakaupan johtaja Harri Hovi varoo ottamasta suoraan kantaa Reino- ja Aino-tossujen valmistajan konkurssin syihin.

Hovi myöntää, että Keskon varastoissa olleet tossut poistettiin lopulta marketeista alennushintaan.

”K-Citymarketit ovat olleet jo vuosien ajan selkeästi Suomen suurin Reino-tossujen myyjä, ja olemme panostaneet Reinojen markkinointiin ja myyntiin kaupoissamme. Tuotteiden kysyntä kuitenkin laski parin viime vuoden aikana, joten tuotteita myytiin pois alennuksilla”, Harri Hovi kertoo Seuralle.

Hovin mukaan Kesko pitää kotimaisia tavarantoimittajia tärkeinä, ja Reinojenkin valmistajan kanssa yhteistyötä oli tehty pitkään. Bisnes on kuitenkin bisnestä.

”Olemme pahoillamme valmistajan tilanteesta, johon varmasti liittyy monia seikkoja, joita meidän on vaikea arvioida”, Harri Hovi sanoo.

 

X