Äiti kiittää: Helsinkiläiskoulu tarjosi Pariisista palanneelle pojalle heti kriisiapua

Perheen palattua kotiin tuli Wilma-viesti: tarvitsetteko apua?

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Kynttilöitä palamassa Pariisin terrori-iskujen uhrien muistoksi Batacian-teatterin edessä Pariisissa 18.11.2015.

Perheen palattua kotiin tuli Wilma-viesti: tarvitsetteko apua?
Teksti:
Johanna Jantunen

Yläkouluikäiset helsinkiläispojat olivat äitinsä kanssa viettämässä viikonloppulomaa Pariisissa, kun terroristit viime perjantaina iskivät kaupunkiin. Yksi iskuista tehtiin vain parin kilometrin päässä äidin ja poikien majapaikasta.

Perheen palatessa maanantaina takaisin Suomeen äidin sähköpostiin saapui Wilma-viesti.

Onko kaikki hyvin, tarvitsetteko apua, viestissä kysyttiin.

Viesti oli vanhemman pojan luokanvalvojalta. Hän tarjoutui juttelemaan pojan kanssa tapahtumista tai järjestämään tapaamisen kuraattorin tai koulupsykologin kanssa.

”Poika ei ole vielä ehtinyt tarttua tarjoukseen, koska on ollut flunssassa, mutta on todella hienoa, että apua tarjotaan”, äiti kertoo.

”Hyvä että tuli käytyä”

Helsinkiläisperheen pojat käyvät eri kouluja. Nuoremman pojan koulusta ei saapunut Wilma-viestiä, mutta kun koululta tiedusteltiin keskustelumahdollisuutta, se järjestyi vuorokauden sisällä.

”Pojalle on tullut vielä pelonväristyksiä, ja oli hyvä, että hän pääsi juttelemaan tapahtumista ammattilaisen kanssa”, äiti kertoo.

Kuraattori kuunteli poikaa ja antoi hänelle ohjeita käsitellä tunteitaan.

”Poikamme oli positiivisella mielellä juttutuokiosta. Hän oli sitä mieltä, että oli tosi hyvä, että tuli käytyä. Mahtava homma, että koulu toimii näin”, äiti kehuu.

Onko kyse poikkeuksellisen hyvin toimineesta opettajasta vai koulujen yleisestä käytännöstä?

Apua tarjottava

Suomen laki edellyttää oppilaitoksilta opiskeluhuoltosuunnitelmaa.

”Siihen sisältyy myös kriisisuunnitelma, jonka yhtenä osana on psykososiaalisen tuen järjestämien”, opetusneuvos Heidi Peltonen Opetushallituksesta kertoo.

Kouluille on annettu ohjeistus siitä, miten erilaisissa kriisitilanteissa toimitaan. Ohjeistuksessa annetaan muun muassa neuvoja siihen, kuinka tapahtumat voidaan ottaa lasten kanssa puheeksi ja miten lapsia voidaan auttaa selviytymään kriisitilanteista.

Ohjeistus ei koske vain koulussa tapahtuneita kriisitilanteita. Oppilashuollolla on valmius käsitellä lapsen huolenaiheita ja turvattomuuden tunteita, mistä ne sitten johtuvatkaan.

”On tärkeää, että lapselle tai nuorelle avautuu mahdollisuus käydä keskustelua joko opettajan tai oppilashuoltoryhmän jäsenen kanssa ja että aikuinen on valmis keskustelemaan ja kuuntelemaan.”

Keskustelu opettajan kanssa voi riittää, mutta jos oppilas haluaa jutella tapahtumista myös psykologin tai kuraattorin kanssa, koulun on lain mukaan järjestettävä tapaaminen seitsemän arkipäivän sisällä pyynnöstä. Kiireellisissä tapauksissa keskustelumahdollisuus on järjestettävä samana tai seuraavana työpäivänä.

”Tällä hetkellä psykologin ja kuraattorin palveluiden pitäisi olla saatavilla kaikissa kouluissa.”

X