Ajatko hengenvaarallisilla kitkarenkailla? Viidesosa kitkoista ei sovi Suomen talveen – näin tunnistat ne

Keskieurooppalaiset kitkat eivät toimi liukkaalla ajokelillä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Pohjoismaisten kitkarenkaiden pehmeä kumi toimii lumella ja jäällä, keskieurooppalaiset renkaat puolestaan märällä asfaltilla.

Keskieurooppalaiset kitkat eivät toimi liukkaalla ajokelillä.
Teksti:
Johanna Jantunen

Kitkarenkaita on Suomen teillä liikkuvissa autoissa käytännössä kahdenlaisia: Pohjois- ja Keski-Eurooppaan suunniteltuja.

Jälkimmäisillä ei kannattaisi ajaa Suomen talvessa. Ne ovat turvallisuusriski.

”Keskieurooppalaiset kitkarenkaat eivät toimi liukkaalla ajokelillä, ja siinä suhteessa ne ovat muita renkaita vaarallisempia”, VTT:n tutkija Juha Luoma sanoo.

Keskieurooppalainen kitkarengas on kehitetty toimimaan märällä tienpinnalla, ja sen jääpito on huono.

Syy on renkaan kumilaadussa.

Pehmeää lumelle

Pohjoismaisissa kitkarenkaissa käytetään pehmeää kumia, jotta rengas purisi lumeen ja jäähän.

Keskieurooppalaiset renkaat ovat jäykemmät, ja ne toimivat märällä asfaltilla.

”Märällä kelillä keskieurooppalaiset renkaat voivat olla jopa parempia kuin pohjoismaiset”, Luoma sanoo.

”Jääpito ja märkäpito ovat tavallaan vastakkaisia ominaisuuksia. Kun toista parantaa, toinen huononee.”

Tarkista nopeusluokka

Suomen ilmastoon sopimattomat kitkarenkaat tunnistaa renkaan kylkeen merkitystä nopeustunnuksesta. Auton renkaaseen on merkitty rimpsu numeroita ja kirjaimia, joista viimeinen tyypillisesti kertoo nopeusluokan.

Pohjoismaiden talviin suunnitellun kitkarenkaan nopeusluokka on usein Q (160 km/h) tai R (170 km/h). Nopeusluokka kertoo suurimman sallitun nopeuden kyseisellä renkaalla.

Keskieurooppalaiset renkaat on suunniteltu nopeampaan ajoon. Niiden nopeustunnus on tyypillisesti H (210 km/h) tai V ( 240 km/h). Mikäli kitkarenkaistasi siis löytyy kyseinen nopeustunnus, ajat luultavasti Suomen ilmastoon sopimattomilla renkailla.

Lähes viidesosa keskieurooppalaisia

Suomessa noin 17 prosenttia kitkarenkaista on keskieurooppalaista mallia, kertoo VTT:n tutkimus.

”Nämä renkaat tulevat monesti käytettynä ostetun auton mukana, ja kyllä keskieurooppalaisia renkaita on Suomessa ihan myynnissäkin”, Luoma kertoo.

Joidenkin automerkkien valmistajat myös suosittelevat autoon juuri tietynlaisia talvirenkaita.

”Käytännössä ne ovat usein keskieurooppalaista mallia.”

X