Älyteknologia leviää roskiksiinkin – Jäteastian täyttymisestä voi ilmoittaa nyt älypuhelimella

Helsingissä yritetään tehostaa jäteastioiden tyhjennystä digitalisoinnilla. Roskiksen tunnisteen avulla asukas voi lähettää tyhjennyspyynnön puhelimellaan.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Älytunnisteilla varustetut jäteastiat näkyvät FinBinCare-järjestelmän kartalla.

Helsingissä yritetään tehostaa jäteastioiden tyhjennystä digitalisoinnilla. Roskiksen tunnisteen avulla asukas voi lähettää tyhjennyspyynnön puhelimellaan.
(Päivitetty: )
Teksti:
Armi Kauppila

Rakentamispalveluliikelaitos Stara kokeilee Helsingissä digitaalista järjestelmää jätteentyhjennyksen tehostamiseksi.

QR/NFC-tunnisteella varustettuja älynäyttöjä on jo 175 helsinkiläisessä roska-astiassa. Asukas voi lähettää tyhjennyspyynnön suoraan järjestelmään skannaamalla taulun tunnisteen puhelimellaan.

Tyhennyspyynnöt näkyvät reaaliaikaisesti

Järjestelmän on kehittänyt suomalainen Lehtovuori. Karttoja hyödyntävässä FinBinCare-ohjelmistossa tyhjennyspyynnöt näkyvät reaaliaikaisesti.

Ne saadaan järjestelmästä käsittelyyn joka aamu, ja kun jäteastiat on tyhjennetty, se kuitataan järjestelmään.

Älytunnisteilla varustetut jäteastiat näkyvät FinBinCare-järjestelmän kartalla

Älytunnisteilla varustetut jäteastiat näkyvät FinBinCare-järjestelmän kartalla. © Lehtovuori Oy

Tyhjennys nopeutuu ja täsmentyy

Staran vastaavan piiripuutarhurin Sampo Sainion mukaan helsinkiläisten ilmoitukset roskisten täyttymisestä menivät aiemmin kaupunkiympäristön asiakaspalveluun. Sieltä ne jouduttiin ohjaamaan eteenpäin tyhjennyksestä vastaaville henkilöille.

”Nyt ilmoittaminen helpottuu ja viesti välittyy suoraan oikeaan paikkaan. Se nopeuttaa tyhjennystä, jos jäteastia tai syväsäiliö on täyttynyt ennen normaalia tyhjennysaikaa.”

Starassa ollaan myönteisiä uusia kokeiluja kohtaan.

”Olemme päättäneet kokeilla uutuuksia rohkeasti, jos ne ovat järkevästi kokeiltavissa, vaikka osa kokeiluista voikin epäonnistua. Jos taas yksittäinenkin kokeilu onnistuu todella hyvin, se voi tuoda merkittävät säästöt ja parantaa asiakaskokemusta”, Sampo Sainio sanoo.

X