Pyöröovet herättävät jopa raivoa, kun ruuhkassa kulkeminen pysähtelee - Miksi ne eivät voi pyöriä sujuvasti?

Kauppakeskuksen sisäänkäynnin automaattisissa pyöröovissa eteneminen tuntuu pysähtyvän tämän tästä. Mitä ikivanhalle keksinnölle on tapahtunut ja miksi kulkeminen pyöröovissa on muuttunut ärsyttäväksi pykimiseksi?

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Automaattiset pyöröovet ovat vihreä valinta, kun lämpö ei karkaa ulos. Julkisen tilan oviympäristö kätkee sisäänsä paljon enemmän, kuin omin silmin on mahdollista nähdä.

Kauppakeskuksen sisäänkäynnin automaattisissa pyöröovissa eteneminen tuntuu pysähtyvän tämän tästä. Mitä ikivanhalle keksinnölle on tapahtunut ja miksi kulkeminen pyöröovissa on muuttunut ärsyttäväksi pykimiseksi?
(Päivitetty: )
Teksti:
Terhi Harper

Kauppakeskus Mall of Triplan kiinteistöpäällikkö Sakari Meriläisen mukaan ovivalinnat, myös pyöröovet, valitaan huolellisin perustein ohjaamaan ihmisvirtoja – ei siis suinkaan kokeilunhalusta tai tuottamaan ylimääräistä päänvaivaa asiakkaille.

Pääasiallinen syy automaattisten pyöröovien käyttöönottoon liittyy lämpöenergian hallintaan: pyöröovet keräävät lämmintä ilmaa liukuovia tehokkaammin etenkin tiloissa, joiden läpi kulkee suuria ihmisvirtoja.

”Kun ihmisiä kulkee jatkuvasti sisään ja ulos, liukuovet voivat joutua olemaan avoinna pitkiäkin aikoja, jolloin sisätiloihin pääsee jäähtynyttä ilmaa. Pyöröovesta sen sijaan pääsee kulkemaan vain tietty määrä ihmisiä sisään ja ulos yhdellä kertaa, jolloin ilmavirta katkeaa automaattisesti”, kiinteistöpäällikkö selventää.

Perisuomalainen luonteenpiirre pysäyttää pyöröovet

Sakari Meriläisen mukaan tärkeintä julkisten tilojen oviratkaisujen valinnassa on varmistaa asiakkaiden turvallinen kulkeminen, mistä säädetään myös EU-direktiivein.

Juuri tässä piilee pyöröovien haastavuus.

”Eroamme verrattain väljään asutussa Suomessa luonteeltamme esimerkiksi valtaviin ruuhkiin tottuneista aasialaisista, joista voisimme ottaa hiukan oppiakin. He taitavat tiivistämisen ihmismassojen keskellä kulkemisen sujuvoittamiseksi”, Meriläinen sanoo.

Suomalaiset vaalivat omaa henkilökohtaista tilaansa – kanssakulkijoihin halutaan mielellään säilyttää sopiva etäisyys.

Pyöröoven takapäädyssä sijaitseva tunnistusmekaniikka, ’turvaverho’, ei kuitenkaan ajattele pohjoismaalaisen tapaan väljästi.

”Kun pyöröovista kuljetaan harvassa jonomuodostelmassa, viimeinen jonossa joutuu väistämättä liian lähelle takaovea. Tällöin kulkemisen pysäyttää automaattinen tunnistusjärjestelmä, joka hidastaa ja katkaisee pyöröoven liikkeen tulkitessaan, että joku on vaarassa jäädä alle,” Meriläinen selvittää.

Sama ilmiö tapahtuu Meriläisen mukaan silloin, mikäli pyöröoviin hyppää mukaan aivan viime tingassa jonon jatkoksi.

Paniikki pyöröovissa – pääseekö niistä ulos hätätilanteessa?

Kun seisoo eräänkin kerran pysähtyneenä pyöröovien väliin, tulee väistämättä ajatelleeksi, voivatko ovet jäädä jumiin. Ja miten käy, jos niistä pitäisi päädä ulos mahdollisimman nopeasti esimerkiksi mahdollisen vaaratilanteen uhatessa.

Huoli on Meriläisen mukaan turha, sillä jälleen kerran ihmisen turvana on huolellisesti testattu automaattinen järjestelmä.

”Mikäli evakuointitilanne tulisi ajankohtaiseksi, pyöröovien palojärjestelmä ohjaa keskiovet kääntymään sivuun – näin tila muuttuu täysin avoimeksi ja esteettömäksi läpikulkupaikaksi”, Meriläinen selvittää.

Pyöröovet sopivat myös liikuntaesteisille

Julkisen tilan oviympäristön tulisi olla paitsi turvallinen, myös tarjota esteetön kulku liikuntarajoitteisille käyttäjille.

Sakari Meriläisen mukaan kauppakeskus Mall of Triplan oviratkaisuja pohdittaessa, päädyttiin vilkkaasti liikennöidyissä sisäänkäynneissä valitsemaan 2-lehtiset pyöröovet, joissa on reilusti tilaa myös pyörätuolin käyttäjille.

”Liikuntarajoitteisia asiakkaita varten pyöröovien sisäänkäynteihin on merkitty erillisin pyörätuoli -tunnuksin painikkeet, joiden avulla ovet pyörivät hitaammin ja liikkuminen helpottuu.”

Lue myös: Näin taustamusiikki vaihtuu, kun käyt ostoksilla – Katso lista kauppojen musavalinnoista

Pyöröovet sopivat liikuntaesteisille

Pyörätuolilla merkitty painike ohjaa pyöröovien lavat liikkumaan hitaammin. © Kuvituskuva / Otavamedia

X