E-urheilu kasvoi nuorten miesten suosikkilajiksi – ”Pelaamisesta ja elektronisesta urheilusta tuli hyväksyttävämpää”

Jaa kaverilleTilaa Seura
© iStock
E-urheilu kiinnostaa alle kolmikymppisiä miehiä jo enemmän kuin jääkiekko. Mikä tähän on syynä?

Sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyritys Sponsor Insight tutki 14:ttä kertaa suomalaisten kiinnostusta urheilua kohtaan.

18–29-vuotiaiden miesten parissa E-urheilu eli elektroninen urheilu nousi ensimmäistä kertaa kiinnostavimmaksi lajiksi. 53 prosenttia kyseisestä ikäluokasta oli kiinnostuneita eSportista, kun taas jääkiekosta kiinnostuiden määrä oli 52 prosenttia.

Elektronisen urheilun kasvu Suomessa on ollut hurjaa.

”Elektronisen urheilun kasvu on viime vuosina ollut suurta ja tähän on varmasti vaikuttanut e-urheilun lähestyttävyys ja laaja peligenrekirjo, joista on helppo löytää itseään kiehtova peli. Pelaamisharrastuksen suosio kasvaa, joten e-urheilun voidaan ajatella olevan tälle luonnollista jatkumoa, kun omia taitoja halutaan kokeilla muita pelaajia vastaan”, toteaa Suomen elektronisen urheilun liiton toiminnanjohtaja Mirka Tukia.
Viimeisimpänä osoituksena suosion kasvusta on suomalaisen Counter-Strike-joukkueen Encen menestyksekäs kulku maailmanmestaruusturnauksessa Puolassa. Se päättyi hopeasijaan. Suomalaisjoukkueen finaaliottelu näytettiin suorana Yle Areenan kautta, ja finaalilla oli lähes 240 000 katsojaa. Kyseinen määrä ohitti esimerkiksi monet suorat MM-hiihtolähetykset Yle Areenassa.

Tulevaisuus turvattu

Elektroninen urheilu on tietotekniikkaa hyödyntävää kilpaurheilua. Elektronista urheilua harrastetaan niin joukkue- kuin yksilömuodossakin, pelistä riippuen. Tavallisimmat esports-pelit ovat tietokoneella tai konsolilla toimivia viihdepelejä, jotka jakautuvat useampaan alalajiin.

Nuoremmille sopivia tietokone- ja konsolipelejä on tehty paljon ja ne ovat viime vuosina menestyneet markkinoilla aiempaa paremmin. Tukian mukaan tämä on ollut osasyynä e-urheilun kasvuun.

”Pelaamisesta ja elektronisesta urheilusta on tullut hyväksyttävämpää. Mielenkiintoisia pelejä on tehty yhä nuoremmille sopiviksi, esimerkkeinä Overwatch- ja Fortnite-pelit”, hän kertoo.

Yhdysvalloissa elektroninen urheilu on noussut toiseksi seuratuimmaksi urheilulajiksi amerikkalaisen jalkapallon jälkeen. Tutkimuksen mukaan 27.6 miljoonaa yhdysvaltalaista seuraa tai osallistuu elektroniseen urheiluun.

”Elektronisen urheilulla on pitkät juuret Yhdysvalloissa, joten on luonnollista, että laji on siellä ehtinyt saavuttamaan laajan fanikunnan”, Tukia mainitsee.

Tukia uskoo, että myös Suomessa e-urheilu tulee jatkossa tekemään suuren läpimurron.

”Hyväksyntä ja alan suosion kasvu ovat mahdollistaneet toiminnan kasvamisen ja uusien työpaikkojen syntymisen alalle. Odotettavissa onkin, että Suomessa nähdään yhä enemmän elektronisen urheilun tapahtumia, turnauksia eri peleissä sekä junioritoiminnan määrän kasvua.”

 

 

 

X