Elisa lähetti kummallisen kirjeen: ”Yleinen puheluiden käyttötottumusten olennainen muuttuminen” nostaa kuukausimaksua

Elisa myöntää, että suomeksi sanottuna kyse on puheluiden määrän vähentymisestä Kotipuhelin-liittymissä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Elisa myöntää, että suomeksi sanottuna kyse on puheluiden määrän vähentymisestä Kotipuhelin-liittymissä.
Teksti:
Oona Komonen

Elisa nostaa Saunalahti Kotipuhelin -liittymien kuukausimaksuja.

Teleyhtiö perustelee hinnankorotusta monimutkaisella ja erikoisella tavalla: Muutoksen taustalla on yleinen puheluiden käyttötottumusten olennainen muuttuminen.

Kotipuhelin on langaton pöytäpuhelin, joka toimii mobiiliverkossa. Sen tarkoitus on ollut ja on korvata vanhat, kiinteät lankapuhelimet.

Seuran lukija sai Elisalta postia, jonka mukaan Kotipuhelimen kuukausimaksu muuttuu keväällä. Siinä missä aiempi hinta on ollut 3,99 euroa, on kuukausimaksu toukokuun alusta 4,90 euroa.

Sopimus ei muutu oleellisesti, kirjeessä sanotaan.

Silti muutos on miltei 25 prosenttia, kirjeen saanut lukija huomauttaa.

Onko se kohtuullista?

Kohtuuton hinnankorotus pitää näkyä myös euromäärässä

Operaattori saa muuttaa toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta yksipuolisesti, mutta vain, jos muutokselle on lainmukainen peruste.

Näin linjaa Viestintävirasto, joka on sähköisen viestinnän ja tietoyhteiskunnan palveluista vastaava viranomainen.

Määräaikaisia ja toistaiseksi voimassaolevia sopimuksia koskevat eri säännöt.

Määräaikaisen liittymäsopimuksen ehtoja ei saa muuttaa kesken sopimuskauden kuluttajan vahingoksi. Poikkeuksen tekevät lain muutokset tai viranomaispäätökset.

Esimerkiksi verotusmuutos, sanoo kuluttajasuojaryhmän päällikkö Merja Saari Viestintävirastosta.

”Tai jos Viestintävirasto edellyttää operaattoreita tekemään liittymiin muutoksia esimerkiksi tietoturvasyistä.”

Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen ehtoja on sen sijaan helpompi muuttaa.

Perusteluksi kelpaavat myös tuotteen tai palvelun tuotanto- ja hankintakustannusten tai muiden kustannuksien muuttuminen tai sopimuksen sisällön muutos, joka ei ole kuluttajan kannalta olennainen.

Kotipuhelin-liittymän sopimus ei muutu olennaisesti, sanotaan Elisan lähettämässä kirjeessä.

Eikö miltei 25 prosentin hinnankorotusta pidetä olennaisena muutoksena?

Kyllä ja ei.

”Sekä prosentuaalisen että euromääräisen hinnankorotuksen pitää vaikuttaa kohtuuttomalta”, Saari sanoo.

”Euron korotus kuukausimaksuun ei kuulosta siltä, että sopimus muuttuu olennaisesti.”

”Ei voi ajatella, ettei mikään saa koskaan muuttua”

Jos hinnan korotus ei kaikissa tapauksissa ole olennainen muutos, mikä sitten on?

Silloin kun palvelu muuttuu toisenlaiseksi, linjaa Merja Saari.

Hän mainitsee esimerkkinä liittymäsopimuksen, johon kuuluvat tekstiviestit ja puhedata.

Jos operaattori ilmoittaisi, että tekstiviestit poistuvat sopimuksesta, voidaan sitä pitää palvelun olennaisena muutoksena.

”Viime kesänä Viestintävirasto käsitteli Telian tekemää muutosta liittymiin, joista oli poistettu mahdollisuus roaming-käyttöön.”

Roaming tarkoittaa sitä, että matkapuhelinta voi käyttää ulkomailla toisen operaattorin verkossa.

”Se oli olennainen muutos Telian tekemiin sopimuksiin”, sanoo Saari.

”Sellaista ei voi tehdä sopimusta noin vain muuttamalla. Silloin pitää tehdä uusi sopimus tai irtisanoa vanha.”

Yleisesti liittymien sisältöjen muuttuminen ei ole tavatonta, sanoo ylitarkastaja Satu Toepfer Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Teleala on voimakkaasti muuttuva ala. Uusia tuotteita tulee markkinoille jatkuvasti, vanhoja muokataan tuotteistamalla niitä uudelleen.

Koska uusia liittymiä tulee, haluavat operaattorit tyypillisesti päästä vanhasta liittymäkannasta eroon tai yhdenmukaistaa niitä, sanoo Toepfer.

”Ei kuluttaja voi ajatella, ettei mikään saa koskaan muuttua.”

”Tuotteen hinta pitää suhteuttaa nykytilanteeseen”

Lopulta Elisan kirjeen koukeroinen perustelu muutoksen syistä selviää.

Elisan liiketoimintajohtajan Jan Virkin mukaan ”yleinen puheluiden käyttötottumusten olennainen muutos” tarkoittaa puheluiden määrän vähentymistä.

Toisaalta samaan aikaan puheluiden kestot ovat pidentyneet.

Se ei kuitenkaan paikkaa tuottovajetta, sanoo Virkki.

”Puhelut ovat osa ansaintaa. Koska määrä on vähentynyt, pitää tuotteen hinta suhteuttaa nykytilanteeseen.”

Mobiilipuhe on vähentynyt yleisesti jokaisen tuotteen kohdalla. Miksi hinnankorotus kohdistuu Kotipuhelimeen?

”Matkapuhelimien ja älypuhelimien suosituimmissa liittymissä on kiinteä kuukausimaksu, joka määräytyy tyypillisesti tiedonsiirtonopeuden perusteella”, Virkki sanoo.

”Mutta tuotteissa, jossa on alhainen kuukausimaksu ja muu maksu perustuu puheminuutteihin, muutos korostuu.”

Miksei sitä kerrota kirjeessä suoraan, selvällä suomen kielellä?

Virkki naurahtaa.

”Hyvä pointti. Otetaan tuo muistiin.”

X