Ennen Tommin 90-vuotias äiti ihmetteli ruutuun lävähtäviä ikkunoita, nykyään hän maksaa laskut mobiilina – näin ikäihminen oppii internetin salat

Jaa kaverilleTilaa Seura
Aika, rauhallisuus ja toisto ovat avainsanat ikäihmisten digiasioiden opettelussa. © ISTOCK
Moni seniori saa apua digiongelmiinsa läheisiltään, mutta paras apu saattaa olla oma ikätoveri.

Tommi Siikanivan yli 90-vuotias äiti ihmetteli ruutuun lävähtäviä erikoisia ikkunoita ja uskoi vakaasti, ettei internet toiminut. Siikaniva oli hankkinut äidilleen tablettitietokoneen, mutta sen käyttäminen oli täysi mysteeri.

Hän opetti äidilleen kädestä pitäen, kuinka tilata verkosta ruokaa, miten käyttää Woltia tai maksaa laskut mobiililla.

Sosped-säätiön toteuttaman selvityksen mukaan suuri osa ikäihmisistä saa teknologian käyttöön apua läheisiltä. Tutkimuksessa haasteltiin noin kahdeksaakymmentä 75–90-vuotiasta. Heistä 16 prosenttia ei saanut mistään apua digiongelmiinsa.

Selvityksen tilanneen Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry:n Ikäteknologiakeskuksen kehittämispäällikkö Sari Vapaavuori pitää tärkeänä, että ikäihmisiä rohkaistaan hakemaan ja pyytämään apua myös digiasioissa. Selvityksen mukaan moni tuntee häpeää siitä, etteivät hallitse tietotekniikkaa.

Tekniikkaa ei kannata pelätä.

”Ikäihmiset kokevat haasteelliseksi, että he joutuvat pyytämään läheisiltä apua. Usein läheiset myös saattavat ajatella, että he hoitavat asiat nopeammin itse. Vanhuksille ei edes tarjota mahdollisuutta opetella ja harjoitella itse, vaikka ikäihminen haluaa oppia uutta ja uuden oppiminen pitää mielen virkeänä. Moni haluaa itse hoitaa omat asiansa.”

Ikäihminen oppii – tärkeintä oppia itse

Läheisten sijaan monelle paras opettaja voi olla oma ikätoveri, joka on itsekin paininut samojen ongelmien kanssa. Kun toinen seniori opettaa, saa samalla vertaistukea.

Monet järjestöt ympäri Suomea tarjoavat iäkkäämmille kansalaisille maksutta digiapua ja neuvoa voi kysyä myös kirjastoista. Pääkaupunkiseudulla esimerkiksi Enter ry ja HelsinkiMissio auttavat digiongelmissa.

Olipa opastaja kuka tahansa, Vapaavuoren mukaan tärkeintä on saada henkilökohtaista opastusta omaan tahtiin ja oman tason mukaan. Opetustilanteen olisi hyvä olla rauhallinen, ja sille kannattaa varata reilusti aikaa.

Monille koti on hyvä ja turvallinen paikka harjoitella teknologioiden käyttöä.

”Kaikkein tärkeintä on oppia itse. Ei haittaa, vaikka tekisi virheitä, vain itse tekemällä oppii.”

”Opastus vaatii toistoa ja toistoa, kukaan ei opi asioita hetkessä. Opastajilta puolestaan vaaditaan opastamiseen liittyviä taitoja. Kaikkein tärkeintä on oppia itse. Ei haittaa, vaikka tekisi virheitä, vain itse tekemällä oppii.”

Perhe ja sukulaiset voivat vetää ikäihmisiä mukaan digimaailmaan kutsumalla heitä esimerkiksi erilaisiin perheen viestiryhmiin. Kynnys opetella digitaitoja voi madaltua esimerkiksi harrastusten kautta. Senioreita kannattaa muistuttaa siitä, että netistä voi löytyä uutta sisältöä elämään.

”Tutkimuksessamme haastateltiin ikääntynyttä miestä, joka oli löytänyt internetistä 20–30-luvun musiikkia. Hän pitää itsekseen säännöllisesti levyraatia kuunnellen ja pisteyttäen kappaleita. Netti on ollut ehtymätön aarreaitta hänelle ja harrastuksen ansiosta hän on oppinut sujuvaksi verkon ja tietokoneen käyttäjäksi. Nykyään hän osaa hoitaa muun muassa pankkiasiat netissä.”

Lue myös: Häpeä omasta digiosaamisen puutteesta vaikeuttaa ikäihmisten oppimista – Läheisten vähättelevä asenne pahentaa tilannetta

Ongelmat pienestä kiinni

Myös ikäihminen voi oppia internetin salat. – Tommi Siikaniva opetti iäkkäälle äidilleen tietokoneen ja internetin käyttöä. Viime vuonna hän perusti oman yrityksen, joka keskittyy auttamaan senioreille digiasioita. Hän aikoo lahjoittaa osan tuotosta Kirkon diakonirahaston syrjäytymistä ehkäisevään työhön. © SUSA JUNNOLA

Oman äidin digiongelmat saivat Tommi Siikanivan perustamaan oman yrityksen, Plus65:n, joka tarjoaa digiapua senioreille.

Yrityksen digineuvonta perustuu vapaaehtoisuuteen: vapaaehtoiset eläkeläiset neuvovat ikätovereitaan selviytymään verkon viidakoista. He tekevät kotikäyntejä ja antavat puhelinneuvontaa, lisäksi yrityksellä on oma toimisto Helsingin Töölössä.

Siikaniva muistuttaa tietokoneongelmien kanssa kamppailevia ikäihmisiä siitä, että parhaiten digiasiat oppii kasvotusten.

”Puhelimessa voi olla vaikea opastaa. Kun autetaan, tärkeintä on samalla oikeasti opettaa. Jos vaikka sähköpostin käytössä on ongelmia, vanhus ymmärtää, miten voi toimia seuraavalla kerralla. Hyvin usein ongelmat ovat pienestä kiinni.”

Auttaminen voi auttaa myös auttajaa.

”Haluan tuoda merkityksellisyyttä elämään. Jos kokee olevansa yksin, vapaaehtoistyössä on mahdollisuus auttaa ja saada merkitystä.”

Lue myös: Tommi, 54, myi firmansa ja masentui – oloneuvostelu ei tuonutkaan onnellisuutta: ”Minulla ei ollut mitään muuta elämää kuin työ”

Lue myös: Yksinäinen ikäihminen kaipaa läsnäoloa – ”Säännöllisesti vieraileva vapaaehtoinen ystävä on monelle korvaamaton keskustelukumppani”

X