Erikoista mainontaa tavallisille veronmaksajille – Miksi minun pitäisi ostaa hävittäjä?

Hävittäjäkauppiaat mainostavat Suomen Hornet-seuraajaehdokkaita jopa tavallisille kansalaisille. Ketä ja mitä valmistajat näillä mainoksillaan tavoittelevat?

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Veronmaksajat ovat saaneet ihmetellä koneilmoituksia somessa ja ulkomainostauluilla.

Hävittäjäkauppiaat mainostavat Suomen Hornet-seuraajaehdokkaita jopa tavallisille kansalaisille. Ketä ja mitä valmistajat näillä mainoksillaan tavoittelevat?
(Päivitetty: )
Teksti: Petri Korhonen

Satunnainen sosiaalisen median käyttäjä on ollut jo muutaman viikon ajan ihmeissään: miksi amerikkalaisilla lentokonevalmistajilla on niin suuri hinku tavoitella juuri minua?

Esimerkiksi mikroviestipalvelu Twitterissä lähes jokaisen suomalaisen viestiketjuun on tunkenut jatkuvalla syötöllä videoita, kuvia ja mainosjuttuja Lockheed Martinin F-35 -häivehävittäjän etevämmyydestä.

Mainoksissa konetta kehuvat ”parhaaksi vaihtoehdoksi pienelle maalle” niin norjalaiset kuin yhdysvaltalaisetkin lentäjät.

Japanilaisten pilottien käyttäjäkertomuksia ei mainoksissa sentään kuulla. Japanin ilmavoimien F-35 tuhoutui huhtikuussa onnettomuudessa ilmeisesti lentäjän virheen takia.

Jos suomalainen twitterinkäyttäjä on mykistänyt nämä aiheet näkymästään, tilalle on ilmestynyt samanlaisia lentokonemoottorien mainoksia.

Massamainontaa

Lockheed Martinia on pidetty Suomen tulevien hävittäjähankintojen teknisenä ennakkosuosikkina, joten tuntuu oudolta että firma varmistelee asemiaan näin joka suuntaan yliampuvalla kansalaismainonnalla.

Lockheed Martin kertoo Seuralle, että yhtiö tekee samaa muissakin mahdollisissa F-35-koneen ostajamaissa.

Suomessa nähdyt mainokset ovat yhtiön yleistä tuotantoa, ja ne on lähinnä vain käännetty suomeksi.

”Näin saamme tarjottua alan uutisia ja opetusmateriaalia relevanteille yleisöille”, sanoo hävittäjävalmistajan viestintävastaava Carolyn Nelson.

Jos yleisönä ovat kuitenkin koko Suomen kaikki twitterkäyttäjät, koululaisista eläkeläisiin asti, amerikkalaisyhtiön käsitys relevanttiudesta tuntuu aika erikoiselta.

”Tämä on yleinen tapa mainostaa sosiaalisessa mediassa”, Nelson vakuuttaa.

moottorivalmistaja Pratt & Whitney

Ahkerimpia sosiaalisen median pommittajia ovat Lockheed Martin sekä moottorivalmistaja Pratt & Whitney. Kuvakaappaus / Twitter

Tulva voi ärsyttää

Spontaanin twitterpalautteen perusteella suomalaisia lähinnä ärsyttää pyytämättä ja kyselemättä eteen lävähtävä, kohdistamaton lentokonemainonta.

Amerikkalaisnäkemyksen mukaan Twitter on yhteiskunnan päättäjille keskeisin sosiaalisen median kanava, joten muutama ärsyyntynyt katsoja ei kokonaisuudessa haittaa.

Twitterissä mainokset kuitenkin tavoittavat hyvin edullisesti tuhansia politiikan ja liike-elämän vaikuttajia kerralla. Eikä haittaa, vaikka lentokoneen nimi jää tavallisten veronmaksajienkin mieleen.

Yhdysvaltalaisen markkinointistrategian mukaan pääasia on, että myyntituotteesta puhutaan ja brändinimestä tulee koko kansalle tuttu.

Osta hyvä kone

Muut lentokonevalmistajat luottavat hieman tarkemmin kohdennettuun mainontaan.
Britit ovat ostaneet Eurofighterilleen ulkomainostilaa muun muassa Helsingin Musiikkitalon seinältä – joka on monen eduskuntaan kiirehtivän kansanedustajan kävelyreitillä.

Värikkäitä konehehkutuskuvia näkyy sotilas- ja ilmailulehtien lisäksi esimerkiksi auto- ja tekniikkajulkaisuissa.

Ruotsalainen Saab kertoo, ettei sillä ole tarvetta täyttää tavallisten kansalaisten sosiaalista mediaa ”osta Gripen” -kehuilla.

Yhtiöllä on suomenkieliset kotisivut sekä sometilit.

”Aiheesta kiinnostuneet voivat sieltä löytää tietoa – mikäli näin itse päättävät,” sanoo Saabin Suomen-viestintäjohtaja Jan Lewenstam.

Lentokonemainos twitter

Kuvakaappaus / Twitter

Avaimenperälinjalla

Yleisöä voi kosiskella mieluummin mainosrihkamalla.

Viime viikonloppuna hävittäjäehdokkaat olivat kansan nähtävillä Turun ilmailunäytöksessä, ja siellä yleisölle jaettiin läjäpäin tavaraa.

Eniten menee koneiden nimillä tai valmistajien logoilla varustettuja avaimenperiä.

Lockheed Martin yrittää voittaa puolelleen jopa tulevat veronmaksajat: sen mainosteltoissa on ollut tarjolla F-35-konetta esittäviä piirrospapereita, joita lapset ovat saaneet sutata mieleisillään väreillä.

Suosituimpia promotuotteita ovat lippalakit, joiden tyyli vaihtelee hillitystä hirveään.

Kamalin lienee ranskalaisen Dassaultin päähine, josta on gallialainen eleganssi kaukana.
Rafale-konetta mainostavien mustaoranssien kotsien sävy muistuttaa muinaisia Hankkija-lippiksiä, mutta malli on ehtaa amerikkalaista punaniskamuotia.

Tästä ei tietenkään voi vetää mitään johtopäätöksiä itse ranskalaiskoneen sopivuudesta suomalaisille ostajille.

Hallitus ei pane hanttiin

Hallitus lupasi jatkaa HX-hanketta – mutta Hornetien seuraajaksi ostettavien taistelukoneiden lukumäärä on yhä avoinna.

Hävittäjävalmistajat saivat kesän alussa uutta pontta myynti-innolleen, kun uusi Antti Rinteen (sd.) hallitus lupasi sitoutua edeltäjiensä aloittamaan HX-hankkeeseen ilmavoimien Hornetien seuraajien etsimisessä.

Hallitusohjelman mukaan Suomi aikoo korvata käytöstä poistuvien Hornet-koneiden ”suorituskyvyn” täysimääräisenä. Epäselvä termi ei kerro vielä mitään siitä, kuinka monta konetta Suomi hankkii.

Alunperin Suomi osti 64 Hornetia. Määrä perustuu ilmavoimien taistelutapaan. Hävittäjiä lennetään neljän koneen parvissa.

Kriisitilanteessa koko valtakunnan alueen suojaaminen sekä maa- ja merivoimien auttaminen vaatisi ilmaan kuusi parvea eli 24 konetta. Tällöin kuusi koneparvea olisi maassa lähtövalmiudessa.

Ilmavoimat kertoo varautuvansa siihen, että tositoimissa koneita myös hajoaa. Ainakin neljä parvea eli 16 konetta olisi koko ajan huollettavana tai korjattavana.

Hanke on Euroopan suurimpia yksittäisiä sotilastarvikeostoksia 2020-luvulla.

X