Gigantin toimitusjohtaja ei pelkää kilpailua: ”Amazon on yksi pelaaja siinä missä muutkin – sillä on täällä samat haasteet kuin muillakin”

Myymälöitä tarvitaan, sanoo Gigantin toimitusjohtaja Irmeli Rytkönen.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Verkkokaupasta ostettuja tuotteita voi hakea myös myymälästä. Gigantti uskoo asiakaspalveluun myös tulevaisuudessa.

Myymälöitä tarvitaan, sanoo Gigantin toimitusjohtaja Irmeli Rytkönen.
Teksti: Mikko Huotari

Suomessa toimivista firmoista muun muassa Gigantti saa kovan kirittäjän, jos Amazon rantautuu Suomeen. Amazonilla on laajat valikoimat kodinkoneita ja elektroniikkaa.

Gigantin toimitusjohtaja Irmeli Rytkönen ei ole huolestunut.

”Amazon on yksi pelaaja siinä missä muutkin. Sillä on täällä samat haasteet kuin muillakin. Meillä on pitkät välimatkat ja vähän ihmisiä eli kuljetuskustannukset ovat kovat.”

Gigantin omistaa Britanniassa päämajaansa pitävä Dixons Carphone.

”Sen kautta olemme jo kohdanneet Amazonin tuoman kilpailun Britanniassa. Siellä se ei ole häirinnyt toimintaamme.”

Rytkönen uskoo, että uudessa kilpailutilanteessa Gigantin valtti on laaja myymäläverkosto, koska ihmiset haluavat yhä liikkeissä olevaa asiakaspalvelua.

Gigantin verkkokauppa kasvoi viime vuonna 25 prosenttia, ja kasvun odotetaan jatkuvan. Verkkokaupan osuus Gigantin koko myynnistä on noin 12 prosenttia.

”On havaittu, että ihmiset haluavat tilata verkosta ja noutaa myymälästä. Myymälät eivät siis missään nimessä edes nettikaupan kannalta ole tarpeettomia, jatkossakin niistä haetaan palvelua.”

X