Google: Menestyksen perusta on kulttuurifasismi?

Maailman suosituin hakukone ei ymmärrä suomea.
Mikael Vehkaoja
Ajankohtaista 19.4.2017 15:39

Ensin tämän jutun otsikko oli Google ajaa kulttuurifasismia? Se oli kuitenkin pakko muuttaa. Sana kulttuurifasismia piti kirjoittaa perusmuodossa kulttuurifasismi.

Kyse on hakukoneoptimoinnista. Se on huomaamatonta tekstin muokkausta, jolle suurin osa internetissä julkaistuista teksteistä nykyään altistetaan. Kirjoittaja määrittää tekstilleen avainsanoja, joiden avulla hakukone löytää palvelut, tuotteet ja lehtijutut internetin tietomassasta.

Koska luet tätä tekstiä, olet todennäköisesti kiinnostunut Googlesta tai kulttuurifasismista, ehkä molemmista.

Google – jälkeenjäänyt olio

Kun puhutaan hakukoneoptimoinnista, puhutaan käytännössä Google-nimisen yhtiön palvelusta. Miljardit ihmiset käyttävät Googlen hakukonetta joka päivä etsiäkseen itselleen sopivaa tietoa. Ristiriita on siinä, että samalla kun Google räätälöi juuri sinulle sopivaa tietoa, se ei ymmärrä kunnolla edes suomen kieltä tai sen sijamuotoja. Itse asiassa se on kuin jälkeenjäänyt olio, jonka kanssa on keskusteltava selkokielellä. Jutun avainsana on pakko kirjoittaa perusmuodossa. Kulttuurifasismi, ei kulttuurifasismia.

So what? Yhden kirjaimen ero voi vaikuttaa aluksi mitättömältä. Mutta kyse on suuremmasta asiasta. Googlen insinöörien kehittämät algoritmit määrittävät monin tavoin, millaista tekstiä toimittajat ja muut tekstinikkarit kirjoittavat  internetissä. Algoritmit on paras huomioida, jos haluaa jutulleen lukijoita. Vastaavasti algoritmit ovat Googlen omaisuutta, eikä niihin voi vaikuttaa ulkopuolelta.

Hakukoneoptimoinnista käytetään lyhennettä SEO, mikä tulee englanninkielen sanoista Search Engine Optimization. Lukijalle optimointi on täysin näkymätöntä. Kirjoittajalle se näyttäytyy erivärisinä palluroina, joiden selitys on sekin englanninkielinen.

Punainen pallo merkitsee, ettei hakukone tunnista juttua. Vasta kun pallot muuttuvat vihreiksi, teksti on muokattu Googlen tarpeisiin sopivaksi.

Tehokas optimointi edellyttää esimerkiksi, että tekstin avainsana löytyy jatko-otsikosta.

Miten Google vaikuttaa kieleen

”Termi googlettaa kertoo aika paljon tästä ajasta”, sanoo Kielitoimiston erikoistutkija Riitta Hyvärinen.

Hänen erikoisalaansa on median kielenkäytön tutkiminen.

”Kysymys on siitä, kuka ja mikä ohjaa meidän tapaamme käyttää kieltä. Onko se lukijan etu vai ne välineet.”

Hyvärisen mukaan ammattilaiset puhuvat hämmästyttävän vähän siitä, miten Googlen kaltaiset yhtiöt vaikuttavat tapaan käyttää kieltä. Kielitoimistossa ei ole tehty aiheesta tutkimusta, eikä se ole herättänyt laajaa keskustelua internetissäkään.

”Kun verkossa puhutaan hakukoneoptimoinnista, se on karkeasti sitä, miten saat rahat hölmöiltä. Tekniikka edellä mennään”, Hyvärinen sanoo.

Kulttuurifasismi tehostaa hakutuloksia

Googlen omissa ohjeissa kerrotaan, että hakukoneoptimointia ei pitäisi tehdä koneita vaan ihmisiä varten. Neuvo on hyvä, mutta sitä on mahdoton noudattaa. Google ei ymmärrä suomen kieltä, johon kuuluvat sijamuodot ja päätteet.

Käytännössä Googlella  olisi halutessaan teknologiset valmiudet suomen kielen edistyneeseen käyttöön. Yhtiöllä on käännösohjelma, joka käyttää tekoälyä. Google Kääntäjä on kerännyt paljon kehuja. Hakukoneoptimoinnissa sen jälki ei kuitenkaan näy.

Ehkä pienen kielialueen ongelma ei ole globaalille hakukoneelle tärkeitä. Suomessa Googlea edustaa Google Finland Oy. Sen hallituksessa ei istu Kaupparekisterin mukaan yhtäkään suomalaista. Yhtiön toimialaksi on ilmoitettu mainostoimisto. Osoite on Helsingissä Mannerheimintiellä. Julkista puhelinnumeroa ei löydy numerotiedustelusta.

Yhden määritelmän mukaan kulttuurifasismi on sellaisen kulttuurin pakottamista muille, mikä nähdään syystä tai toisesta “parhaana”.

Onko Googlen hakukone kulttuurifasistinen palvelu?

”Tuo on kyllä aika rankka kärjistys. En tunne Googlea niin hyvin, että uskaltaisin sanoa noin. Mutta jo sen, että yksi ainoa toimija ohjaa meidän toimia, pitäisi olla hälyyttävä merkki”, Riitta Hyvärinen sanoo.

Tutkimuksen mukaan lähes 80 prosenttia suomalaisista aloittaa tuotteen, yrityksen tai palvelun etsimisen hakukoneesta. Useimmiten se kone on Google.

Jotta teksti miellyttäisi lukijaa, sen on ensin miellytettävä hakukonetta.

Hakukoneoptimointi antoi tälle jutulle 10 vihreää, kaksi oranssia ja yhden punaisen pallon.