Helpot valmisruoat kasvattavat suosiotaan – Tämä makujen kestosuosikki pitää paalupaikkaa pandemiankin aikana
Suomalaiset tukeutuvat tuttuihin ja turvallisiin kotimaisiin makuihin. Mitkä valmisruoat maistuvat suomalaisille parhaiten? Kokkikartanon toimitusjohtaja ja Saarioisten kuluttajajohtaja vastaavat.
Vaikka monen arki painottuu nykyisin kotiin, ei ruokaa ehditä tai jakseta aina tehdä itse. Helpon valmisruoan suosio on kasvanut korona-aikana. Valmisruoat maistuvat erityisen hyvin sinkku- ja pientalouksille sekä lapsiperheille.
Valmisruokamarkkina on kasvanut arviolta 6-8 prosenttia. Saarioinen on vähittäiskaupassa myytävän valmisruoan markkinajohtaja noin 30 prosentin markkinaosuudella. Kokkikartanon tulos on lähellä 20 prosenttia.
”Kasvuvauhtimme oli mukavaa jo ennen koronaa, mutta korona-aika on lisännyt kasvua”, kertoo Kokkikartanon toimitusjohtaja Tommy Snellman.
Kotimaiset valmisruoat maistuvat
Taloustutkimuksen Suomi syö –tutkimuksen mukaan 80 prosenttia suomalaisista pitää ruoan kotimaisuutta tärkeänä.
Sekä Kokkikartanon toimitusjohtaja Tommy Snellman että Saarioisten kuluttajakokemusjohtaja Tia Yrjölä kertovat, että perinteikkyys ja kotimaisuus korostuvat myös suomalaisten makumieltymyksissä. Tuttuus tuo turvaa pandemia-aikana.
”Kotimaisten makujen suosiminen ei ole uusi trendi, mutta ilmiö on korostunut korona-aikana. Eksotiikka ei myy nyt yhtä hyvin”,
Tuttujen suomalaisten tuotteiden valintaan voi vaikuttaa myös se, että ruokaostoksia ei tehdä yhtä tiheästi kuin aiemmin, hyväksi havaittu kotimainen tuote on turvallinen ja luotettava valinta, sillä tuotantoprosessi on tehty pääasiassa läpinäkyväksi.
Kokkikartanon toimitusjohtaja Tommy Snellman kertoo, että suomalaisille on tärkeää tietää, mistä ruoka tulee ja kuka sen on tehnyt.
”Suomalaisissa on havaittavissa tietynlaista talkoohenkeä. Suomalaiset saattavat suosia jonkun tietyn kylän tuotteita.”
Maksalaatikko maistuu suomalaisille
Saarioisten kestosuosikki on pitänyt pintansa myös pandemia-aikana.
”Maksalaatikko on edelleen Suomen ostetuin valmisruoka-ateria, sitä myydään noin 9 miljoonaa laatikkoa vuodessa”, kertoo Saarioisten kuluttajakokemusjohtaja Tia Yrjölä.
Saarioisten muita suosikkeja ovat poronkäristys, palapaisti ja spagetti bolognese.
Kokkikartanon toimitusjohtaja Tommy Snellman kertoo, että heidän menestystuotteitaan ovat muun muassa lohikeitto, kinkkukiusaus ja makaroonilaatikko.