Hieroja kertoo Offerilla-asiakkaiden tylystä käytöksestä: peruttuja aikoja, maksamattomia lisäpalveluja ja sadattelua

Suomalainen Offerilla-sivusto mahdollistaa huokean hintaisia tarjouksia asiakkaille sekä näkyvyyttä, ja tätä kautta uusia asiakkaita eri alan yrittäjille. Hierojayrittäjänä työskentelevä Kristiina kertoo, ettei yhteistyö palvelun kautta tulleiden asiakkaiden kanssa ollut kuitenkaan mutkatonta.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Hierojana työskentelevä Kristiina kertoi kyllästyneensä Offerilla-asiakkaiden huonoon käytökseen.

Suomalainen Offerilla-sivusto mahdollistaa huokean hintaisia tarjouksia asiakkaille sekä näkyvyyttä, ja tätä kautta uusia asiakkaita eri alan yrittäjille. Hierojayrittäjänä työskentelevä Kristiina kertoo, ettei yhteistyö palvelun kautta tulleiden asiakkaiden kanssa ollut kuitenkaan mutkatonta.
(Päivitetty: )
Teksti:
Anastasia Ranta

Offerillan paikallistarjousverkosto kattaa Jyväskylän, Oulun, Turun, Tampereen ja pääkaupunkiseudun. Tarjouksia on padelista burgereihin, iso osa palvelun tarjouksista on kuitenkin kauneushoitoja sekä hierontapalveluita.

Offerilla-asiakkaiden peruutuksiin ja toistuvaan huonoon käytökseen turhautunut pääkaupunkiseudulla työskentelevä hierojayrittäjä Kristiina kertoo Seuralle päätyneensä luopumaan yhteistyöstä Offerillan kanssa.

Offerilla toimii niin, että asiakkaat maksavat lahjakortit ennakkoon Offerilla-palvelulle. Lahjakortin voi ostaa joko itselle tai lahjaksi.

Yrittäjä saa rahat vasta, kun on luovuttanut asiakkaan tiedot osakeyhtiö Offerillalle. Välillä lahjakortin ostajaa joutuu todella etsimään, usein tämä on vaikeaa silloin, kun palvelu on ostettu lahjaksi. Ajoittain asiakkaat myös ilmoittavat väärän nimen.

”Tarvitsen joko nimen, tilauksen koodin tai puhelinnumeron. Jos en niitä saa, koko raha jää Offerilla-palvelulle”, Kristiina kertoo.

Useita peruutuksia päivittäin

Urheiluhierojayrittäjänä toimivan Kristiinan arkeen tuli varautunut vire. Ennen innolla työpäiviään odottanut Kristiina joutui päivittäin pohtimaan, tulevatko asiakkaat paikalle ja jos, niin millä asenteella.

Tarjoussivusto Offerillan kautta tulleet uudet asiakkaat peruuttivat aikoja kerta toisensa jälkeen viime hetkellä, ja osa jätti jopa tulematta peruuttamatta. Osa myös halusi venyttää lahjakortin käyttöaikaa määrättömän pitkäksi.

”Peruutuksia tapahtui pahimpina aikoina useita päivässä, neljästä sovitusta hieronnasta paikalle saapui vain yksi. Kaikki myöhään peruneet tai ilmoittamatta jättäneet ovat olleet Offerilla-asiakkaita”, Kristiina sanoo.

Pandemia vaikuttaa

Kristiina kertoo poikkeuksellisen pandemia-ajan vaikuttaneen tilanteeseen. Koronaan liittyvät poliittiset tapahtumat ja niistä uutisointi ovat lisänneet peruutuksia.

”Kun maaliskuussa puhuttiin ulkonaliikkumiskiellosta, moni vetosi peruuttaessaan tähän, vaikka kielto ei koskaan astunut voimaan. ”

Vaikeana aikana palveluista myös pihistetään usein ensimmäisenä. Kun yrittäjän ei ollut mahdollista pitää hintatasoa yhtä matalana kuin tarjottu Offerilla-tarjous, on moni pidempi asiakkuus jäänyt syntymättä.

Ihmisyys unohtuu

Halvan tarjouksen helppous viehättää, mutta ajoittain asiakkailta tuntuu unohtuvan ihminen palvelun takana. Osa peruuttajista on todennut tarjouksen olleen niin halpa, että sillä ei ole väliä, vaikka jättäisi saapumatta.

”Tulee sellainen olo, että minua ei arvosteta ihmisenä, eikä yrittäjänä. Ihan kuin olisin robotti enkä ihminen”, Kristiina kertoo.

Lisäminuutteja ja kiroilua

Ne Offerilla-asiakkaat, jotka lopulta saapuivat, käyttäytyivät usein todella ylimielisesti ja penäsivät muita hierontapalveluita halpaan hintaan.

Osa myös pyysi pidempää hierontaa, mutta jätti maksamatta lisäminuuteista. Kun Kristiina on kysynyt rahojensa perään, usein vastassa on ollut vain vihaista sadattelua.

”Lähetin laskun eräälle asiakkaalle ylimääräisestä puolesta tunnista, mutta hän ei koskaan sitä maksanut. Hänellä oli varauksessa vääriä tietoja ja puhui väärällä nimellä viesteissä. En jaksanut lähteä tappelemaan”, Kristiina sanoo.

Kristiina on ottanut yhteyttä Offerilla-palveluun ja kertoo, ettei ole ainoa. Vastaava käytös on tuttua myös hänen kollegoilleen.

”Kuulemani mukaan näitä ns. ”juoksutapaamisia” tapahtuu erityisen usein kauneusalan yrittäjille, kuten kosmetologeille ja kampaajille.”

Hierontakoulusta ei taidotta läpi

Myös Kristiinan ammattitaidon kyseenalaistajia riitti. Urheiluhieronta on saatettu esimerkiksi sekoittaa kylpyläpalveluksi.

Kristiina kertoo, että turhauttavinta on, kun anatomiasta tietämättömät kyseenlaistavat hänen ammattitaitonsa.

”Hierontakoulut ovat kalliita, eikä niistä pääse taidotta läpi. Ei ainakaan siitä koulusta, jonka minä kävin.”

”En ole luovuttaja”

Kristiina jaksaa jatkaa, sillä rakastaa työtään. Nuoresta iästä saakka hierojan työtä tehnyt Kristiina korostaa, että hänellä on myös hyväkäytöksisiä, pitkäaikaisia asiakkaita, joiden lihaksiston kehitystä on hieno seurata.

” Tämä on elämäntapa. Jos en jatkaisi, kokisin, että olen luovuttaja. Vaikka olen usein turhautunut, luovutan vasta, kun näen, ettei enää oikeasti kannata. Aika näyttää, ainakaan vielä ei ole luovuttamisen aika.”

Hierojan nimi muutettu hänen toiveestaan. Henkilöllisyys on Seuran toimituksen tiedossa.

Lue myös: Jokaista menestyvää yrittäjää kohti on kaksi köyhää – Yli puolet yrittäjistä kitkuttelee alle mediaanin ansiotuloilla

Offerillan liiketoimijohtaja: ”Toistaiseksi emme koe, että meidän täytyy muuttaa toimintatapojamme”

Offerillan liiketoimijohtaja Risto Juntunen kertoo, ettei yrittäjillä ole mahdollisuutta lunastaa lahjakortteja ennen asiakkaan antamaa koodia, jotta vältyttäisiin väärinkäytöiltä.

”Tämän tarkoituksena on välttää mahdollinen väärinkäyttö, jossa asiakas ostaa lahjakortin, mutta ei saa palvelua. Kuluttaja ei voi myöskään käyttää lahjakorttia montaa kertaa, tämä olisi taas yrittäjän kannalta harmillinen homma.”

Liiketoimijohtaja Juntunen kertoo myös, ettei heille ole juurikaan tullut palautetta siitä, että yrittäjät kokisivat hankalaksi tavan, jossa heidän pitää lunastaa asiakkaalta lahjakortti. Tai että asiakkaat eivät suostuisi antamaan oikeaa koodia tai näyttämään lahjakorttia.

”Yksittäisiä palautteita/kommentteja on toki tullut mutta näidenkin kohdalla asia on saatu ratkaistua. Lahjakorttien lunastaminen on pyritty tekemään helpoksi.”

Palvelu lupaa sitoutua auttamaan selvittämään asiakkaan tiedot, jotta lahjakortti saataisiin lunastettua.

”Lähes jokainen tapaus saadaan selvitettyä hyvin pikaisesti niin, että me etsimme tiedot yrittäjälle asiakkaan nimellä”, Juntunen kertoo.

Juntunen ei halua ottaa kantaa tapaan, jolla kuluttaja asiakkaat kohtelevat yrityksiä.

”Meille ei ole tullut tähän liittyen palautetta, jonka osalta kokisimme, että meidän tulee muuttaa toimintatapojamme. Jos vastaavaa palautetta tulee enemmän, otamme sen toki vakavasti ja mietimme keinoja tilanteen korjaamiseksi.”

 

X