Homepuhdistusta laiminlyödään kouluissa – Digitaaliset oppimateriaalit voivat helpottaa oireita, mutta kalliit ja monimutkaiset soittimet ja käsityövälineet tuottavat päänvaivaa

Jaa kaverilleTilaa Seura
Homepöly jää kiinni kaikkeen irtaimistoon, myös soittimiin.
Kalliiden ja monimutkaisten soittimien puhdistaminen mietityttää homekouluissa. © iStock
Digitaaliset oppimateriaalit vähentävät opettajien ja oppilaiden altistumista kiertävien kirjojen homepölylle, mutta kaikkea ei voi muuttaa sähköiseksi.

Monet kunnat kierrättävät perinteisesti oppikirjoja ikäluokalta toiselle säästääkseen materiaalikustannuksissa. Sähköisten materiaalien lisääntyminen on vähentänyt tarvetta.

OAJ:n työelämäasiamies Riina Länsikallio epäilee digitaalisten oppimateriaalien lisääntymisen jopa vähentäneen opettajien valituksia opetusmateriaaleihin kiinnittyneelle homepölylle altistumisesta. Homepöly on homeen aineenvaihduntatuotteiden ja rihmastojen osasia.

”Valituksia on tullut vähenevissä määrin. Luulen, että tämä johtuu siitä, että aika monia oppimateriaaleja on entistä enemmän digitaalisina”, Riina Länsikallio pohtii.

Länsikallio kertoo homeelle altistuneiden opettajien yleensä tietävän, mistä oireet saavat alkunsa, eivätkä he epäile ongelman olevan terveeksi todetussa rakennuksessa, jos oireita aiheuttavat selvästi vain homevaurioista osansa saaneet materiaalit.

Homepölyä jää kaikkeen irtaimistoon

Sisäilmaongelmat otetaan nykyisin pääosin vakavasti. Monessa tapauksessa kosteus- ja homevaurioista kärsineitä kouluja ja päiväkoteja peruskorjataan ja uusitaan ahkerasti.

Rakentamisesta ja korjaamisesta syntyvät suurimmat kustannukset, jolloin oppimateriaalien ja kalustuksen uusimisessa saatetaan yrittää säästää.

Riina Länsikallion mukaan erityisesti peruskorjauskohteissa osa vanhoista kalusteista ja muusta irtaimistosta usein säilytetään tai otetaan mukaan väistötiloihin.

Ongelma on kuitenkin siinä, että homepöly jää kaikkeen irtaimistoon eikä sen puhdistaminen ole kaikissa tapauksissa helppoa tai edes mahdollista.

Vaikkei homekasvusto lisäänny sille epäsuotuisissa kuivissa olosuhteissa, voi sen jäämät irtaimistossa aiheuttaa herkistyneille henkilöille vakaviakin oireita.

”On ollut tilanteita, joissa on esimerkiksi siivottu vanhempia pulpetteja, mutta ei kuitenkaan kokonaan, vaan metallijalat olivat jääneet siivoamatta siitä pölystä ja herkimmät reagoivat siihen.”

Hyvät yleisohjeet ovat olemassa, mutta niitä laiminlyödään

Siivousohjeita laiminlyödään varsinkin tilanteissa, joissa irtaimiston säilyttämisestä syntyy epäselvyyksiä tai jos tilojen käyttö joudutaan kieltämään äkillisesti terveysuhan vuoksi.

”Työterveyslaitoksella on ollut jo pitkään homevaurioituneen rakennuksen siivousohjeet ja se yleinen linja on, että pehmeitä materiaaleja ei siirretä, vaan tuhotaan, mutta kovia pintoja voidaan pyyhkiä ja puhdistaa. Toki myös tekstiilejä voidaan onnistuneesti pestä”, Riina Länsikallio muistuttaa.

Erityisesti kirjojen puhdistaminen on vaikeaa ja usein joudutaan turvautumaan varastointiin erilleen oleskelu- ja työtiloista, mikä ei tietenkään sovi päivittäin käytössä oleville oppikirjoille.

Länsikallio kertoo, että usein opettajat joutuvat taistelemaan sen eteen, että kouluun hankittaisiin uudet oppimateriaalit vanhojen oireita aiheuttavien tilalle.

Sisäilmaongelmista kärsivä voi hyötyä sähköisistä oppi- ja opetusmateriaaleista

Oppimateriaalien muuttuminen digitaaliseen muotoon on herättänyt paljon vastustusta. Lukiossa oman kannettavan tietokoneen lisäksi oppimateriaalien lisenssit ovat kalliita kertaostoksia, kuten kirjatkin, eikä niitä voi kierrättää ja myydä eteenpäin nuoremmille opiskelijoille.

Halvempaa on ostaa digitaalinen materiaali vain kurssin ajaksi. Jos materiaalia tarvitseekin vielä vaikkapa ylioppilaskirjoituksiin valmistautumiseen, joutuu sen ostamaan uudelleen, ellei ole hankkinut lisenssiä kerralla useammaksi vuodeksi.

Jos koulutiloista löytyykin sisäilmaongelma, on tietokoneiden puhdistaminen homepölystä kuitenkin helpompaa kuin kymmenien tai satojen kirjojen, vaikka teknologian huolellinen puhdistustyö vaatiikin ammattilaisen.

Kun kokeet ja kirjoitelmat tehdään sähköisesti, ei opettajakaan joudu viettämään aikaansa koulussa ja kotonaan homepölyisten koepapereiden keskellä.

Jos sisäilmaongelmille altistuminen kuitenkin jatkuu liian pitkään, voi oppilas tai opettaja herkistyä liikaa ja sairastua vakavasti. Länsikallion mukaan yliherkistyminen voi hankaloittaa myös digitaalisten välineiden käyttöä.

”Kokemuksemme näissä tilanteissa on, että homealtistumisen päättäminen pidemmäksi ajaksi ainakin noin puolesta vuodesta vuoteen vähentää selvästi oireita.”

Soittimien puhdistamisen tarve mietityttää kouluissa – Käytetään tehottomia menetelmiä

Kaikesta ei voi kuitenkaan tehdä digitaalista, jos halutaan säilyttää perinteisiä taitoja. Muun muassa käsityövälineet ja soittimet voivat aiheuttaa päänvaivaa, kun mietitään, mitä kaikkea on syytä uusia.

”Viime vuonna tuli useampia kyselyitä soittimista.”

Soittimet ja käsityövälineet ovat pääsääntöisesti kovapintaisia eli niiden puhdistamisen homepölystä pitäisi periaatteessa onnistua.

Riina Länsikallio painottaa sitä, että kaikki välineet pitäisi puhdistaa hyvin ja ammattilaisten toimesta. Hän ihmetteleekin joidenkin kuntien kummallisia ratkaisuja.

”Vielä viime talvenakin kuulin, että oli käytetty otsonointia puhdistamiseen. Se on aika kallista ja sehän ei ole puhdistamiseen tarkoitettu menetelmä, vaan enemmänkin hajun poistoon.”

X