Hyviä uutisia! Autoilun päästövähennykset saattavat tuoreen ennusteen mukaan yllättää positiivisesti

Hallituksen asettamat tavoitteet liikenteen päästövähennyksille näyttävät täysin mahdollisilta Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen julkaiseman päästöennusteen mukaan.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Sähköautojen latausmahdollisuudet ovat toistaiseksi Suomessa vajavaiset.

Hallituksen asettamat tavoitteet liikenteen päästövähennyksille näyttävät täysin mahdollisilta Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen julkaiseman päästöennusteen mukaan.
Teksti:
Kiia Heikkilä

Autoilun aiheuttamat kasvihuonepäästöt ovat puolittumassa. Vähennykset saattavat Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan tuoreen päästöennusteen mukaan olla jopa ennusteita suuremmat, sillä polttomoottoriautot vanhenevat pois käytöstä.

Hallituksen tavoite on, että tieliikenteen päästöt puolittuvat vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Vuonna 2045 pitäisi saavuttaa nollapäästöt, mutta sen Etla ei ainakaan vielä ennusta toteutuvan.

Ennusteessa arvioitiin kotitalouksien liikenteen päästöjen kehitystä kolmessa eri skenaariossa. Jos päästöjen väheneminen jatkuu nykyisellä tahdilla, olisi päästöjen alenema vuoteen 2030 mennessä 45 prosenttia ja 2045 mennessä 81 prosenttia.

”Tässä on kuitenkin huomattava, että vuonna 2045 polttomoottoriautojen keski-ikä on jo huomattavan korkea ja niillä ajetaan vähemmän kuin uusilla autoilla. Näin ollen todellinen päästövähennys on todennäköisesti suurempi kuin 81 prosenttia”, toteaa laskelmat tehnyt Etlan tutkija Ville Kaitila.

Huonoin skenaario on Etlan Ville Kaitilan mukaan hyvin epätodennäköinen, koska autonvalmistajat ovat lopettamassa uusien polttomoottoriautojen tuottamisen, ja myös Suomen ajoneuvo- sekä polttoaineverotus tukevat vähäpäästöisen ajoneuvon hankintaa. Tilastokeskus, Etla

Autoteollisuus on valmis muutokseen

Suomessa ensirekisteröityjen henkilöautojen keskipäästöt ovat jo pitkään alentuneet hitaasti, mutta väheneminen kiihtyi vuonna 2020 sähkö- ja hybridiautojen osuuden kasvaessa. EU:n komissio hyväksyi heinäkuussa lainsäädäntöpaketin, jonka mukaan kaikki rekisteröidyt uudet autot ovat vuodesta 2035 alkaen päästöttömiä.

Volkswagenin kehitysjohtaja sanoi Financial Timesin haastattelussa, että EU:n päästörajoitukset muuttavat sähköautojen valmistamisen polttomoottoriautoja kannattavammaksi jo vuonna 2025. Useat suuret autovalmistajat ovat ilmoittaneet investoivansa kymmeniä miljardeja sähköautojen valmistukseen seuraavien vuosien aikana.

Suomessa rekisteröidään vuosittain noin 100 000 uutta autoa. Vuosittain taas romutetaan noin 80 000 autoa, jotka ovat keskimäärin noin 20 vuoden ikäisiä. Suomessa on kaiken kaikkiaan yli viisi miljoonaa autoa liikennekäytössä.

Jos autoteollisuus sekä kuluttajat ovat valmiita muutokseen nopealla aikataululla, alkavat kaikki polttomoottoriautot olla vähintään 20 vuoden iässä vuonna 2045, kun päästöttömyys olisi tarkoitus saavuttaa.

Samassa tilanteessa ollaan viimeistään vuonna 2055.

Verotus ja latausmahdollisuudet pitäisi vielä saada kuntoon

Jos Etlan ennusteessa pysytään kultaisella keskitiellä, liikenteen päästöt tulevat vähenemään noin kymmenen prosenttia vuodessa.

”On lopulta kuitenkin käyttäjästä kiinni, kuinka ympäristöystävällisesti hän ajaa, ja käyttääkö hän hybridiautossaan vain polttomoottoria”, Ville Kaitila huomauttaa.

Ennusteiden paikkansapitävyyteen ja päästöjen todelliseen vähenemiseen vaikuttavat poliittiset päätökset myös jatkossa. Kuluttajat saadaan siirtymään ekologisiin vaihtoehtoihin, mikäli verotus kannustaa siihen. Myös sähköautojen latausmahdollisuudet pitää saada tarpeeksi kattavaksi.

Lue myös: Polttomoottoriautojen taru ei ole vielä lähelläkään tiensä päätä – ”Pakkaskeleillä bensahybridiauton akku lupaa latinkia reilun 20 kilometrin matkaan”

X