Nämä ovat eri ketjujen halutuimmat ”punalaputetut” ale-tuotteet – Ilta-ale saa ostajat liikkeelle ja kauppojen ruokahävikki pienenee

Suomen suurimmat kauppaketjut taistelevat hävikkiä vastaan jo valikoimaa mietittäessä. Kuluttaja voi vaikuttaa kauppojen hävikkiin muun muassa ostamalla punalapputuotteita.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Punalaputetut ale-tuotteet kelpaavat kuluttajille.

Suomen suurimmat kauppaketjut taistelevat hävikkiä vastaan jo valikoimaa mietittäessä. Kuluttaja voi vaikuttaa kauppojen hävikkiin muun muassa ostamalla punalapputuotteita.
Teksti:
Anastasia Ranta

Sähköiset ennuste- ja tilausjärjestelmät, tehostettu kuljetus- ja myymälälogistiikka, henkilökunnan koulutus ja pakkausominaisuuksien optimointi ovat kauppojen keinoja vaikuttaa hävikkiin.

Kuluttaja voi tehdä parempia valintoja muun muassa valitsemalla kypsempiä hedelmiä ja vihanneksia sekä ostamalla punalaputettuja alennustuotteita.

Seura selvitti Suomen suurimpien kauppaketjujen suosituimmat tuotteet ja mihin loppuhävikki menee.

S-ryhmä: Liha ja kala kiinnostavat iltaisin

S-ryhmän ruokakauppojen hävikkimäärä laski vuoden 2020 aikana seitsemän prosenttia. Tähän vaikutti koronan myötä kasvanut kysyntä, nopeutunut kiertonopeus sekä onnistunut ennakointi.

”Pudotus johtui osin myyntimäärien kasvusta ja erityisesti tuoretuotteiden kiertonopeuden kasvamisesta, mutta myös siitä, että olemme tehostaneet tuotteiden ennustepohjaista täydentämistä”, kertoo S-ryhmän suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen.

S-ryhmän kaupoissa myytiin vuonna 2020 noin 80 miljoonaa punalaputettua tuotetta. Tuotteet laputetaan tyypillisesti parasta ennen- ja viimeinen käyttöpäivä -päiväyksiä edeltävänä päivänä.

S-ryhmän suosituimpia aletuotteita ovat valmisruoat, maito- ja leipomotuotteet sekä liha ja pakattu kala.

S-ryhmä painottaa suurimmat alennuksensa ilta-aikaan, kello 21 eteenpäin alennuksen määrä on jopa 60 prosenttia.

”Ilta-alen aikaan asiakkaita kiinnostavat erityisesti liha ja kala, joissa alennuksen määrä euroissa nousee hyvin merkittäväksi”, kertoo S-ryhmän suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen.

Kappojen ilta-ale saa ostamaan ale-tuotteita

Ilta-ale saa kauppojen oven käymään. Silloin hävikkiä myydään paikoin alle puoleen hintaan.
© Niclas Mäkelä/Otavamedia

K-ryhmä: Juhlasesongit kasvattavat punalappujen määrää

Punalaputettuja tuotteita myytiin K-kaupoissa noin 33 miljoonaa kappaletta viime vuonna. Kaupan kappalemäärällisesti suosituimmat punalapputuotteet ovat leipä, valmisruoat, liha- ja lihajalosteet, jogurtit, vanukkaat, maitotuotteet ja palvelutiskin tuotteet.

Alennus määräytyy K-ryhmässä kauppa- ja tuoteryhmäkohtaisesti. Sesongit vaikuttavat punalappujen määrään.

”On nähtävissä, että sesongit, kuten joulu ja pääsiäinen, kasvattavat punalaputettujen tuotteiden määrää” , kertoo K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

Lidl: Hukka-ale vähentää hävikkiä aamuisin

Lidlin viestintäassistentti Salla Oksanen kertoo, että alennuksen ajankohta vaihtelee tuoteryhmittäin. Lähtökohtaisesti hävikki pyritään minimoimaan etukäteen.

”Alennamme aina hyvissä ajoin, jotta asiakkaalle jää käyttöaikaa, eikä hävikki siirry kaupasta kotiin.”

Lidlissä hävikkiä syntyy eniten tuoretuotteissa, kuten leivissä, hedelmissä ja vihanneksissa.

Kaupassa on käytössä punalaputettujen tuotteiden lisäksi aamuinen hukka-ale. Suomalaiset pelastivat viime vuonna hukalta yhteensä 5,9 miljoonaa kiloa.

”Hukka-alessa myydään syömäkelpoisia, mutta parhaat hetkensä nähneitä hedelmiä ja vihanneksia sekä edellisenä päivänä myymälässä paistettua paistopisteleipää”, viestintäassistentti Oksanen kertoo.

Mitä jäljelle jäävälle hävikille tehdään?

Kauppojen osuus suomalaisten ruokahävikistä on noin 18 prosenttia, tämä on noin 12–14 kiloa suomalaista kohti. Yksi YK:n kestävän kehityksen tavotteista on ruokahävikin puolittaminen vuoteen 2030 mennessä.

Suomen suurimmat ruokakauppaketjut lahjoittavat myymättä jääneitä tuotteita eri hyväntekeväisyysjärjestöille. Esimerkiksi S-ryhmällä on 400 ruoka-apukumppania. Osa hävikistä päätyy myös kotieläinten rehuksi.

Lidlin viestintäassistentti Salla Oksanen kertoo, että heillä hävikki ei päädy kaatopaikalle, vaan muuhun hyötykäyttöön kelpaamattomat tuotteet hyödynnetään biokaasun tuotannossa. Myös K-ketju ja S-ryhmä ohjaavat pilaantumishävikkiä, muun muassa leipäjätettä biojätteen energiantuotantoon ja bioetanoliksi.

Osa K-kaupan hedelmistä saa ”uuden elämän” jäätelönä. K-kauppiaat innovoivat Suomen Jäätelön kanssa Bananasajäämä– ja Abbelsiinijäämä-jäätelöt, joissa hyödynnetään vanhentuvia banaaneja sekä appelsiininkuoria.

Helsingin Sokoksen S-marketissa elintarvikkeita hyödynnetään Happy Farmer -ravintolan keittiön raaka-aineina.

Kuluttaja-lehti selvitti taannoin, että hävikkiruokaa päätyy todennäköisesti myös roskiin.

Lue myös: Näin apu menee perille – Hävikkiruoka tavoittaa yksinäiset, eläkeläiset ja jopa nuoret Vantaalla: ”Tällä ruokailulla saadaan koottua ihmisiä yhteen”

X