Saasteet ja likaantuminen on Itämerellä vain yksi lukuisista uhista

Tarja Hurme
Ajankohtaista 3.11.2016 07:27

”Juuri tulleen tiedon mukaan Itämeri on kuollut.” Ensikuulemalla suorastaan säikähdin uutislähetystä jäljittelevää radiomainosta, joka sittemmin osoittautui John Nurmisen säätiön tehokkaaksi keinoksi herättää meidät toimimaan Itämeren kärsivän luonnon puolesta. Viime aikoina Itämerelle on kertynyt muitakin murheita.

Laivabongarit havaitsevat venäläisiä sota-aluksia. Rannoilla huoli kasvaa, kun naapuri pullistelee. Jotain tarttis tehdä – mutta keiden kesken ja mitä?

Maailmanmenoa murehtivan siviilin näkökulmasta merivoimien merivalvontakeskus Upinniemessä on yllättävän rauhoittava paikka. Itämerta etenee vuodessa 90 000 laivaa eli 250 päivässä. Ne kaikki pystytään tunnistamaan nykytekniikan avulla ja viimeistään veneilemällä tai lentämällä vierelle. Sota-alukset eivät tosin käytä automaattista tunnistusjärjestelmää, mutta tutkissa nekin näkyvät. Joka laivan on varmistettava tähystys törmäysten välttämiseksi, ja Suomenlahdella on alusten liikennejakojärjestelmä, ikään kuin kaksi eri suuntiin menevää ”moottoritiekaistaa”, joita laivat joutuvat etenemään.

Kaikki tuo onkin tarpeen, sillä kansainvälinen merikaistale on vain kymmenkunta kilometriä leveä. Helsingin ja Tallinnan välinen meripikatie luo valvontakartan laivaruuhkaan vaarallisen risteyksen.

Tankkereitakin Itämerellä seilaa päivässä kolmisenkymmentä. Rannoilta mereen valuvat myrkyt ovat ongelma, öljytankkerionnettomuus vähintään yhtä pelottava ajatus.

Suomella on 30 aluksen öljyntorjuntalaivasto. Virossa luotetaan lähinnä suotuisiin tuuliin.

Maallikkoa ihmetyttää, että merivoimat on puolustusvoimista vain alle 10 prosentin siivu. Suomen huoltovarmuuden kannalta meriliikenteen suojaus on yksi merivoimien tärkeimmistä tehtävistä. Kauppakuljetuksistamme noin 90 prosenttia kulkee laivalla. Jos Itämeren kriisi kärjistyisi, kauppalaivat jäisivät piankin satamiin jo siksi, että vakuutusmaksut nousisivat.

Jos Itämeri menisi kokonaan kiinni, kaikki tavara joutuisi kulkemaan Tornion kautta. Ruokakaappi saattaisi äkkiä tyhjentyä.