Jätä älylaite makuuhuoneen ulkopuolelle – Unesi häiriintyy vaikka et koskisikaan puhelimeen yön aikana

Jaa kaverilleTilaa Seura
© iStock
Melatoniinin tuotanto alkaa välittömästi, kun sinivaloa tuottavan laitteen sulkee. Vältä öinen stressitila, äläkä jätä älypuhelinta yöpöydällesi.

Älylaitteiden näytöt sisältävät sinisiä aallonpituuksia, jotka pitävät mielen virkeänä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL ) tutkimusprofessori Timo Partosen mukaan tutkimukset ovat osoittaneet, että älylaite haittaa nukkumista vaikka laitteeseen ei koskisikaan yön aikana.

Yleisin virhe on ottaa älylaite makuuhuoneeseen

Monet käyttävät älypuhelintaan myös herätyskellona, joten se kulkeutuu helposti käyttäjänsä yöpöydälle. Tämä on kuitenkin virhe, joka saattaa vaikuttaa uneen ja sen laatuun.

Timo Partonen suosittelee älylaitteen sulkemista tuntia ennen haluttua nukahtamishetkeä sekä laitteen jättämistä makuuhuoneen ulkopuolelle, jos se on mahdollista.

”Melatoniinin tuotanto alkaa välittömästi, kun sulkee sinivaloa tuottavan laitteen. Tunnin jälkeen melatoniin pituudet nousevat  elimistössä siinä määrin, että nukahtaminen helpottuu.”

Vaikka älypuhelinta ei käyttäisi makuuhuoneen puolella, se voi silti vähentää ja keventää unta. Jatkuvat viestit, valon välkkymiset ja puhelimen värinä voivat häiritä erityisesti alku- tai loppuyöstä, kun uni on kevyttä.

”Pelkästään ajatus siitä, että pitääkö kännykkään nyt katsoa keventää nukkujan unta. Tavallaan on hälytystilassa, pienessä stressitilassa vaikka nukkuukin”, Timo Partonen sanoo.

Sisäinen kello auttaa saamaan unenpäästä kiinni

Älylaitteen aktiivinen käyttö pitää aivot virkeänä, sillä käyttäjä  tekee laitteella koko ajan jotakin. Älylaitteen parissa voi kulua tunteja ja otollinen nukkumaanmenoaika voi mennä ohi aivan huomaamatta.

”Ihmisen sisäinen kello rytmittää vuorokautta ja myös unirytmiä. Illan aikana on muutama tunti, jolloin on helppo saada unen päästä kiinni. Jos sen aikaikkunan ohittaa, voi joutua odottelemaan useita tunteja ennen kuin tuntee itsensä jälleen väsyneeksi.”

Pelkästään lukemiseen tarkoitetuissa laitteissa samanlaista vaaraa ei välttämättä ole. Niissä valon sävy on keltaisempi ja valon määrä on yleensä pienempi. Lisäksi lukeminen on älylaitteen aktiiviseen käyttöön verrattuna paljon yksitoikkoisempaa.

”Lukemisen sisältö ratkaisee. Jos on jotakin mielenkiintoista lukemista, ei ehkä huomata käydä ajoissa nukkumaan. Tällöin vaikutus nukahtamisen pidentymiseen voi olla sama kuin älylaitteen käytössä.”

X