Jemenin sodassa käytettyjä panssariajoneuvoja aseistetaan yhä suomalaisvoimin – Patria: ”Elinkaaritukipalvelut ovat meille tärkeä asia”

Jemeniä uhkaa maailman pahin humanitaarinen kriisi, jonka aiheuttaja on Saudi-Arabian ja Arabiemiraattien tukeman hallituksen sota Iranin tukemia huthi-kapinallisia vastaan.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Jemeniä uhkaa maailman pahin humanitaarinen kriisi, jonka aiheuttaja on Saudi-Arabian ja Arabiemiraattien tukeman hallituksen sota Iranin tukemia huthi-kapinallisia vastaan.
(Päivitetty: )
Teksti:
Miikka Järvinen

Suomalainen Patria on toimittanut Jemenin sotaan osallistuvalle Yhdistyneiden Arabiemiraattien (UAE) armeijalle 45 panssaroitua AMV-ajoneuvoa vuosina 2008 ja 2016.

Vuonna 2008 yhtiö toimitti Arabiemiraateille viisi AMV-ajoneuvoa, sekä antoi teknistä tukea venäläisen BMP-3-asejärjestelmän asennukseen.

Vuonna 2016 Arabiemiraateille myytyjen 40 AMV:n toimituksen yhteydessä ei Patrian mukaan annettu teknistä tukea asejärjestelmien osalta.

Molempiin kauppoihin kuuluu kuitenkin ylläpitosopimus, jonka puitteissa Patria toimittaa ajoneuvoihin tarvittavia varaosia ja antaa teknistä tukea.

”Vain varaosia” sanoi Soini

Varaosatoimistukset ovat herättäneet kysymyksen, kiertääkö Suomi omaa virallista linjaustaan olla toimittamatta aseita sotaa käyviin maihin.

Jälkimmäinen ja suurempi AMV-kauppa Arabiemiraattien kanssa allekirjoitettiin marraskuussa 2015. Jemenin sisällissota oli alkanut saman vuoden maaliskuussa.

Patrian myymien AMV-ajoneuvojen varaosat ja tukipalvelut on tarkoitettu sotilasajoneuvoille, joiden omistaja on osapuolena Jemenin sodassa. Suomen voidaan näin ollen tulkita toimivan periaatelinjauksensa vastaisesti.

Ulkoministeri Timo Soini on asiasta eri mieltä. Hän kommentoi Helsingin Sanomille 22. tammikuuta, että ne ovat ”vain varaosia”.

”Yleensä kun myydään tavaraa, niin sitten siinä on huoltosopimukset varaosista ja muista. Tämä on ihan normaalikäytäntö,” Soini sanoi.

Aseistetut AMV:t etulinjassa

Syyskuussa News Now Finland julkisti selvityksensä Jemenin sodan etulinjassa kuvatusta videomateriaalista, jolla näkyi myös suomalaisen Patrian AMV-ajoneuvoja venäläisillä asejärjestelmillä varustettuna. Patria myöntää tulkinnan osittain oikeaksi.

”On selvä, että jos kuvissa näkyy Patrian AMV-ajoneuvo, emme voi kiistää sitä. Meillä ei kuitenkaan ole resursseja lähteä selvittämään, missä ja milloin kuva on otettu”, kommentoi Patrian viestintäjohtaja Birgitta Selonen.

Patrian liiketoiminnassa huomionarvoista on se, että jokainen kauppa kiertää käytännössä puolustusministerin ja valtioneuvoston kautta.

”Valtio-omisteisena yhtiönä meillä ei ole varaa siihen, että lähtisimme toimimaan ohi lainsäädännön. Ilman muuta noudatamme lakia ja olemme toiminnassamme niin läpinäkyviä kuin vain voimme”, Selonen jatkaa.

Päätöksen sotilaskaluston viennin jatkamisesta on tehnyt valtioneuvosto. Viimeisin vientilupa 13. heinäkuuta koski Patrian lupaa viedä Arabiemiirikuntien puolustusvoimille varaosia ja tukipalveluita.

Päätöksessä listattiin Patria AMV 8×8 ajoneuvon varaosat, takuuosat sekä ajoneuvon käytön, integrointityön ja ylläpidon teknologia ja tekniset julkaisut.

Suurin avoin kysymys liittyy päätöksessä esiintyvään sanaan ”integrointityö”. Mitä se pitää sisällään?

Patria auttaa aseiden kytkemisessä 

Patria ilmoitti tiedotteessaan 19.9.2018, ettei sillä ole tiedossa, mitä eri järjestelmiä asiakas on tilaamiinsa ajoneuvoihin integroinut.

Vuonna 2008 Arabiemiraateille toimitettuihin viiteen AMV-ajoneuvoon oli kuitenkin asennettu – eli integroitu – venäläinen BMP-3-asejärjestelmä.

Patrian Land-liiketoiminnan johtaja Jussi Järvinen kertoo Patrian antavan asiakkailleen teknistä tukea ylläpitosopimusten mukaisesti.

”En halua avata yksittäisen asiakkaan sopimuksen rakennetta enkä sitä, mistä asiakas on asejärjestelmänsä hankkinut. Vientilupa liittyy toimittamiimme AMV-ajoneuvoihin. Se ei sisällä varsinaista asejärjestelmää, mutta voimme avustaa esimerkiksi ase- tai johtamisjärjestelmän integroimisessa ajoneuvon osalta”, Järvinen vastaa.

Valtioneuvoston Arabiemiraatteihin 13.7.2018 myöntämän vientiluvan tarkempaa sisältöä Järvinen ei kommentoi, mutta hän kertoo, että luvan mukaisia varaosa- ja tukipalvelutoimituksia tehdään koko ajan.

”Elinkaaritukipalvelut ovat meille tärkeä asia, että voimme toimittaa asiakkaalle varaosia ja muita tukipalveluita meiltä aikoinaan toimitettuja laitteita varten. Meiltä lähtee uskottavuus, jos emme tällaiseen palveluun pysty”, Järvinen jatkaa.

Patriasta 50,1 prosenttia omistaa Suomen valtio ja 49,9 prosenttia norjalainen Kongsberg-konserni, josta puolet omistaa Norjan valtio.

Käytännössä Patrian Land-liiketoiminta tekee ainoastaan vientivalvonnan alaista kauppaa. Järvisen mukaan tämä tarkoittaa, että jokaiseen kauppaan vaaditaan Suomen valtion hyväksyntä.

 

X