Kansainvälisen tutkimuksen dramaattinen ennuste: Autoliikkeiden määrä romahtaa jopa puoleen lähivuosina

Autoalan Keskusliitto ry:n toimitusjohtaja Pekka Rissan mukaan ”suuri putsaus” on jo tehty Suomessa.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Autoalan Keskusliitto ry:n toimitusjohtaja Pekka Rissan mukaan ”suuri putsaus” on jo tehty Suomessa.
(Päivitetty: )
Teksti:
Mikael Vehkaoja

Autoalan tuore kansainvälinen selvitys listaa joukon alan megatrendejä. Yksi niistä on, että autoliikkeiden määrä sulaa lähivuosina. Global Automotive Executive Survey (GAES) haastatteli tuhatta autopomoa. Puolet heistä uskoi, että autoliikkeiden määrä pienenee peräti 30–50 prosenttia vuoteen 2025 mennessä.

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa ei usko, että Suomessa tapahtuu aivan niin suurta myllerrystä.

”Meillä on ollut oikeastaan jo kaksi suurta putsausta.”

Ensimmäinen tapahtui 1990-luvun alussa, kun Neuvostoliitto romahti ja ulkomaankauppa sakkasi. Lainakorot pomppasivat pilviin, ja devalvaatio oli viimeinen naula arkkuun.

Lama aiheutti autoliikkeiden konkurssiaallon.

Seuraava mullistus tapahtui 2009 finanssikriisin jälkeen.

”Sitä ennen AKL:lla oli 142 autoliikejäsentä, nyt enää 113”, Pekka Rissa sanoo.

Autokaupan alalla toimivien osakeyhtiöiden määrä jatkuu hyvin todennäköisesti myös tulevaisuudessa. Pienemmillä paikkakunnilla muutos voi olla nopeampaa kuin suurilla.

Kustannusjahti jatkuu

Pekka Rissa painottaa, että autokauppa on matalakatteinen bisnes. Kustannuksien karsiminen on johtanut toimintojen keskittymiseen, joka jatkuu yhä.

Tammikuun alussa Keskon omistama K-Caara osti kilpailevia liiketoimintoja Kotkassa, Kouvolassa, Lappeenrannassa ja Huittisilla.

”Yhtiöiden määrä laskee, mutta toimipaikkojen määrä pysyy melko vakaana. Kehitys merkitsee, että autoliiketoimintapaikkojen määrä per firma kasvaa”, Rissa kiteyttää.

Tilastot vahvistavat näkemystä: Kymmenen vuotta sitten Suomessa oli 405 toimipaikkaa, joissa autoja huollettiin ja myytiin. Nykyään määrä on 395.

”Voi olla, että uusille autoille tarvitaan tulevaisuudessa vähemmän lattiapinta-alaa, kun kuluttaja voi tutustua ja vertailla uusia autoja kotisohvalta erilaisten nettipalvelujen avulla.”

Käytetyt autot ovat yksilöitä. Kuluttaja haluaa nähdä ja koeajaa yleensä käytetyn auton ennen kuin tekee lopullisen kaupan. Suomessa erityisesti talviolosuhteissa käytetyt autot on oltava katoksissa ja mielellään vielä lämpimässä tilassa.

”Jos se auto on jossain Mäntsälän metsissä, en ole ihan varma, että kuluttaja liikkuu sinne.

Rissan mukaan tulevaisuudessa palvelupisteet keskittyvät yhä enemmän suurten kaupunkien ympärille.

”Sinne saattaa syntyä jopa uusia paikkoja. Pääkaupunkiseudulla tällainen trendi on jo havaittavissa.”

Miten Suomen autokaupan tilanne eroaa muusta maailmasta?

Pekka Rissan mukaan esimerkiksi monissa Euroopan maissa on edelleen paljon pieniä perheyrityksiä, jotka ovat autoalalla. Hän ennustaa, että niiden määrä tulee
laskemaan rivakasti, kuten Suomessa kävi 90-luvun alussa.

”Muuallakin lähtee nyt voimakkaammin käyntiin kustannusjahti ja alan jakeluverkoston sopeutuminen muuttuvaan markkinatilanteeseen, mikä Suomessa on ollut käynnissä jo pidempään.”

X