Kansallismuseon Kesytön taide -näyttely esittelee outsider-taiteilijoiden töitä eri tyyleineen – ”Tuntui etuoikeutetulta saada nähdä nämä teokset”

Kesytön taide -näyttely esittelee laajan kattauksen taiteilijoita ja teoksia, jotka tulevat korkean taiteen kentän ulkopuolelta.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

© Ville Räty / Suomen kansallismuseo

Kesytön taide -näyttely esittelee laajan kattauksen taiteilijoita ja teoksia, jotka tulevat korkean taiteen kentän ulkopuolelta.
Teksti: Milla Olkkonen-Lind

Kesytän taidenäyttely on esillä Kansallismuseossa 24. syyskuuta saakka.

Miksi näyttely kiinnosti?

”Outsider-taide on viime vuosikymmenten aikana alkanut löytää paikkansa taidemaailmassa. Suomessa ilmiö tunnetaan ennen kaikkea ITE-taiteen kautta: se on kouluttamattomien taiteilijoiden tekemää modernia kansantaidetta. Euroopassa outsider-taide on haluttua keräilijöiden keskuudessa, ja sitä oli viime vuonna näyttävästi esillä jopa Venet­sian biennaalissa.

Lisäksi Kesytön taide on viimeinen näyttely ennen kuin Kansallismuseossa alkaa peruskorjausremontti.”

Mitä pidin?

”46 taiteilijan 280 teoksen näyttely kävi väkisinkin sekavaksi, vaikka se oli jaoteltu viiteen eri teemaan. Outsider-taiteilijuus ei tuntunut aivan riittävän kokonaisuuden punaiseksi langaksi. Luultavasti joukosta silti löytyy suosikki kävijälle kuin kävijälle: tekniikoita, tyylejä sekä taiteilijoiden edustamia kulttuureja ja vuosikymmeniä oli useita.

Erityisesti vangitsivat kroa­tialaisen Franjo Klopotanin (1938–2004) surrealistiset maalaukset, joiden kuvasto toi mieleen elävät painajaiset. Jussi Tukiaisen (1937–2022) kanan luista rakentamat laivat puolestaan kiehtoivat niin materiaalinsa kuin yksityiskohtiensakin puolesta. Tyyne Eskon (1920–2011) poliittisten öljyteosten ääreen oli palattava uudestaan kierroksen päätteeksi: niin vaikuttavia valtaa kritisoivat, tekstipätkillä höystetyt maalaukset olivat.”

Arvio: ****

Näyttely sai minut…

”…pohtimaan korkean taiteen ja outsider-taiteen vastakkainasettelua. Pohdinta ei onneksi vienyt tehoa taiteilijoilta tai heidän teoksiltaan. Jotkut itseoppineet taiteilijat haluavatkin pysyä marginaalissa, joten minusta tuntui etuoikeutetulta saada nähdä nämä teokset.”

X