Kauppias pörrää yläpuolellasi – Euroopan tämän hetken suurin koelentohanke käynnistyi

Jaa kaverilleTilaa Seura
Brittien Eurofighterit tulivat viime viikolla talvitesteihin Pirkkalaan, ja vastassa oli iso mediamylläkkä. Valtioneuvosto päättää hävittäjäkaupoista vuonna 2021.
Brittien Eurofighterit tulivat viime viikolla talvitesteihin Pirkkalaan, ja vastassa oli iso mediamylläkkä. Valtioneuvosto päättää hävittäjäkaupoista vuonna 2021. © Petri Korhonen
Kun näinä viikkoina taivaalta kuuluu suihkukoneiden jylyä, siellä on menossa Euroopan suurimmat ja kalleimmat koelentopäivät.

Tammikuun 9. päivänä Tampereen Pirkkalan lentokentälle laskeutui kaksi brittitunnuksilla lentävää hävittäjäkonetta, Eurofighter Typhoonia. Euroopan suurin koelentohanke käynnistyi niiden myötä, sillä koneet ovat ehdolla Suomen ilmavoimien seuraaviksi hävittäjiksi. Koelentohanke kestää 26. helmikuuta asti.

Sen aikana kaikki Suomelle tarjotut viisi hävittäjämallia lentelevät vuorottain viikon ajan Pohjanmaan yllä, käyvät kääntymässä Oulun korkeudella ja kurvaavat takaisin Pirkkalaan milloin mistäkin suunnasta. Todennäköisesti näitä pystyy näkemään helposti milloin missäkin.

Kauppiaiden tungos

Brittikoneita seurasi maankamaralla yli 40 hengen delegaatio erilaisia mekaanikkoja, teknistä henkilökuntaa, kauppiaita ja PR-väkeä Britannian lisäksi Saksasta, Espanjasta ja Italiasta.

Eurofighterin myyjä British Aerospace (BAE) haluaa tällä korostaa, että konetta tehdään jo monessa maassa, eikä hanke vaarannu Brexitin takia.

Kauppoja kannattaa tavoitella, sillä Suomi aikoo käyttää konehankintaan ja operointikuluihin 10 miljardia euroa.

Toimiiko talvessa?

Koelentopäivien aikana suomalaiset rääkkääväät tarjokkaita mielensä mukaan samanlaisissa tehtävissä kuin mitä täällä normaalistikin sotakoneilla olisi.

Niitä testataan myös ilmataisteluissa Suomen nykyisiä Hornet-koneita vastaan.
Vain suomalais-ruotsalaista erikoisuutta eli maantieltä nousemista ei tällä kertaa harjoitella, ja ehkä parempi niin.

BAE:n edustaja myönsi Pirkkalassa, että Eurofighterilla ei ole sitä missään maassa kokeiltukaan.

Kuskinpenkillä istuvat tässä vaiheessa vain tehtaiden omat pilotit – ja valmistajat maksavat testiviikosta aiheutuvat kulut.

Ensi viikolla testeihin saapuvat ranskalaisen Dassault-yhtiön Rafale-hävittäjät, sen jälkeen ruotsalainen Saab sekä yhdysvaltalaiset Lockheed ja Boeing.

Koelentohanke kestää helmikuun 26. päivään saakka.

Koelentohanke kestää helmikuun 26. päivään saakka. © Petri Korhonen

Kansallisia eroja on

Mutta onko sotilaskoneissa samanlaisia kansallisia eroja kuin autoissa? Ranskalaiset rapeita, ruotsalaisissa hyvät turvavyöt ja jenkit pehmeitä lotjia?

”Ei näissä niin isoja eroja ole, mutta toki eri mieltymyksiä näkyy. Esimerkiksi kaikissa nyt tarjotuissa eurooppalaiskoneissa on erilliset pienet canard-etusiivet, joita amerikkalaisissa ei ole”, sanoo ilmavoimien operaatiopäällikkö, eversti Juha-Pekka Keränen.

”Kun lentäjänä istuu ohjaamoon, sieltä tunnistaa jokaiselle valmistajalle tyypillisiä juttuja. Mutta ei kauppaa ratkaista makuasioilla vaan faktoilla.”

Lue myös: Erikoista mainontaa tavallisille veronmaksajille – Miksi minun pitäisi ostaa hävittäjä?

X