Kuinka monta ostoskeskusta mahtuu yhteen kaupunkiin?

Helsinkiin nousee uusia ostoskeskuksia kuin sieniä sateella. Riittääkö niistä jokaiseen asiakkaita?

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Ostoskeskus Tripla nousee Seuran toimituksen ja Pasilan aseman väliin.

Helsinkiin nousee uusia ostoskeskuksia kuin sieniä sateella. Riittääkö niistä jokaiseen asiakkaita?
Teksti: Sisko Savonlahti

Rakennusmiehillä on ollut tänä kesänä kädet täynnä työtä Helsingissä. Kalasatamaan rakennetaan kauppakeskus Rediä, Pasilassa uurastetaan Triplan vuoksi. Itä-Helsinkiin nousee uusi K-Citymarket, Lauttasaaressa uudistetaan vanhaa ostoskeskusta. Laajasalon vanha ostoskeskus puretaan ja korvataan uudella ostoskeskuksella. Siihen tulee ainakin Keskon ja HOK-Elannon myymälät.

Pasilan Triplan nettisivuilla lukee, että Triplaan rakentuu seuraavan kymmenen vuoden aikana ”lähes puoli miljoonaa neliömetriä uutta tilaa toimistoista kaupallisiin tiloihin”. Itäkeskuksen K-Citymarketin, joka valmistuu ensi vuonna, yhteydestä taas tulee löytymään muun muassa ravintoloita, kahviloita, kauppoja, putiikkeja, elokuvateatteri ja hemmottelua.

Entisessä Itäkeskuksessa, nykyisessä Itiksessä, on yli 100 myymälää.  Kauppakeskukset tarjoavat tuhansia työpaikkoja, mutta riittääkö joka paikkaan asiakkaita? Kaupan tutkija Tuomas Santasalo WSP Finland Oy:stä ei ole asiasta huolissaan.

”Ongelma ei ole Helsingissä se, etteikö ostovoimaa riittäisi”, hän sanoo.

”Pääkaupunkiseudulle tulee 20 000 uutta asukasta vuodessa.”

Rahalla saa ja metrolla pääsee

Tuomas Santasalo sanoo, että ainakin yksi selitys kauppakeskusten joukkonousuun on metroverkon rakentaminen.

”Suurin osa uusista hankkeista sijaitsee metroliikenteen solmukohdissa tai kasvavien kaupunginosien kyljessä.”

Sattumallakin on Santasalon mukaan ollut sormensa pelissä kauppakeskusbuumissa. Redin valmistuminen on lykkääntynyt parilla vuodella ”valitusprosessin” vuoksi, Herttoniemen Megahertsiä taas yritettiin laajentaa ensimmäistä kertaa jo kymmenen vuotta sitten. Tarkoitus oli, että kauppakeskuksen yhteydessä olisi ollut runsaasti toimitilaa. Sitten selvisi, etteivät ihmiset vielä olleetkaan valmiita Herttoniemelle.

”Yritykset ja virastot eivät halunneet mennä sinne”, Santasalo sanoo.

Yksityisautolla peltomarkettiin

Poliitikko Osmo Soininvaara ei pidä siitä, että kaupat keskittyvät suuryksiköihin, mutta antaa hyväksyntänsä Pasilan Triplalle ja Kalasataman Redille.

”Niihin pääsee sekä kävelemällä että joukkoliikenteellä, toisin kuin Prismoihin ja Citymarketeihin”, hän sanoo.

Soininvaara kutsuukin Prismoja ja Citymarketeja ”peltomarketeiksi”, joihin pääseminen jollain muulla kuin autolla on lähinnä teoreettista.

Jos Kalasatamaan nouseva Redi onnistuu vähentämään ihmisten asiointia marketeissa, on Soininvaara mielissään. Kallion lähikaupojen kohtalosta hän ei olisi huolissaan.

”Ylivoimainen enemmistö Kallion kotitalouksista on autottomia”, Soininvaara sanoo.

”Kyllä siellä kaupat tulevat menestymään.”

Kauppapainajaisesta toiseen

Automarketit ovat Soininvaaran mukaan erityisen haitallisia kaupungeille, joissa joukkoliikenne on heikkoa. Hän ei ”missään nimessä” rakennuttaisi esimerkiksi Oulun kaltaiseen kaupunkiin keskustan ulkopuolista automarkettia.

”Se on Suomen ainoa suurkaupunki, joka ei tue joukkoliikennettä ollenkaan. Oululaisten on hyvin helppoa tuhota oman keskustansa elinvoimaisuus.”

Itäkeskuksen Citymarket valmistuu metroaseman kupeeseen. Hankkeen nettivuilla sitä kuvaillaan ”Itä-Helsingin uudeksi keskukseksi”. Soininvaara ei innostu Itäkeskuksen marketista hyvistä kulkuyhteyksistä huolimatta.

 ”Se ei ole aluetta, jonne lähtisin iltakävelylle. Se on kauppapainajainen.”

Elämyksiä joka sormelle

”Mall of Triplan” eli ostoskeskus Triplan nettisivuilla luvataan, että ”vetovoimainen kaupunkikulttuuri ruokkii kaikkia aisteja ja imee mukaansa kellon ympäri”. Uskooko Osmo Soininvaara, että niin käy myös hänen aisteilleen?

”En”, hän vastaa, mutta lisää, että Pasilassa lienee Triplan kaltaiselle ostoskeskukselle tilausta.

”Toki siitä yritetään tehdä paikka, jossa on ravintoloita ja baareja ja vaikka mitä. Pasilassa sellainen tarjonta on ollut tähän asti aika heikkoa.”

Tuomas Santasalon lailla Soininvaarakin tuumaa, etteivät ihmiset Helsingistä kesken lopu.

”Kun Helsingin seudulle muuttaa kymmenessä vuodessa yhtä paljon asukkaita kuin mitä Tampereella on, on kaupoille sinänsä sijaa.”

Enempää ostoskeskuksia ei Soininvaara Suomen pääkaupunkiin kuitenkaan kaipaa.

”Eiköhän tässä vähäksi aikaa tavarataloja riitä”, hän sanoo.

FB_logo Jaa juttu Facebookissa

Twitter_icon Jaa juttu Twitterissä

Seura_Logo

Tilaa Seura

X