(Päivitetty: )
Teksti:
kotilaakari.admin

Jos jotain olen oppinut, niin ainakin sen, että rahavaikeuksiin kannattaa rohkeasti hakea apua”, sanoo Liisa, 61.

Kulutusluotot

Liisa nosti elokuussa Takuu-Säätiön takaaman pankkilainan, jonka avulla hän maksoi kalliit kulutusluottonsa. Nyt maksettavana on yksi 8 300 euron laina, jolla on maksuaikaa 77 kuukautta. Sitä hän hoitaa noin 1 300 euron kuukausituloilla.

– Tässä iässä miettii sitäkin, ettei halua jättää lainojaan toisten maksettavaksi, jos elinpäiviä ei kovin paljon riittäisikään. Tämän vuoksi en halunnut tavallista pankkilainaa, vaikka olisin voinut saada sellaisenkin henkilötakaajien avulla, Liisa sanoo.
Hänen vaikeutensa juontavat juurensa vuoteen 2006, jolloin hän loukkasi itsensä ulkoillessaan. Siihen asti rahat olivat yksinhuoltajaperheessä riittäneet juuri ja juuri.

Sairausloma kuitenkin venyi, ja töihin paluu vaikeutui. Lopulta työn tekeminen tuli mahdottomaksi unettomuuden ja masennuksen vuoksi. Edessä oli uuvuttavia kuukausia ja vuosia, joiden aikana Liisa oli vuoroin töissä, sairauslomalla, osa-aikaeläkkeellä kunnes lopulta pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle. Näinä vuosina tulot vaihtelivat ja niitä oli vaikea ennakoida. Samalla menot kasvoivat: terveyden kanssa tuli uusia ongelmia ja tarvittiin lisää lääkkeitä.

Liisa halusi myös auttaa aikuista poikaansa, joka aloitteli omaa elämäänsä toisella paikkakunnalla.
– Kyllähän omia lapsia haluaa auttaa. Ostin hänen kotiinsa esimerkiksi siivoustarvikkeita ja muuta mielestäni välttämätöntä – ja kun rahaa ei ollut, ostin velaksi, Liisa kertoo.
Tulojen ja menojen epäsuhta johti lopulta siihen, että kulutusluottojen limiitit olivat täysimääräisinä käytössä.

– Ennen eläkkeen maksupäivää sain aina jännittää, riittävätkö rahat lyhennyksiin. Ahdinko painoi mieltä joka päivä ja vei elämästä ilon. Lopulta päätin, ettei näin voi jatkua. Niinpä lokakuussa 2011 Liisa soitti kotikuntansa velkaneuvojalle ja sai ajan tämän vuoden helmikuulle. Liisa soitti myös Takuu-Säätiön maksuttomaan neuvontapuhelimeen.
– Sain todella hyvää ja lämminhenkistä palvelua. Tuli heti tunne, että täältä saan apua.

Kunnallisen velkaneuvojan palvelu sen sijaan jätti toivomisen varaa. Liisasta tuntui, että asiakasta katsottiin hieman ylhäältä alaspäin, eivätkä Liisan ja neuvojan näkemykset muutenkaan aina osuneet yksiin. Velkaneuvoja vastusteli esimerkiksi Takuu-Säätiön takauksen hakemista. Hänen mukaansa niitä oli lähes mahdoton saada. Sen sijaan hän suositteli muuttamista halvempaan asuntoon.
– On tärkeää, että ottaa itsekin asioista selvää, Liisa neuvoo. Liisa kuitenkin laati neuvojan kanssa yhteistyössä takaushakemuksen Takuu-Säätiölle, jonne se päätyi maaliskuussa. Kesän alussa tuli tieto, että hakemus on käsittelyssä ja loppukesästä kädessä oli myönteinen päätös.

– Nyt vasta tajuan, kuinka paljon rahavaikeudet vaikuttivat elämääni. Ne olivat koko ajan mielessä. Nyt osaan taas iloita pienistäkin arjen asioista.

Haastateltavan nimi on muutettu.

Lisätietoa:
Takuu-Säätiö
Velkaneuvonta

Viva 1/2013

Teksti: Helena Ranta-aho
Kuvat: Seppo Saarentola

Kiinnostuitko? Tilaa Viva-lehti

X