Lähettäjä: Robotti – direktiivitaistelua käydään robottien kautta

Robottien lähettämät tuhannet sähköpostit tukkivat poliitikkojen sähköpostit Brysselissä. Teknoyhtiöiden lobbauskampanja on saanut informaatiosodan piirteitä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Robottien lähettämät tuhannet sähköpostit tukkivat poliitikkojen sähköpostit Brysselissä. Teknoyhtiöiden lobbauskampanja on saanut informaatiosodan piirteitä.
(Päivitetty: )
Teksti: Mikael Vehkaoja

Automatisoidut viestit eivät ole uusi juttu. Mutta tänä vuonna niiden määrä on yllättänyt ainakin europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin (sd).

”Olen saanut tuhansia ja tuhansia viestejä kuukausien ajan. Sisältö oli sama, mutta tekstiä oli hieman muutettu joissain.”

Viestit liittyvät tekijänoikeusdirektiiviin, josta EU-parlamentti äänestänee 12. syyskuuta. Kumpula-Natri sanoo kohdanneensa kovaa lobbausta muissakin lakihankkeissa, mutta tämä kampanja on ollut kuluvalla istuntokaudella ”massiivisin”.

Yhteensä mepit ovat vastaanottaneet miljoonia viestejä. Viestitulva on hankaloittanut työn tekemistä.

”Päivittäinen työsähköpostien lukeminen häiriintyy ja tärkeitä viestejä voi jäädä näkemättä.”

Teknologia on tehnyt viestittelystä helppoa. Kansalaisen ei tarvitse etsiä kenenkään yhteystietoja. Riittää, kun allekirjoittaa vetoomuksen sähköisesti. Sen jälkeen robotti käynnistää ”twiittimyrskyn” tai lähettää huolestuneen yhteydenoton avainasemassa oleville poliitikoille.

Google ja FB liikkeellä

Automaattipostituksia tarjoavien yhtiöiden joukossa on muun muassa Openmedia.org, joka saa rahoitusta Googlelta, joka taas olisi yksi uuden direktiivin häviäjistä. Lain tarkoitus on taata, että Googlen ja Facebookin kaltaisilla alustayhtiöillä on asianmukaiset luvat, kun ne tarjoavat yleisölle kuluttajien lataamia sisältöjä. Jatkossa olisi yhtiöiden omalla vastuulla suodattaa pois sisällöt, joiden julkaisuun heillä ei ole lupaa. Ymmärrettävästi firmojen mielestä direktiivi vaarantaa internetin vapautta ja johtaa sensuuriin.

Ruotsalaisia kuvataiteilijoita edustavan Bildupphovsrätt-tekijänoikeusjärjestön mukaan Google ja Facebook ovat pestanneet lähes kaikki Brysselin pr-yritykset ajamaan asiaansa tekijänoikeusdirektiivissä.

Yli miljoona EU-kansalaista on allekirjoittanut internetissä vetoomuksen, jossa vaaditaan direktiivin kaatamista. Silti elokuussa aiheesta järjestettyihin mielenosoituksiin osallistui brittiläisen Billboard-lehden mukaan koko Euroopassa yhteensä ehkä 500–800 ihmistä. Taistelua käydäänkin siis robottien kautta.

Viime heinäkuussa tekijänoikeusdirektiivin ensimmäinen äänestys päättyi teknojättien voittoon, ehkä robottien spämmikampanjan ansiosta. Saa nähdä, miten käy tällä kerralla.

X