(Päivitetty: )
Teksti:
kotilaakari.admin

Pankkilautakunnan puoleen voi kääntyä mikäli kokee ajautuneensa erimielisyyteen pankin kanssa lainaehtojen muutoksista. Pankkilautakunta ratkoo maksutta pankin ja sen kuluttaja-asiakkaiden riitoja.

Meidän asuntolainamme sisältää erityisehdon, jonka mukaan meillä on oikeus vaihtaa viitekorkoa yhden kerran laina-aikana ilman kuluja. Tämä ehto on sopimuspapereihin erikseen kirjattu. Siksi ajattelimme, että viitekoron vaihtaminen olisi läpihuutojuttu, kun sitä pankilta jokin aika sitten pyysimme.

Pankissa oltiin kuitenkin eri mieltä. Sieltä ilmoitettiin, että muutos voidaan tehdä vain siinä tapauksessa, että allekirjoitamme samalla uuden lainasopimuksen ja hyväksymme uudet lainaehdot. Niissä lainamarginaali oli nostettu selvästi nykyistä korkeammaksi. Mielestämme pankki polkee oikeuksiamme. Olemme yrittäneet neuvotella pankin kanssa, mutta asia ei etene, eikä näytä muuksi muuttuvan. Voimmeko tehdä muuta kuin tyytyä pankin ratkaisuun?
Nimimerkillä Pankki tai viitekorko vaihtoon

Ymmärrän hyvin harminne. Olette neuvotelleet lainasopimuksen huolellisesti. Pankissa luultavasti ajatellaan, että sillä on oikeus muuttaa lainan ehtoja, jos lainasopimusta teidän aloitteestanne muutetaan. Teidän ei ole pakko tyytyä pankin tulkintaan. Olennaista on, että viitekoronvaihtomahdollisuudesta on mustaa valkoisella.

Lupaavaa on sekin, että Pankkilautakunta on tänä vuonna ratkaissut yhden hyvin samantyyppisen tapauksen (ratkaisu perusteluineen löytyy Pankkilautakunnan ratkaisutietokannasta osoitteesta: www.fine.fi) asiakkaan eduksi. Lautakunta katsoi, että pankilla ei ollut oikeutta asettaa lisäehtoja ja nostaa lainan marginaalia, koska asiakas ei muuttanut sopimusta, vaan käytti alkuperäiseen lainasopimukseen kirjattuja oikeuksiaan.

Teidänkin kannattaa harkita Pankkilautakuntaan valittamista. Se ei maksa mitään, eikä aiheuta kohtuutonta vaivaa. Lautakunta ratkoo pankkien ja niiden kuluttaja- ja pienyrittäjäasiakkaiden välisiä erimielisyyksiä. Siinä istuu sekä finanssiyritysten että näiden asiakkaiden edustajia. Sen ratkaisut ovat suosituksia, mikä tarkoittaa, että niistä ei voi vaLainan ehtojen muutoksetlittaa eikä lautakunta voi pakottaa pankkeja taipumaan tahtoonsa. Pankit ovat kuitenkin yleensä noudattaneet lautakunnan suosituksia.

Apua valituksen tekemiseen saatte Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta eli Finestä, joka toimii myös lautakunnan sihteeristönä. Sinne kannattaa ottaa yhteyttä ensimmäiseksi. Fineen voi lähettää postia (Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki) tai sähköpostia (info@fine.fi), mutta voitte myös soittaa (klo 10–16, p. 09 – 6850 1220).Toimiston asiantuntijat osaavat yleensä saman tien neuvoa, miten asiassa kannattaa edetä ja mitä tietoja ja asiakirjoja asian selvittelyssä tarvitaan.

Jos käy oikein hyvin, voitte välttyä valituksen tekemiseltä kokonaan. Monet asiat ratkeavat jo toimiston niitä selvitellessä. Mikäli te ja Finen asiantuntijat niin sovitte, he voivat myös neuvotella suoraan lainan myöntäneen pankin kanssa.

Mikään ei estä viemästä asiaa tuomioistuimeen, mutta se olisi todennäköisesti kohtuuttoman kallis, raskas ja aikaa vievä ratkaisu. Pankkilautakunta ei käsittele asioita, jotka ovat tai ovat olleet tuomioistuimen käsiteltävinä.

Lue lisää Vivasta 12/12!

Teksti: Helena Ranta-aho
Kuva: Colourbox

 Kauppatieteiden maisteri, MBA, Helena Ranta-aho on työskennellyt taloustoimittajana parikymmentä vuotta, viimeksi Viisas Raha -lehden toimituspäällikkönä, sitä ennen Taloussanomissa ja Talouselämässä. Nykyisin hän on vapaa taloustoimittaja.

Minun rahat vai sinun rahat ja pitääkö aikuisia lapsia auttaa? Rouva Raha -palstalla vastataan arjen rahankäyttöä koskeviin kysymyksiin.

Lähetä kysymyksesi postitse osoitteeseen Viva-raha, Maistraatinportti 1, 00015 Otavamedia tai sähköpostitse vivaraha@otavamedia.fi.

Kiinnostuitko? Tilaa Viva-lehti

X