Lentokoneissa on eroja - Näin paljon Finnairin konetyypit tuottavat ilmastopäästöjä

Tilasto paljastaa, miten vaikea matkustajan on saada tietoa yksittäisen konetyypin päästöistä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Tilasto paljastaa, miten vaikea matkustajan on saada tietoa yksittäisen konetyypin päästöistä.
(Päivitetty: )
Teksti:
Mikael Vehkaoja

Kaikki tietävät, että lentomatkustus on ilmastolle haitallista. Lentoliikenteen päästöt vastaavat noin 2-3 prosenttia globaaleista hiilidioksidipäästöistä.

Lentoala on itsekin herännyt aiheuttamiinsa ongelmiin. Alan tavoitteena on puolittaa kokonaispäästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2050 mennessä.

Viime aikoina lentoyhtiöt ovat myös alkaneet itse kertoa matkustajille, paljonko matka aiheuttaa ilmastopäästöjä.

Kotimaisella Finnairilla on käytössä laskuri, josta jokainen voi tarkistaa matkan vaikutuksen. Laskurin tiedot perustuvat todellisiin rahti-, matkustaja- ja polttoainekulutustietoihin. Tiedot päivitetään neljä kertaa vuodessa.

Esimerkiksi lento Helsingistä Amsterdamiin tuottaa 112 kilon hiilidioksidipäästöt. Kajaaniin pääsisi 63 kilolla, kun taas matka Delhiin tuottaa 342 kilon päästöt.

Polttoaineen kulutus per matkustajakilometri

Finnairin laivastossa on kuudenlaisia lentokoneita. Niille on mitattu päästöluvut hieman samaan tyyliin kuin autoilla mitataan katsastuksen yhteydessä.

Yksi oleellinen ero tosin löytyy: Finnairin laskelmat perustuvat viimeisen vuoden aikana toteutuneeseen polttoaineen kulutukseen. Kulutus ilmaistaan grammoina per matkustajakilometri.

Tästä seuraa, että lyhyitä matkoja lentävillä konetyypeillä näyttää olevan suurimmat päästöt. Vastaavasti mannerten väli lentävät jumbojetit näyttävät vertailussa vähäpäästöisiltä.

Teknologia auttaa leikkaamaan päästöjä

Lentomatkustamisen päästöihin sovelletaan yleensä nyrkkisääntöä, jonka mukaan lentoon nousu ja laskeutuminen tuottavat eniten päästöjä. Siksi lyhyillä matkoilla päästöt ovat suhteessa suurimmat.

Airbus A321 on hyvä osoitus siitä, miten teknologia auttaa leikkaamaan päästöjä. Uusi Sharklet-versio samasta konetyypistä on peräti 18 prosenttia vähäpäästöisempi kuin koneen vanha versio.

Lentokoneiden päästöt ovat merkittäviä, näin paljon Finnairin koneet saastuttavat.

© Otavamedia

X