Lentopäästöt kuriin parin kympin satsauksella? Ratkaisu lentoliikenteen ympäristöongelmiin on lähellä mutta silti niin kaukana

Suomen Ympäristökeskuksen ja Sitran tuore raportti arvostelee ilmailualan itsesääntelyä riittämättömäksi.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Suomen Ympäristökeskuksen ja Sitran tuore raportti arvostelee ilmailualan itsesääntelyä riittämättömäksi.
(Päivitetty: )
Teksti:
Mikael Vehkaoja

Lentomatkailun ilmastopäätöistä on puhuttu vuosia. Ala on investoinut uusiin, vähäpäästöisiin koneisiin. Vuonna 2021 käyttöön otetaan uusi CORSIA-päästöhyvitysjärjestelmä (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), jonka tarkoitus on leikata lentoliikenteen päästöjä.

Tuoreen raportin mukaan nämä toimenpiteet eivät kuitenkaan riitä vähentämään päästöjä. Suurin syy on lentomatkailun yleistyminen.

Suomen Ympäristökeskuksen (SYKE) ja Sitran raportin mukaan seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana lentämisen määrä kaksinkertaistuu. Vuonna 2037 maailmassa on jo 8,2 miljardia lentomatkustajaa.

On keksittävä jotain uutta. Raportissa peräänkuulutetaan vähäpäästöisiä vaihtoehtoisia polttoaineita, joita ”pitäisi saada käyttöön nykyistä ripeämmin”.

Jos kaikki lentokoneet käyttäisivät biopolttoainetta, ilmastopäästöt pienenisivät jopa 60—80 prosenttiyksikköä.

Autoihin on tankattu jo vuosia biopolttoainetta.

Miksi lentoliikenteessä ollaan yhä lähtötelineissä?

”Oma näkemykseni on, että sitä valmistetaan kysynnän mukaan. Biokerosiinin tuotanto on raaka-aineiden hinnan vuoksi kalliimpaa kuin tavallinen kerosiini”, SYKEn erikoistutkija Johanna Niemistö sanoo.

Lentomatkustaja voi ostaa biopolttoainetta lisämaksusta

Finnair julkisti 15. tammikuuta uuden Push for change -palvelun, jonka myötä lentomatkustaja voi vähentää päästöjään. Asiakas voi ostaa biopolttoainetta 10, 20 tai 65 eurolla sen mukaan, haluaako vähentää edestakaisin kotimaan lennon, Euroopan lennon vai kaukolennon päästöjä.

Muutaman kympin panoksella päästöt putoavat jopa 80 prosenttia.

Olisitko valmis maksamaan lentämisestä enemmän ilmastonmuutoksen vuoksi?

© Kari Hautala / Otavamedia

Finnairin biopolttoaine on valmistettu käytetystä keitinrasvasta. Valmistaja on kalifornialainen SkyNRG. Se on Finnairin mukaan ainoa yhtiö maailmassa, joka valmistaa säännöllisesti biokerosiinia lentokoneille.

Luit oikein. Ainoa maailmassa.

Ilmojen veroparatiisi

Teilläliikkujat on totutettu siihen, että polttoainetta verotetaan raskaalla kädellä.

Ilmailualalla kerosiini on verovapaata. Koska veroja ei ole, polttoaineen kulutustottumuksien sääntely on vaikeaa julkisen päätöksenteon avulla. Voimassa on kysynnän ja tarjonnan laki. Se seuraa halpaa fossiilista polttoainetta.

Toistaiseksi Norja on maailman ainoa maa, joka on ilmoittanut rajoittavansa tavallisen lentopolttoaineen käyttöä. Viime lokakuussa maan hallitus päätti toimista, joiden avulla vuonna 2020 Norjan ilmatilassa käytettävästä lentopolttoaineesta 0,5 prosenttia on oltava biopohjaista.

Päättäjien saamattomuuden takana on monimutkainen kansainvälinen toimintaympäristö, jossa asioiden sopiminen on vaikeaa.

Moni iso öljyntuottajamaa on myös iso ilmailumaa. Ilmastonmuutos ja poliittiset intressit sekoittuvat keskustelussa.

Vuonna 2012 eurooppalaiselle lentoliikenteelle pyrittiin luomaan yhteistä päästösopimusta. Se olisi koskenut myös niitä yhtiöitä, jotka Eurooppaan ETA-alueen ulkopuolelta.

”Siitä syntyi aivan mahdoton mellakka. Maat ajautuivat kauppasodan partaalle”, hallitussihteeri Janne Mänttäri Liikenne- ja viestintäministeriöstä muistelee.

Periaatteessa EU voisi linjata, että biopolttoaine olisi verovapaata, fossiilinen verotettavaa. Mänttärin mukaan uudistus johtaisi todennäköisesti ”raivoisaan taisteluun”.

Konfliktia vältääkseen kansainvälinen yhteisö on tyytynyt etenemään hitaasti, pienin askelin.

”Paistinrasva ei riitä mihinkään”

Sääntelymekenismin puuttumisen lisäksi biokerosiinin valmistukseen liittyy myös toinen ongelma.

”Yksi kalifornialainen valmistaja on pisara meressä. Paistirasva ei riitä mihinkään. Ja heidän tuotantonsa on käsittääkseni vahvasti tuettua”, Janne Mänttäri sanoo.

Jos kaikki Finnairin matkustajat alkaisivat ostaa biopolttoainetta, Kaliforniasta saattaisi loppua paistinrasva.

Mänttärin mukaan ilmastokysymyksen ratkaiseminen edellyttäisi valtavia tuotantomääriä. Tällä hetkellä Suomalainen Neste on biopolttoaineissa edelläkävijä, mutta Nesteen tuottama HEFA-biokerosiini on liian kallista valmistaa.

Uusia vaihtoehtoja tutkitaan, mutta niiden hyväksymisprosessi on kestänyt kauemmin kuin alun perin ajateltiin.

Lentomatkailussa turvallisuus on etusijalla.

”On eri asia, jos auton moottori nikottelee, tai jumbojetin moottori, kun kyydissä on 300 matkustajaa”, Janne Mänttäri sanoo.

X