Liian halpa loma ollakseen totta? – Detur-matkatoimistosta on tehty poikkeuksellisen paljon valituksia kuluttaja-asiamiehelle

Kuluttaja-asiamies selvittää parhaillaan Detur-matkatoimistoon liittyviä ongelmia. Yrityksestä on tehty poikkeuksellisen paljon valituksia.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Matkapakettilain mukaan rahat on palautettava korkeintaan kahden viikon kuluttua peruuntuneesta matkasta.

Kuluttaja-asiamies selvittää parhaillaan Detur-matkatoimistoon liittyviä ongelmia. Yrityksestä on tehty poikkeuksellisen paljon valituksia.
Teksti:
Jesse Raatikainen

Miltä kuulostaisi viikon loma ”Turkin Rivieralla” satasella? matkatoimisto Detur tarjoaa ”aarrejahtihintaan” meno–paluulennot ja kolmen tähden hotellin Alanyassa tammikuussa.

Matkaoppaat-sarjasta tuttu matkatoimisto Detur on kuitenkin aiheuttanut monelle pettymyksen tarjouksellaan. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut huhtikuun alusta heinäkuun puoleen­väliin yli 250 yhteydenottoa kyseisestä matkatoimistosta.

Matkoja on peruttu, ja asiak­kailla on ollut vaikeuksia saada rahojaan takaisin määrä­ajan puitteissa. Joissain tapauk­sissa asiakkaille on tarjottu lähtöä toiselta lentokentältä kuin mistä on alun perin sovittu. Valituksia on tullut myös asiakaspalvelun huonosta tavoitettavuudesta.

Deturin matkoihin liittyvistä ongelmista on uutisoitu myös vuosi sitten.

Seura sai sähköpostitse ­kiinni Deturin tiedottaja Tim Åströmin. Hänen mukaansa matkoja on peruttu koronan takia, ja keväällä matkoja peruttiin paitsi koronan myös Ukrainan sodan aiheuttaman epävarmuuden takia. Hän ei halua kertoa, kuinka ­monta matkaa on jouduttu viime ­huhtikuun jälkeen perumaan.

”Kaikki lentoyhtiöt ja ­matkanjärjestäjät ovat ­pandemian alusta lähtien ­joutuneet perumaan lentoja. Nyt näyttää onneksi paremmalta.”

Detur erottuu ikävästi

Kuluttaja-asiamies selvittää parhaillaan Deturiin liittyviä ongelmia.

”Muut matkatoimistot ­eivät ole meillä tässä määrin näkyneet. Matkatoimistoista ­tulee yksittäisiä yhteydenottoja aika ajoin, tyypillisesti jos kuluttaja on ollut tyytymätön esimerkiksi hotelliin. Deturista on valitettu pitkin kevättä”, Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Annina Huolman sanoo.

Kuluttaja-asiamiehen selvitys koskee ”aarrejahtimatkoja”, sekä muita edullisia pakettimatkoja.

”Olemme pyytäneet ­matkatoimisto Deturilta ­selvitystä. Asiankäsittely on vielä kesken, eli yrityksen kanssa selvitetään tilannetta ja neuvotellaan sen korjaamisesta.”

Lue myös: Voiko enää matkustaa hyvällä omallatunnolla? – Kyllä voi, kun reissaat vastuullisesti ja lomailet kuin kotonasi

Kuluttaja-asiamies neuvottelee

Paljonko pakettimatkat yleensä maksavat? Vertailun vuoksi: Ebookers tarjoaa ­viikon matkoja Turkkiin ­tammikuussa halvimmillaan noin 400 eurolla. Aurinko­matkojen pakettimatka ­lokakuussa maksaa alle 600 euroa.

Kuluttaja-asiamiehen velvollisuus on ensisijaisesti neuvotella yrityksen kanssa, ja yrittää saada se luopumaan mahdollisesta lainvastaisesta menettelystä.

Jos neuvotteluratkaisuihin ei päästä, kuluttaja-­asiamies voi viedä asian ­halutessaan tuomioistuimen ratkaistavaksi.

X