
Liian halpa loma ollakseen totta? – Detur-matkatoimistosta on tehty poikkeuksellisen paljon valituksia kuluttaja-asiamiehelle
Kuluttaja-asiamies selvittää parhaillaan Detur-matkatoimistoon liittyviä ongelmia. Yrityksestä on tehty poikkeuksellisen paljon valituksia.
Matkapakettilain mukaan rahat on palautettava korkeintaan kahden viikon kuluttua peruuntuneesta matkasta.
Miltä kuulostaisi viikon loma ”Turkin Rivieralla” satasella? matkatoimisto Detur tarjoaa ”aarrejahtihintaan” meno–paluulennot ja kolmen tähden hotellin Alanyassa tammikuussa.
Matkaoppaat-sarjasta tuttu matkatoimisto Detur on kuitenkin aiheuttanut monelle pettymyksen tarjouksellaan. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut huhtikuun alusta heinäkuun puoleenväliin yli 250 yhteydenottoa kyseisestä matkatoimistosta.
Matkoja on peruttu, ja asiakkailla on ollut vaikeuksia saada rahojaan takaisin määräajan puitteissa. Joissain tapauksissa asiakkaille on tarjottu lähtöä toiselta lentokentältä kuin mistä on alun perin sovittu. Valituksia on tullut myös asiakaspalvelun huonosta tavoitettavuudesta.
Deturin matkoihin liittyvistä ongelmista on uutisoitu myös vuosi sitten.
Seura sai sähköpostitse kiinni Deturin tiedottaja Tim Åströmin. Hänen mukaansa matkoja on peruttu koronan takia, ja keväällä matkoja peruttiin paitsi koronan myös Ukrainan sodan aiheuttaman epävarmuuden takia. Hän ei halua kertoa, kuinka monta matkaa on jouduttu viime huhtikuun jälkeen perumaan.
”Kaikki lentoyhtiöt ja matkanjärjestäjät ovat pandemian alusta lähtien joutuneet perumaan lentoja. Nyt näyttää onneksi paremmalta.”
Detur erottuu ikävästi
Kuluttaja-asiamies selvittää parhaillaan Deturiin liittyviä ongelmia.
”Muut matkatoimistot eivät ole meillä tässä määrin näkyneet. Matkatoimistoista tulee yksittäisiä yhteydenottoja aika ajoin, tyypillisesti jos kuluttaja on ollut tyytymätön esimerkiksi hotelliin. Deturista on valitettu pitkin kevättä”, Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Annina Huolman sanoo.
Kuluttaja-asiamiehen selvitys koskee ”aarrejahtimatkoja”, sekä muita edullisia pakettimatkoja.
”Olemme pyytäneet matkatoimisto Deturilta selvitystä. Asiankäsittely on vielä kesken, eli yrityksen kanssa selvitetään tilannetta ja neuvotellaan sen korjaamisesta.”
Kuluttaja-asiamies neuvottelee
Paljonko pakettimatkat yleensä maksavat? Vertailun vuoksi: Ebookers tarjoaa viikon matkoja Turkkiin tammikuussa halvimmillaan noin 400 eurolla. Aurinkomatkojen pakettimatka lokakuussa maksaa alle 600 euroa.
Kuluttaja-asiamiehen velvollisuus on ensisijaisesti neuvotella yrityksen kanssa, ja yrittää saada se luopumaan mahdollisesta lainvastaisesta menettelystä.
Jos neuvotteluratkaisuihin ei päästä, kuluttaja-asiamies voi viedä asian halutessaan tuomioistuimen ratkaistavaksi.