Meneekö koululainen pilalle, jos hänelle opetetaan asiaa, joka ei ihan sovi hänen vanhempiensa maailmankuvaan?

”Neutraali kohtelu on käytännössä vaikkapa sitä, että kiitellään kaikkia lapsia tasapuolisesti heidän tekemistensä ja saavutustensa, ei ominaisuuden, ulkonäön tai sukupuolelta odotetun käytöksen perusteella”, toimituspäällikkö Petri Korhonen kirjoittaa Seuran pääkirjoituksessa.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Seuran toimituspäällikkö Petri Korhonen.

”Neutraali kohtelu on käytännössä vaikkapa sitä, että kiitellään kaikkia lapsia tasapuolisesti heidän tekemistensä ja saavutustensa, ei ominaisuuden, ulkonäön tai sukupuolelta odotetun käytöksen perusteella”, toimituspäällikkö Petri Korhonen kirjoittaa Seuran pääkirjoituksessa.
Teksti: Petri Korhonen

Menevätkö pienet koululaiset pilalle, jos heille opetetaan nyt koulujen alkaessa vaikkapa kaikkien ihmisten keskinäistä tasa-arvoisuutta, tai sitä että ihmisiä pitää kohdella sukupuolineutraalisti?

Viimeksi mainitullahan en tarkoita naiseuden, mieheyden tai kenenkään omakuvan kieltämistä. Jokainen saa tuntea itsensä niin naiselliseksi tai miehekkääksi kuin itse haluaa ja iloita sukupuolestaan.

Neutraali kohtelu on käytännössä vaikkapa sitä, että unohdetaan se iänikuinen kehumistapa ”nätit tytöt ja reippaat pojat” ja kiitellään kaikkia lapsia tasapuolisesti heidän tekemistensä ja saavutustensa, ei ominaisuuden, ulkonäön tai sukupuolelta odotetun käytöksen perusteella.

Kaikkia lapsia saa kehua reippaiksi, jos siihen on aihetta. Eikä ketään vähemmän reipasta poikaakaan pidä haukkua ”ämmämäiseksi” tai kehottaa ostamaan hamekangasta.

Sellainen tökeryys jää iäksi muistiin, ja pilaa ihmistä enemmän kuin se turhaan pelätty ja tahallisilla väärinymmärtämisillä kohuttu ”neutraalius”.

Meneekö koululainen pilalle, jos hänelle opetetaan koulussa asiaa, joka ei ihan sovi hänen vanhempiensa maailmankuvaan?

Esimerkiksi jos lapselle kerrotaan (tieteellisesti moneen kertaan todistetusta) evoluutioteoriasta, alkuräjähdyksestä ja dinosauruksista, vaikka vanhempien mielestä maailman luominen pitäisi opettaa sanatarkasti ja kirjaimellisesti Raamatun, Koraanin tai vaikka Kalevalan kertomalla tavalla.

Ei mene, jos vanhemmat osaavat aukottomasti perustella, miksi joku asia on heidän mielestään toisin kuin koulu opettaa. Tuttu pappi ratkaisi pulman kertomalla, että alkuräjähdysmalli käy hänelle mainiosti, kunhan tiedeväki ei yritä selittää hänelle, miksi tai kuka muu kuin Jumala sitä laukaisunappia painoi.

Reilu kohtelu ja luokassa kuullut faktat jäivät mieleen.

Pirkkalan opetukset

Seuran uusimmassa numerossa 33/2020 kävimme kyselemässä, millaiset jäljet sen ajan lapsiin jätti vuosien 1973–1975 Pirkkalan koulukokeilu, jossa heille syötettiin kommunistisen maailmanselityksen ja tarkoituksellisesti vääristellyn historian sekametelisoppaa.

Lopputulos lohduttaa: aniharva kertoi saaneensa aatetuputuksesta pysyviä vammoja sieluunsa. Koululainen oppi nopeasti unohtamaan neuvostopropagandan tympeimmät höpötykset, koska ne tajuttiin valheellisiksi.

Sen sijaan koulussa opetetut, ihmisen sisimmässään oikeiksi tietämät hyvät asiat, opettajalta saatu reilu kohtelu ja luokassa kuullut faktat jäivät parhaiten mieleen. Näin käy nytkin, vuonna 2020.

Olen aika varma siitä, että meitä monessa asiassa fiksumpien nykylasten mielestä kaikkien ihmisten tasa-arvoinen kohtelu on jo ihan luonnostaan kannatettava asia, eikä sen toteutumisesta huolehtiminen ole keneltäkään pois. Tai riko kenenkään oikeuksia olla kunnon ihminen.

Luottakaamme siis siihen, että lapsi osaa tunnistaa hyvät ja oikeudenmukaiset opinkappaleet, kun niitä koulussaan kohtaa, ja tehdä elämänvalintansa itsenäisesti. Osasimmehan mekin, jopa jo 1970-luvulla.

X