Mikä taantuma? Taksikuskeista on pula

Taksinkuljettajakurssit ovat olleet tupaten täynnä eri puolilla Suomea, mutta siitä huolimatta ammattikuskeista on huutava pula. Jopa puolet kurssilaisista katoaa muualle.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Tämä työ ei houkuttele. Moni uusi taksinkuljettaja luovuttaa parin yövuoron jälkeen. Kuva: Johanna Laine/SKOY.

Taksinkuljettajakurssit ovat olleet tupaten täynnä eri puolilla Suomea, mutta siitä huolimatta ammattikuskeista on huutava pula. Jopa puolet kurssilaisista katoaa muualle.
(Päivitetty: )
Teksti:
Hannu Teider

Taksinkuljettajan koulutus houkuttelee osallistujia, mutta siitä huolimatta kovinkaan moni ei päädy alan töihin pidemmäksi aikaa.

”Ehkä taksikuskin todellisuus on erilaista kuin odotukset. Monet lopettavat 1–2 ajovuoron jälkeen. Samoin yötyötä kartellaan”, kertoo Taksiliiton viestintäjohtaja Nina Nizovsky.

Tampereen ammattikorkeakoulun selvityksessä taksialaa pidettiin kurssilaisten keskuudessa kiintoisana, mutta arki yötöineen osoittautuu haastavaksi. Työttömälle taksikuskin runsaan 10 euron tuntipalkka ei ole riittävä vetonaula.

Taksikysynnässä oli viime vuonna talouden alamäessä laskua vain prosentin verran edellisvuoteen verrattuna.

”Nopeasti ikääntyvä väestömme ja jatkuvasti kannattamattomana supistuva joukkoliikenneverkkomme edellyttävät entistä vahvemmin koko maan kattavan taksiverkon olemassaoloa”, Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki painottaa.

Suomessa on noin 9 500 taksiyrittäjää ja arviolta 12 000–15 000 taksikuskia. Taksitoiminnan liikevaihto Suomessa on yhteensä miljardi euroa. Siitä 40 prosenttia tulee yksityiskysynnästä, 40 prosenttia julkisesta käytöstä ja 20 prosenttia yritysten taksimatkoista.

X