Miksi hittipeli Red Dead Redemption 2 lietsoo kulttuurisotaa? Pelissä voit piestä feministejä tai rasisteja

Jaa kaverilleTilaa Seura
Mahdollisuus ideologisesti motivoituun väkivaltaan kiehtoo pelaajia. Miksi tällainen ominaisuus on ylipäätään luotu peleihin?

Villiin länteen sijoittuva Red Dead Redemption 2 on pelialan suurimpia hittejä. Samalla se on taas järkyttänyt tarkoituksellisesti niin pelaajia kuin suurta yleisöäkin tekemällä äärimmäisen liioitellusta väkivallasta kaupallista viihdettä.

Ensimmäisen kolmen päivän myynti toi pelin kehittäneen Rockstar Gamesin kassaan 630 miljoonaa euroa. Kahdessatoista päivässä peliä oli myyty 17 miljoonaa kappaletta. Kaupan päälliseksi tulivat ylistävät arviot, joissa peliä ylistettiin esimerkiksi ”lähes ihmeeksi”.

Red Dead Redemption 2 on jo nyt populaarikulttuurin merkkipaalu, jonka suosio jättää jälkeensä elokuva-alan kuumimmatkin hitit.

Ensimmäisen persoonan peli

Kyseessä on niin sanottu ensimmäisen persoonan peli, jossa pelin maailma avautuu katsojalle päähenkilön silmin ja tämä tämä samaistuu häneen. Vuoteen 1899 sijoittuvassa Red Dead 2:ssa Arthur Morgan -niminen lainsuojaton pakenee epäonnistuneen pankkiryöstön jälkeen vuorille Pinkertonin etsivätoimiston miehen perässään.

Matkan varrella kovanaaman tielle osuu monenlaisia mahdollisuuksia.

Yksi niistä on kylän raitilla naisasiapuhetta pitävän iäkkään äärimmäisen väkivaltainen pahoinpiteleminen, jota pelaajan ei olisi pakko tehdä. Sekin tuntuu inspiroineen osaa pelaajista, sillä Youtube-palvelusta löytyy useita videoita, joissa Red Dead 2 -pelaajat esittelevät feministinrääkkäysmenetelmiään.

Kohu poistetuista videoista sai Youtuben perumaan päätöksensä

Youtube poisti kuitenkin aluksi verkosta joitakin videoita, mikä suututti osan pelaajayhteisöstä. Sosiaalisen median vastareaktion seurauksena videopalvelu palautti sensuroimiaan pätkiä palveluunsa.

Red Dead 2 tarjoaa muitakin mahdollisuuksia ideologisesti värittyneeseen väkivaltaan. Youtubessa on myös videoita, joissa Arthur Morgan hyökkää keskelle Ku Klux Klanin kokousta ja listii koko huppupäisen joukon.

”Niin sanotuissa avoimen maailman peleissä on vaikea ennakoida, mihin suuntaan peli etenee”, pelitutkija Raine Koskimaa Jyväskylän yliopistosta sanoo.

Se, miksi mahdollisuus ideologisesti motivoituun väkivaltaan on ylipäätään luotu peleihin, on monimutkaisempi kysymys.

Kohumagneetti Rockstar Games

Red Dead Redemption 2 ei ole ensimmäinen Rockstar Gamesin kehittämä peli, jossa on kohua aiheuttavia piirteitä.

”Pelin arveluttauudesta syntynneet kohut ovat osa Rockstar Gamesin imagoa”, Koskimaa sanoo.

Yhtiö aiempi suurmenestys on ollut Grand Theft Auto -sarja, jonka viehätys on mahdollisuus solahtaa rikollisen nahkoihin.

”GTA-peleissä hahmolle saa lisää elinvoimaa ostamalla prostituoidun palveluja. Lisäjippona pelaaja saattaa aktin ja maksamisen jälkeen juosta prostituoidun kiinni, mukiloida tämän ja ottaa rahansa takaisin.”

Siitä, ovatko nämä toiminnot asennettu peliin tarkoituksella ja millaista arvomaailmaa ne opettavat, on käyty keskustelua.

”Vaikka prostituoiden mukiloimismahdollisuus olisikin jäänyt peliin vahingossa, se antaisi oudon kuvan laadunvalvonnasta. Näin isot pelit käyvät läpi monta testi- ja koepelauskierrosta. Se, kuinka hyvin tuotannon johto on perillä tällaisista yksityiskohdista on sitten eri asia.”

Koskimaa muistuttaa, että Red Ded 2 tavoittelee laajaa yleisöä. Samalla se haluaa kurottaa myös äärimmäisiin marginaaleihin. Hän näkee, että pelikulttuurissa on kysyntää myös avoimelle naisvihalle.

”Pelikulttuurin sisällä on joukko, joka hakee tämän kaltaisia mahdollisuuksia.”

Osa pelimiehistä kokee olonsa uhatuksi

Videopelien halu pelata äärimmäisyyksillä on vanhaa perua. Koskimaa muistuttaa Custer’s Revenge -pelistä.

Vuonna 1982 valmistuneessa, grafiikaltaan äärimmäisen karussa pelissä intiaanisotien veteraania kenraali Custeria esittävä hahmo raiskaa toteemipaaluun sidottua intiaanityttöä.

Peliaajien valtavirta koostui pitkään nuorista valkoisista miehistä. 2010-luvulla pelaajien joukko on kuitenkin monipuolistunut ja samalla pelejä on alettu suunnitella muidenkin kuin miesten makuun.

”Videopelaajien vanha ydinjoukko on on hyvin valkoinen, keskiluokkainen ja miehinen. Pelaajakulttuurin moniarvoistuessa vanhan enemmistön edustajat ovat alkaneet kokea olonsa uhatuksi.”

Gamergate ja pelaajien kulttuurisota

Ilmiö on purkautunut esimerkiksi pelialalla työskenteleviä naisia kohtaan suunnattuina vihakampanjoina. Pelikulttuuria repivät ristiriidat ovat saaneet oma nimen: Gamergaten.

Siinä vihaiset miehet määrittävät vastustajikseen, ”sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturit” (social justice warriors, SJW).

”Termin alle niputetaan kaikki hyvien asioiden puolustajat”, Koskimaa tiivistää.

Red Ded 2 -pelissä heitä symbolisoi vanha feministirouva. Pieksemällä häntä pelaaja voi purkaa turhaumiaan sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta käytyä keskustelua kohtaan.

Pieksemisvideot nostavat symbolisen taistelun suurempaan näyteikkunaan.

”Monille pelaajille videoiden tekeminen on yhtä tärkeää kuin itse pelaaminen. Perinteisen tv:n hylänneille nuorille pelivideot ovat keskeinen media. Kyse ei siis ole mistään marginaali-ilmiöstä.”

Katkerille pelimiehille videoiden sensuroimisesta syntynyt kohu antaa mahdollisuuden valittaa oikeudenmukaisuuden soturien herkkänahkaisuudesta.

Toisaalta: Feministien pieksemisen sijaan lainsuojaton voi hypätä tämän kelkkaan, naisasiaa ajamaan.

Vastaavasti pelaaja voi kohdistaa äärimmäistä väkivaltaan myös Ku Klux Klanin jäseniin.

Tarjoamalla mahdollisuuden kaikkeen tähän Rockstar Games ottaa kopin kulttuurisodasta, joka vaikuttaa Gamergaten taustalla ja kiristää tunnelmia ympäri maailmaa.

Pelialan sisäiset jännitteet eivät näy ainoastaan pelaajien vaan myös pelien kehittäjien joukossa.

”Vaikka pelaajien joukko muuttuu moniarvoisemmaksi, monet pelien kehittäjät edustavat yhä entistä valkoisten miesten porukkaa. Se näkyy pelien ideologisissa ratkaisuissa. Pelien tekijöiden joukko monimuotoistuu hitaammin kuin pelaajien. Tämä asetelma aiheuttaa itsessään kiistoja”, Koskimaa sanoo.

X