Miksi Kela-taksi myöhästyy tai jättää jopa tulematta? Näin Kela selittää toiminnan ontumista

Kelan Reija Jääskeläisen mukaan palveluntuottajat tekivät liian matalia tarjouksia Kela-kyydeistä, minkä takia niiden ajamista ei nähdä enää kannattavana. Taksi Helsinki nimeää haasteekseen käytännön asiat, kuten talvikelit ja yllättävät ruuhkapiikit.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Kela-taksilla kulkeminen on joidenkin ainoa keino päästä tarvittaviin hoitoihin. Kuvituskuva Seuran arkistosta.

Kelan Reija Jääskeläisen mukaan palveluntuottajat tekivät liian matalia tarjouksia Kela-kyydeistä, minkä takia niiden ajamista ei nähdä enää kannattavana. Taksi Helsinki nimeää haasteekseen käytännön asiat, kuten talvikelit ja yllättävät ruuhkapiikit.
(Päivitetty: )
Teksti:
Anni Niittylahti

Kela-taksien retuperällä oleminen on kiusannut autoa tarvitsevia vuosien ajan. Viimeksi toukokuun alussa huolestunut äiti kirjoitti Helsingin Sanomien mielipidepalstalle, kuinka hänen sairas poikansa ei ole päässyt hoitohenkilökunnan tapaamisiin taksin ongelmien takia. Neljänä kertana kahdeksasta Kela-taksi jätti tulematta kokonaan.

Vuonna 2022 Kela-taksin asiakkaat antoivat 9 300 kyyteihin liittyvää palautetta, joista vajaat 2 000 lähetettiin suoraan Kelalle ja loput palveluntuottajille. Palautteet koskivat suurimmaksi osaksi kokonaan tulematta jääneitä tai myöhässä saapuneita taksikyytejä. Myös kuljettajien epäammattimaisesta käytöksestä ilmoitettiin.

Helsingin Sanomien mielipidepalstalle kirjoittanut äiti ei uskonut, että palveluntuottajille annettu palaute menee oikeasti perille. Moni ongelmatapaus taksin kanssa voi siis helposti jäädä tilastojen ulkopuolelle, jos palaute jätetään epäuskossa laittamatta.

Luvusta puuttuvat myös tapaukset, joissa asiakas ei ole terveydentilansa tai vammansa takia voinut ilmoittaa kohtaamastaan ongelmasta taksin kanssa. Kelan osaamiskeskuksen päällikkö Reija Jääskeläinen ei osaa arvioida, kuinka paljon matkoja on kokonaisuudessaan jäänyt toteutumatta.

”Palautetta voi antaa asiakkaan luvalla joku muu henkilö, kuten perheenjäsen tai avustaja”, hän sanoo.

Taksien luotettavuudesta ei huolehdittu

Kelan korvaamia kyytejä ajettiin vuonna 2022 yhteensä 3,8 miljoonaa. Välityskeskuksista tulleen tiedon mukaan noin 0,2 prosenttia eli 8200 matkaa ei toteutunut.

Myöhästyneiden matkojen määrästä hänellä ei myöskään tarkempaa tietoa eikä siitä, kuinka paljon auto on yleensä myöhässä: onko kyse minuuteista vai jopa tunneista.

Jääskeläinen painottaa, että palveluammatissa tulisi toimia hyvinkin täsmällisesti, ja mainitsee vuoden 2018 taksiuudistuksen vaikutukset, kuten pakollisen asemapaikan poistumisen ja hinnoittelun vapautumisen.

”Heille [taksiyrittäjille] on tullut lisää vapauksia, mutta samalla ei ole huolehdittu, että kaikki taksit olisivat luotettavia.”

Takseille voidaan antaa sakkoja

Kela-kyytien palveluntuottajat kilpailutetaan säännöllisesti. Vuoden 2022 alusta saakka jokaisessa maakunnassa on toiminut kaksi palveluntuottajaa, joiden sopimukset kestävät vuoteen 2024 saakka.

Taksien toimintaa ohjaavat lainsäädäntö, hankintasopimus ja palvelukuvaus. Jos toiminta ei ole niiden mukaista, niin Kelalla on oikeus antaa palveluntuottajalle huomautus ja sen jälkeen sakkoja. Jälkimmäisessä tapauksessa, jos toimintaa ei muuteta sopimuksen mukaiseksi, neuvotellaan sopimuksen purkamisesta.

Kelan Reija Jääskeläinen sanoo, että ohjeita noudatetaan pääasiassa hyvin, mutta myöntää, että sakkoja annetaan palveluntuottajille jatkuvasti.

”Kyllä me olemme aika paljon jouduttu näitä sakkoja lähettämään ja joudutaan koko ajan. Sellainen tilanne vaan on.”

Haasteena ruuhkat ja sää

Erityisesti Uudellamaalla on uutisoitu Kela-taksien ongelmista. Uudenmaan palveluntarjoajina toimivat Taksi Helsinki Oy sekä Suomen Lähilogistiikka Oy, josta ei haluttu antaa haastattelua aiheen tiimoilta.

Taksi Helsinki hoitaa Kela-kyytejä Uudenmaan lisäksi myös seitsemässä muussa maakunnassa. Yrityksen palveluvastaava Minna Westerberg sanoo, että he ovat saaneet Kelalta sakkoja tilanteissa, jossa palvelu ei ole kaikilta osin vastannut sopimuksen mukaisia vaateita. Tarkempaa sakkojen määrää hän ei kuitenkaan paljasta.

Haasteena kyytien onnistumisessa ovat hänen mukaansa talven sääolosuhteet ja yllättävät ruuhkapiikit puhelinpalveluissa ja autojen saatavuudessa. Yllättäviä ruuhkia on syntynyt, kun toisella palveluntuottajalla on ollut teknisiä palvelukatkoja.

Palvelukatkojen syynä saattavat olla välitysjärjestelmän ongelmat, joista eräs palveluntuottaja kertoi Seuralle.

”Kilpailutettiin verille tämä malli”

Kelan Reija Jääskeläinen epäilee, että Kela-matkoja on jäänyt palveluntuottajilla hoitamatta kannattavimpien rinnakkaismarkkinoiden vuoksi. Niitä ovat esimerkiksi vapaa-ajan matkat ja liikematkat. Hän ei viittaa vain Uudenmaan palveluntuottajiin, vaan tilanteeseen yleisesti.

Jääskeläisen mielestä kilpailutus ei mennyt kaikkien palveluntuottajien osalta nappiin. Tarjouksien enimmäishinta määräytyy valtioneuvoston taksiliikenteen kuluttajahinta-asetuksen mukaan, ja palveluntarjoajat tekevät sen perusteella alennuksia tarjouksiinsa.

”Kela-matkojen palveluntuottajat antoivat joillakin alueilla minun mielestäni liian matalia tarjouksia, jolloin autoilijoille ei mene siitä tarpeeksi korvausta. Kilpailutettiin verille tämä malli”, Jääskeläinen sanoo.

Minna Westerbergin mielestä Taksi Helsingin tekemä markkinahinnan mukainen tarjous oli hyvä. Tilanne on vain muuttunut tähän päivään mennessä tarjouksen tekohetkestä vuonna 2021, sillä kustannukset ovat nousseet. Yksittäisen kyydin kannattavuutta on Westerbergin mukaan vaikea arvioida.

”Me pyritään kaikin keinoin tehdä siitä kannattavaa.”

Kannattavaa tai ei, Kelan tarjoama taksikyyti on monelle ihmiselle ainoa keino päästä tarvittaviin hoitoihin ja osalle jopa päivittäistä arkea.

”Ei minun lapseni turhaan ajele Kela-taksilla”, huolestunut äiti kirjoitti Helsingin Sanomien mielipidepalstalla. Äidin mukaan poika voi huonosti ja tarvitsee hoitoa.

Juttua on täydennetty 23.5.2023 klo 8.35 kertomalla, että 0,2 prosenttia toteutumattomista Kela-kyydeistä on lukuina noin 8200 kyytiä.  

Lue myös: Yksityisen lääkärikäynnin Kela-korvaus on enää 8 euroa – Näin Kela korvaa nyt yleisimpiä tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä

Kela-korvaus madaltui yksityisessä terveydenhuollossa.

Silmätaudit, naistentaudit ja synnytykset, ortopedia ja traumatologia, lastentaudit, korva-, nenä- ja kurkkutaudit olivat erikoisaloja, joista ennen maksettiin eniten korvauksia. © iStock

X