Miksi lasten lukutaito heikkenee? Vartti päivässä riittäisi - Osa lapsista saa ainoan mahdollisuutensa kirjojen lukemiseen koulussa

Mikäli lasten lukutaito heikkenee, se karsii myös lasten mahdollisuuksia. Pelko on, että osa peruskoulun päättävistä koululaisista eivät tulevaisuudessa tule selviytymään edes omien asioiden hoitamisessa.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Mikäli lasten lukutaito heikkenee, se karsii myös lasten mahdollisuuksia. Pelko on, että osa peruskoulun päättävistä koululaisista eivät tulevaisuudessa tule selviytymään edes omien asioiden hoitamisessa.
(Päivitetty: )
Teksti:
Katariina Taleva

Lukutaidon heikkeneminen ja lasten tasapuolinen mahdollisuus lukemiseen ovat isoja haasteita Turun yliopiston Lukuklaani-hankkeen edustajan äidinkielenopetuksen apulaisprofessorin Sara Routarinteen mukaan.

”Huolenaiheita on monia, kuten pitkäkestoinen lukeminen. Vaikka painettu kirja on suositumpi kuin älykirja, nykypäivänä ärsykkeitä on kaikkialla, eivätkä kaikki lapset jaksa keskittyä lukemiseen”, toteaa Sara Routarinne.

Suomen Kulttuurirahaston käynnistämässä hankkeessa pääpaino on juuri konkreettisten kirjojen lukemista.

Kulttuurirahasto lahjoitti yhdessä tekijänoikeusjärjestö Kopioston kanssa kaksi miljoonaa euroa käytettäväksi koulukirjastojen perustamiseen ja kehittämiseen, sekä kirjojen hankintaan ja lasten lukemisen tukemiseen.

Kouluissa on myös tarkoitus edistää yhteisöllistä lukemista lukupiirien avulla.

Joidenkin lasten ainoa mahdollisuus kirjojen lukemiseen on koulussa

Monissa perheissä ei kannusteta lukemiseen lainkaan. Tämä tulee Sara Routarinteen mukaan lisäämään eriarvoisuutta tulevaisuudessa.

Kodin kulttuurillinen pääoma, eli kirjojen määrä hyllyssä, on Routarinteen mukaan huolestuttavava.

”Näyttää siltä, että peruskoulussakaan ei ole pystytty enää tasaamaan kodin luomaa eriarvoistumiskehitystä”, Routarinne sanoo.

Lukuklaani-hankkeen tavoitteena on kannustaa lapsia jatkamaan lukemista kodin ulkopuolella.

Mikäli lasten lukutaito heikkenee, se karsii myös lasten mahdollisuuksia. Pelko on, että osa peruskoulun päättävistä koululaisista eivät tulevaisuudessa tule selviytymään edes omien asioiden hoitamisessa.

”He eivät välttämättä kouluttaudu pidemmälle. Ja myös viranomaisten kanssa, esimerkiksi verottajan tai Kelan kanssa toimiessa täytyy olla hyvät luku- ja kirjoitustaidot.”

Jo 15 minuutin keskittyminen kirjaan riittää

”Jos muut harrastukset vievät lähes kaiken ajan lukemiselta, syntyy huoli siitä, että lukeminen ei vahvistu lapsella riittävästi”, Sara Routarinne muistuttaa.

Hänen mukaan jo 15 minuutin keskittyminen eheään tekstiin riittää.

”Yksi lukutaidon muutos on se, että luetaan pinnallisesti. Silmäillään tekstejä, mutta ei lueta kokonaisia tekstejä rauhassa läpi.”

Lukuklaanissa yritetään edistää kokonaisten lastenkirjojen lukemista.

”Suomessa ajatellaan, että on tärkeää lukea asiatekstejä, mutta on näyttöä siitä, että ajattelutaidoille on merkityksellistä lukea myös fiktiivistä tekstiä”, Routarinne muistuttaa.

Esimerkiksi romaaneja lukiessa monia asioita täytyy osata lukea myös rivien välistä. Tämä taas kehittää lukijan päättelytaitoja.

X