Muistisairaan vessapaperirullan vaihtohinta herätti kohun – Näin vastaa Saga Care: ”Vähimmäisaika käyntiin on 15 minuuttia, tehtiinpä asunnossa mitä vain”

Jaa artikkeliTilaa Seura
Saga Care vastaa vessapaperikohuun. Rullanvaihto vaatii palvelusopimuksen muokkauksen.
Rullanvaihto vaati palvelusopimuksen muokkauksen. © iStock © iStock
Emoyhtiö Esperiäkin nyt johtava Heini Pirttijärvi lupaa jatkossa selkeämpää viestintää.

Muistisairaalta vanhukselta yritettiin veloittaa palvelutalossa viisitoista euroa vessapaperirullan vaihtamisesta.

Vanhuksen sukulainen kertoi Seuralle, että vanhus ei ollut muistisairaana itse ymmärtänyt asettaa uutta rullaa telineeseen ja pyyhki vessassa sanomalehteen. Kun sukulainen puhui asiasta palvelutalon johtajan kanssa, rullan vaihtamista ehdotettiin lisättäväksi vanhuksen palvelusuunnitelmaan.

”Ehdotus tarkoitti, että rullanvaihtoon varattaisiin viisitoista minuuttia ja jokaisesta kerrasta laskutettaisiin minimitaksan mukaan viisitoista euroa”, sukulainen kertoo.

Palvelusopimus antaa oikeutuksen vessapaperirullan vaihtamiseen

Seura pyysi juttuun kommenttia Saga Caren liiketoimintajohtajalta Heini Pirttijärveltä, joka on nyt myös Esperi Caren vt. toimitusjohtaja. Esperin toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni erosi tehtävästään sen jälkeen, kun Valvira joutui keskeyttämään Kristiinankaupungissa sijaitsevan Esperin hoivakodin toiminnan vakavien laiminlyöntien vuoksi.

Kysyimme muun muassa, onko edellä kuvattu käytäntö normaali ja täytyykö muistisairaan vanhuksen osata itse vaihtaa vessapaperirulla, jos hän ei maksa siitä erikseen.

Pirttijärvi vastasi Seuran lähettämiin kysymyksiin sähköpostilla. Julkaisemme vastauksen kokonaisuudessaan.

”Saga Caren kodit ovat palvelutaloasumista varten. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että asunnot ja tilat, joissa asukkaat asuvat, ovat heidän yksityisiä tilojaan. Tiettyjen käyntien kirjaaminen palvelusopimukseen antaa meille oikeutuksen mennä tuohon asukkaiden muuten yksityiseen ja omaan tilaan määrättyinä aikoina tekemään määrättyjä, sovittuja asioita. Se, että nuo asiat kirjataan ylös, takaa sen, että asukas saa sitä apua, mitä tarvitsee ja hoitaja tietää, miten juuri tätä asukasta autetaan. Vähimmäisaika, mikä käyntiin kirjataan, on 15 minuuttia, tehtiinpä asunnossa mitä vain. Tästä on siis pohjimmiltaan kyse tässä asiassa”, Pirttijärvi viestittää.

”Se, onko palvelutalon johtaja onnistunut omassa kommunikaatiossaan tässä tapauksessa, onkin sitten toinen asia. Asukkaalla ja hänen omaisellaan on aina oikeus siihen, että hän kokee saavansa ymmärrettävällä tavalla tietoa. Tulemme panostamaan jatkossa siihen, että nämä asiat ja niiden tarkoituksenmukaisuus pystyttäisiin kertomaan nykyistä selkeämmin.”

Vanhustenhoito huolettaa koko kansaa

Kerro kokemuksistasi Seuralle yksityisviestissä: millaisia epäkohtia – tai onnistumisia sinä olet kohdannut vanhustenhoidossa. Jos haluat antaa aiheesta haastattelun, vaikka nimettömänä, jätä liitteeksi myös nimesi ja yhteystietosi.
X