Näin ikäihminen vähentää riskiä sairastua diabetekseen – Vyötärölihavuus on merkittävin riskitekijä

Jaa artikkeliTilaa Seura
vyötärölihavuus
Diabeteksen riski kasvaa merkittävästi 65 ikävuoden jälkeen. © istock
Ikääntyminen ja vyötäröihavuus lisäävät merkittävästi riskiä sairastua diabetekseen. Uuden tutkimuksen mukaan riskiä voidaan hillitä erilaisin liikuntatavoin, riippuen henkilön kehontyypistä.

Oulun yliopiston tutkimus selvitti, että ikäihmisten erilaiset kehontyypit vaativat erilaista liikuntaa diabeteksen riskien pienentämiseksi.

Tutkimukseen osallistui yli 700 iältään 67–70-vuotiasta henkilöä, jotka jaettiin kolmeen ryhmään vyötärönympäryksiensä perusteella.

”Tutkimuksemme osoittaa ensimmäistä kertaa, että liikunnan ja sokeriaineenvaihdunnan yhteys ikääntyneillä on riippuvainen vyötärönympäryksestä”, tutkija Miia Länsitie kertoo.

Noin puolen miljoonan suomalaisen arvioidaan sairastavan diabetesta. Heistä valtaosa on yli 65-vuotiaita. Ikääntymisen ohella vyötärölihavuus on taudin merkittävin riskitekijä.

Tyypin 2 diabetes kehittyy tavallisesti hiljakseen pitkällä aikavälillä. Oireina voi ilmetä väsymystä ja vetämättömyyttä varsinkin aterioiden jälkeen, masennusta ja ärtyisyyttä, jalkasärkyjä, näön heikkenemistä ja tulehdusherkkyyttä. Ikääntyvä ihminen voi pitää näitä vain vanhuuden merkkeinä.

Lue myös: Personal trainer auttoi laihtumaan – Kirsin vyötärö kapeni 31 senttiä: ”Paino putosi kaksi kiloa kuukaudessa”

Arkiliikunta hyödyttää vyötärölihavimpia

Moni pitää painoa ensisijaisena mittarina tarkkaillessaan kehonsa terveyttä, mutta rasvan sijainti kehossa on useiden tutkimusten mukaan merkityksellisempi asia kuin painoindeksi.

Vyötärönympäryksen suositeltu mitta on naisilla alle 80 ja miehillä alle 94 senttimetriä. Suositukset on kuitenkin suunniteltu koskemaan työikäisiä. Vyötärö kasvaa ihan luonnollisesti ikääntyessä. Tästä johtuen tutkimuksessa ei noudatettu suositusarvoja, vaan jaettiin tutkittavat kolmeen yhtä suureen ryhmään.

Tutkimuksessa huomattiin, että vyötärölihavien sokerinsieto parani jo kevyellä liikunnalla. Istumisen vaihtaminen seisomiseksi ja kevyt liikunta kuten kävely vaikuttivat tällä ryhmällä positiivisesti verensokeriin huomattavasti enemmän kuin vastaava liikunta hoikemmilla henkilöillä.

Hoikkien ryhmässä tutkijat havaitsivat, että sokerirasituskokeessa saatiin alhaisempia insuliiniarvoja, kohtuukuormittavan tai raskaan liikunnan jälkeen. Liikunnan pitäisi siis olla reipasta kävelyä tai sitä vielä raskaampaa liikuntaa, jotta vyötäröltään hoikempi ikäihminen saisi tarvittavan hyödyn.

Lue myös: Ylipaino kertyy entistä useamman vyötärölle – Kuuluuko rasva ruokavalioon vai ei?

Liikuntasuositukset eivät sovi kaikille

UKK instituutti suosittelee ikäihmisiä harjoittelemaan lihasvoimaa, tasapainoa ja notkeutta ainakin kaksi kertaa viikossa sekä harrastamaan joko reipasta liikuntaa kaksi ja puoli tuntia viikossa tai rasittavaa liikuntaa tunnin ja 15 minuuttia viikossa.

Liikuntasuositukset saattavat olla monelle liian vaativat. Tutkimus auttaa ymmärtämään, että yksilöt kaipaavat erilaista liikuntaa. Tutkimus myös osoitti selvästi, että jo melko pienillä teoilla voi olla merkittäviä terveyshyötyjä.

”Tämän tutkimuksen perusteella voidaan erityisesti ylipainoisia ikääntyneitä rohkaista vähentämään istumista ja lisäämään kevyttä liikkumista, koska sillä voi olla merkittäviä terveysvaikutuksia”, Miia Länsitie sanoo.

Tutkittavien liikkumista seurattiin ranteessa pidettävän aktiivisuusrannekkeen avulla. Jo arjen askareiden suorittaminen hyödynsi vyötärölihavien ryhmää.

Lue myös: Tutkimus: Tyypin 2 diabetes yhdistää yllättävän usein koiran ja sen omistajan

X