Näin Suomen viranomaiset kikkailivat asbestilaivan Intiaan

Vastoin juhlapuheita ja julkilausumia Suomi tunkee romulaivansa Pakistaniin ja Intiaan.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

RG Linen ruostepurkit muuttuvat bisneslaivoiksi juuri ennen romuttamistaan. Kuva: Dinodia/Corbis/SKOY.

Vastoin juhlapuheita ja julkilausumia Suomi tunkee romulaivansa Pakistaniin ja Intiaan.
(Päivitetty: )
Teksti:
Ari Korvola

Kaksi suomalaishinaajaa, Polaris ja Meteor, kiskoivat romulaiva RG 1:n tanskalaiseen Grenån satamaan puolitoista viikkoa sitten.

RG 1 oli hoitanut aiemmin Merenkurkun liikennettä Vaasasta, mutta ruostuttuaan tarpeeksi ympäristöviranomaiset julistivat sen jätteeksi, ja se sai siirtokiellon. Aluksesta kuitenkin tehtiin kauppa, ja äkillisen ihmeparantumisen jälkeen laiva oli valmis matkaamaan uuden omistajan, tanskalaisen Fornäs Shipbreakingin haltuun.

Priimaksi muuttunut jäte siivottiin näin omista nurkista. Nyt tanskalaiset ilmoittavat, että useat tahot ovat kiinnostuneita laivan ostamisesta heiltä.

Tekopyhää kikkailua

Tämä on tuttu juttu. Keväällä 2005 Tanskasta livahti merelle romulaiva Kong Frederik IX – se löytyi sittemmin Intian laivojen romutusrannikolta Gujaratista. Tanskalaiset vaativat tuolloin Intiaa lähettämään laivan takaisin – asbestia ja PCB:tä tursuavan romuarkun kuljettaminen Euroopan ulkopuolelle on vastoin EU:n määräyksiä ja kansainvälisiä sopimuksia. Pyyntö oli kuitenkin silkkaa tekopyhyyttä.

Samaisen Vaasan satamassa uhkasi vielä nelisen vuotta sitten ruostua upoksiin RG:n edeltäjä Onyx, ent. C Express, ent. Fennia. Sekin oli ympäristöviranomaisten julistamassa siirtokiellossa, kunnes nämä äkisti uskoivat uuden omistajan, kansainvälisen laivaromuttajan vievät aluksen Punaiselle merelle tekemään bisnestä, rahtaamaan pyhiinvaeltajia ja lampaita.

Laiva tuli kuntoon kuin taikaiskusta. Talvella 2010 se raahautui ulos Vaasasta, konevikaisena lähes upposi Pohjanmerellä, karkasi Ranskan hätäsatamasta ja kallisteli ”korjauttamaan pääkonettaan” Turkin Iskenderumiin.

Kohta laiva kuitenkin myytiin sierraleonelaiselle yritykselle. Pian pakistanilainen telakkamies veti PCB:tä ja asbestia keuhkoonsa hitsatessaan laivan runkoa kappaleiksi Gadanin rantahiekalla Pakistanissa euron päiväpalkalla.

Selvällä suomella

Kansalaisaktivisti ja alan amerikkalaisjärjestön edustaja Colby Self kanteli eduskunnan oikeusasiamiehelle suomalaisviranomaisten toiminnasta. Kantelu oli laadittu englanniksi.

Meno on laillista, vastasi apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin helmikuun alussa Colbylle. Tapaus kuitenkin Sakslinin mukaan osoittaa, että sopimukset ja asetukset on helppo kiertää, silti viranomaiset eivät ole toimineet lainvastaisesti. Silloisen ympäristöministerin Paula Lehtomäen (kesk) toimien arviointiin oikeusasiamiehellä ei ole toimivaltaa, kirjoittaa Sakslin.

16-sivuinen vastaus on selvällä suomen kielellä. Sitä Colby nyt Seattlessa tavailee ja oppii olemaan kantelematta maaherra Wibeliuksen jälkeläisistä.

 

Juttu on julkaistu alun perin Seurassa 9/2013 otsikolla Romulaiva, hoh hoi!

X