Näin VR johti harhaan: Sarjalippu ei olekaan joustava, kuten luvattiin

Jaa artikkeli
Uudistettu sarjalippu palaa myyntiin 14. elokuuta. Paikan varaaminen on pakollista. © Kari Hautala/Kuvaryhmä/SKOY
VR halusi tehdä käyttökokemuksesta miellyttävämmän. Työmatkailijat ovat eri mieltä.

Jälleen kerran VR on hankaloittanut työmatkailijoiden elämää.

Kesäkuussa työmatkalaiset suuttuivat, kun sarjalippujen myynti jäi kesätauolle ilman kunnollista ennakkovaroitusta. VR oli päättänyt uudistaa sarjalipun, ja samalla se halusi estää vanhojen lippujen hamstraamisen. Syynä oli VR:n mukaan myyntijärjestelmän tekninen uudistus, jonka takia kahta lipputuotetta ei voinut olla käytössä samaan aikaan.

Uudistettu sarjalippu palaa myyntiin 14. elokuuta. Lipputuote ei kuitenkaan ole enää entisensä.

VR kertoo tiedotteessaan, että jatkossa sarjalipulla matkustavien pitää varata matka etukäteen. Muutos on herättänyt järkytystä erityisesti työmatkailijoissa.

Helppous viehätti

Miksi someraivo oikein repesi?

Koko sarjalipun pointtina oli se, että matkaa ei tarvitse varata etukäteen. Työmatkailija ei voi aina tietää, milloin työpäivä päättyy. Usein palaverit venyvät tai tapaamiset peruuntuvat. Harva voi suunnitella työpäivänsä juna-aikataulujen mukaan.

Tämän takia sarjalippu oli loistava vaihtoehto. Se tarjosi joustavuutta: työmatkailija saattoi hypätä siihen junaan, johon ehti. Koska paikkaa ei tarvinnut varata etukäteen, maksetun lipun pystyi käyttämään silloin, kun sille oli tarvetta. Työmatkailijat olivat järjestelyyn tyytyväisiä.

Toisin on nyt.

Ei vapaita paikkoja

Jatkossa sarjalipulla matkustavan on varattava paikka junasta etukäteen. Samana päivänä tämä ei enää välttämättä onnistu, sillä työmatkailijoiden suosimat junat ovat usein täynnä.

Todellisuudessa junassa saattaa olla paljonkin tyhjää tilaa. Kausilippua käyttäville matkustajille on nimittäin varattu paljon paikkoja, jotka eivät aina täyty. Lisäksi esimerkiksi Helsingin ja Tampereen välinen juna saattaa varausjärjestelmässä näyttää täydeltä, vaikka osa paikoista olisi myyty vain Helsinki–Riihimäki-välille.

VR päätti tehdä sarjalippulaisten paikanvarauksesta pakollisen, jotta junia ei ylibuukattaisi.

”Se ei ole sarjalippulaisten eikä myöskään muiden matkustajien etu. Muut joutuvat häätämään sarjalippulaisia omalta paikaltaan. Tai sarjalippulainen joutuu hyppimään junassa ja etsimään vapaata paikkaa”, VR:n matkustajaliikenteen johtaja Ville Melkko valottaa.

Varokaa seisojia!

Melkon mukaan erityisesti Helsingistä lähtevät junat ovat usein täynnä. Silloin sarjalippulaiset, jotka matkustavat ilman varattua paikkaa, joutuvat seisomaan tai istumaan ravintolavaunussa.

Melkon mukaan seisovat matkustajat ovat turvallisuusriski. Siksi onkin mielenkiintoista, että konduktöörit myyvät edelleen myös täysiin juniin kertalippuja – korkeampaan hintaan, tietenkin.

”Konduktöörit myyvät kertalippuja nyt ja jatkossakin. Turvallisuusriski ei katoa, mutta se pienenee.”

Itse olen pendelöinyt työmatkani Helsingin ja Tampereen välillä viimeisen vuoden ajan. Armeijan vihreitä lukuun ottamatta en ole montaa kertaa joutunut todistamaan suurta seisojien joukkoa. Joka ikinen kerta olen mahtunut istumaan, vaikka en ole varannut paikkaa etukäteen.

”En tiedä, millä junilla kuljet, mutta perjantai-iltapäivän junat ovat kaikkein ruuhkaisimpia. Pohjoista kohti matkustajamäärät vähenevät”, Melkko kertoo.

Lisätyötä matkustajille

Miksi paikan varaaminen etukäteen on sitten niin hankalaa?

Sarjalipulla matkustava on maksanut jo kerran lipputuotteesta. Tämän jälkeen hänen pitää varata paikka ja näpytellä tilausnumero uudestaan jokaista matkaa varten.

Jos sarjalippulainen varaa paikan, mutta ei ehdikään junaan, paikka pitää perua ennen lähtöä. Muuten lippu menee hukkaan.

Varausta ei voi peruuttaa nettisivuilla tai mobiilisovelluksessa, vaan se tapahtuu puhelinnumerossa 0800 166 88. VR kertoo varautuneensa uudistukseen, mutta työmatkailijat ovat huolissaan jonotusajoista.

Vale vai vahinko?

Kesäkuussa VR oli ymmärrettävästi melko salaperäinen siitä, mitä lipulle tapahtuu. Haastatteluissa VR:n edustajat kertoivat, että tulossa on ”entistä joustavampia ratkaisuja.”

VR:n hinnoittelujohtaja Nora Härme kertoi Seuralle kesäkuussa, että tarkoituksena on tehdä lisäpalveluiden ostamisesta helpompaa. Jatkossa esimerkiksi lemmikkilipun saisi Härmeen mukaan ostettua sarjalipun kylkeen.

Härme tosin unohti kertoa haastattelussa, että tämän ominaisuuden ei ole tarkoituskaan tulla voimaan vielä aikoihin. Se liittyy VR:n myyntijärjestelmän uudistukseen, joka tulee voimaan ensi vuoden puolella.

Johtiko Härme tahallaan toimittajaa harhaan, vai kävikö tässä joku väärinkäsitys?

”Ei varmastikaan ole tapahtunut tahallista harhaanjohtamista. Olen pahoillani, jos hän on tuottanut väärinkäsityksen. Toteutamme uudistuksia asteittain. Tällä hetkellä haasteena on kankea myyntijärjestelmä, joka uudistuu ensi vuonna. Silloin pystymme ottamaan käyttöön näitä lisäpalveluita.”

Näettekö mitään ristiriitaa siinä, että lupasitte joustavuutta, mutta matkustajan näkökulmasta joustavuus väheni?

”Yksi joustavuuden muoto vähenee, eli enää ei voi hypätä junaan kuin junaan. Toisaalta pryimme uusilla mahdollisuuksilla tuomaan lisää joustavuutta. Olemme lisänneet kapasiteettia 1700 istumapaikalla, ja yritämme kohdistaa ne paikat ruuhkaisimmille junavuoroille.”

Onko viestintänne ollut mielestäsi harhaanjohtavaa?

”Aina sitä voi parantaa, mutta mielestäni olemme olleet tässä asiassa melko johdonmukaisia.”

VR on tainnut unohtaa, että sarjalippulaiset ovat heidän kanta-asiakkaitaan. © LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Miellyttävä kokemus?

Palauteryöppy ei tullut VR:lle yllätyksenä. Melkko haluaa huomauttaa, että myös positiivista palautetta on tullut.

”Ihmiset ovat kiitelleet siitä, että sarjalippulaiset eivät enää istu heidän varaamillaan paikoilla. Samoin siitä, että nyt ravintolavaunussa mahtuu todennäköisesti istumaan.”

VR on tainnut unohtaa, että sarjalippulaiset ovat heidän kanta-asiakkaitaan – niitä, jotka matkustavat junalla viikoittain tai jopa päivittäin.

Uudistuksesta iloitsevat puolestaan ovat satunnaisia matkustajia, joita ärsyttää, jos pitää pyytää sarjalippulaista väistämään.

VR perustelee uudistusta sillä, että istumapaikka tekee käyttökokemuksesta miellyttävämmän. Työmatkailijoiden mielestä miellyttävää olisi se, jos junalla pääsisi töistä kotiin ajoissa.

Tarkoituksena lienee saada työmatkailijat siirtymään kalliimpaan lipputuotteeseen, kausilippuun.

Lue myös:

Työmatkalaiset raivostuivat: VR lopetti sarjalippujen myynnin seinään – näin saadaan lippujen hamstraajat kuriin

X