Olutta myydään eurolla aamun sisäänheittotuotteena tappiollisesta hinnasta huolimatta – Ylitarkastaja: ”Hinta on yrittäjän vapaasti määriteltävissä eikä siihen virkamies pysty sanomaan mitään”

Jaa kaverilleTilaa Seura
Sir Kippiksen uusi omistaja Kari Mattila haluaa ravintolastaan eurooppalaistyylisen olohuoneen Korson aseman läheisyyteen.
Sir Kippiksen uusi omistaja Kari Mattila haluaa ravintolastaan eurooppalaistyylisen olohuoneen Korson aseman läheisyyteen. © Joni Hildén / Otavamedia
Alkoholilain vapauttaminen vapautti myös oluen myymistä. Oluen halpa hinta toimii markkinointikeinona usealle ravintolalle.

Tiistaiaamuna Kari Mattila saapuu ravintolaansa Sir Kippikseen Vantaan Korsossa. Toukokuussa Mattilasta tuli ravintolan omistaja, kun hän toteutti pitkäaikaisen haaveensa ravintola-alan yrittäjyydestä.

Houkutellakseen asiakkaita hän muutti ravintolan aukioloaikoja ja kopioi helsinkiläisravintoloista tutun konseptin, jossa olutta saa eurolla aamutuimaan.

”Ei se vielä ole jonoksi asti äitynyt. Muutama ihminen siinä on ollut odottelemassa, kun puoli yhdeksään olen töihin tullut. Kyllä niillä jo siinä vaiheessa olisi kiire sisälle, mutta olen joutunut toppuuttelemaan ja toteamaan, että odotetaan, kunnes pykälä täyttyy”, Kari Mattila kertoo.

Euron olut kallistuu iltapäivää kohden. Markkinointitempauksella Mattila uskoo saavansa enemmän asiakkaita aamun hiljaisille tunneille.

”Sehän on markkinointia, että porukka saadaan sisään edullisella bissellä. Kun myydään eurolla olutta, se on tappiollista toimintaa. Toisena aspektina on se, että kate tulee muualta”, Kari Mattila listaa.

Tarjouksen perässä tulleet eivät jääneet

Sir Kippiksen tavoin helsinkiläisravintola Musta Härkä on houkutellut Vallilassa asiakkaita euron oluella. Aamutarjous lopetettiin, koska se ei palvellut ravintolaa toivotulla tavalla.

”Ne, jotka tulivat halvan oluen perässä, lähtivät happy hourin loppuessa”, Mustan Härän omistaja Jita Gill kertoo.

Gillin mukaan asiakkaita kyllä ravintolaan tuli, mutta he myös lähtivät tarjouksen päättymisen jälkeen, ei tappiolla oluen myyminen ollut kannattavaa.

”Nykyisin meillä on kahden euron tarjous, mutta sekään ei ole taloudellisesti kannattava. Samalla tavalla se porukka katoaa tarjousajan umpeuduttua”, Gill sanoo.

Euron olut tappiollista toimintaa

Jita Gill uskoo, että halpojen oluiden trendi on tullut Suomeen jäädäkseen ja erilaisia kampanjoita tullaan näkemään.

Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa Ry:n varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemen mukaan euron kampanjat ovat vähentyneet.

”Jossain vaiheessa, kun moni keskiolutravintola lähti euron olut linjalle, se alkoi olla ongelmallista. Ei euron oluella kyllä voittoa pystytä millään tekemään. Nyt nämä kampanjat ovat olleet vähenemään päin”, Aittoniemi toteaa.

Lain mukaan oluen halvalle myymiselle ei ole estettä, vaikka sitä myisi tappiollakin.

”Happy hour ja mietojen alkoholijuomien mainostaminen on lain puitteissa mahdollista. Hinta on yrittäjän vapaasti määriteltävissä eikä siihen virkamies pysty sanomaan mitään”, Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylitarkastaja Samuel Haataja vahvistaa.

Saako euron oluella houkutella juomaan? 

Hinnoittelua mietittäessä ei voi välttyä ajatukselta, että onko moraalisesti oikein houkutella asiakkaita eurolla jo heti aamuyhdeksältä ravintolaan?

”Ilman muuta siinä on ajatuksena, että houkutellaan mahdollisimman paljon asiakkaita aamuaikaan, kun muuten on hiljaisempaa. Siihen, onko se liian halpaa tai onko siinä sellaista näkökulmaa, että alkoholilain vastaisesti kannustettaisiin alkoholin käyttöön, niin käsittääkseni ei”, Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylitarkastaja Samuel Haataja pohti.

Asiakkaina tavallisia ihmisiä

Kun puhutaan korsolaisesta pubista, voi ensimmäisenä tulla mieleen, että aamulla yhdeksän aikaan ravintolan terassilla ja sisätiloissa istuu elämää nähneitä ihmisiä, joilla ei ole enää pitkään aikaan ollut kiire töihin. Savuverhojen keskellä olutta lipittäen.

Sir Kippikseen sisään astuessa huomaa, että näin ei ole. Sir Kippis on auki 20 tuntia vuorokaudesta, jolloin myös asiakaskuntakin ehtii vaihdella.

”Yhden käden sormissa on kyllä ne tapaukset, jotka olisivat olleet koko aukioloajan täällä. Harvan kunto kestää, vaikka yrittäjiä varmasti olisi enempikin. Lainsäädäntö tulee vastaan ja jossakin vaiheessa asiakas on sen verran humalassa, että joudutaan käännyttämään hänet kotiin nukkumaan”, Kari Mattila valaisee.

Helsinkiläinen Musta Härkä tunnetaan ruokaravintolana eikä pubitoimintaa ole ollut siellä vielä pitkään. Tarjousoluiden vetovoimaa kokeiltiin toiminnan laajentuessa.

”Aamuisin asiakaskunta koostuu tavallisista ihmisistä, kuten eläkeläisistä. Iltaisin, kun olut on kaksi euroa, täällä näkyy myös työssä kävijöitä”, Jita Gill kertoo.

X