Lajiliitto AKK Sports tuottaa oman edun ajoja Ylelle

Autourheilun etujärjestö tuottaa tv-ohjelmia Ylelle. Onko kyse piilomainonnasta?

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Autourheilun etujärjestö tuottaa tv-ohjelmia Ylelle. Onko kyse piilomainonnasta?
(Päivitetty: )
Teksti:
Mikael Vehkaoja

Joka toinen lauantai TV2:n Motorsport-makasiini esittelee moottoriurheilun ajankohtaiset tapahtumat. Ohjelman tuottaja AKK Sports Oy on samaan aikaan autourheilun lajiliiton markkinointifirma.

Lajiliitto AKK-Motorsport ry perusti AKK Sportsin jo 90-luvulla. ”Jäsenistön maksujen korottaminen tulevaisuudessa nähtiin kestämättömäksi kehitykseksi, ja liitto tarvitsi instanssin, joka voi harjoittaa liiketoimintaa ja tätä kautta tuottaa taloudellista hyötyä omistajalleen”, yhdistyksen nettisivuilla todetaan.

”Emme me aja ulos mitään propagandaa.”

AKK-Motorsport on autourheilun merkittävä edunvalvoja. Se oli esimerkiksi vaikuttamassa liikennevakuutuslain uudistukseen, joka astui voimaan 2017 alussa.

Vastaavasti AKK Sports Oy osallistuu sponsorointiin ja yhteiskunnallisiin projekteihin. Se on myös MM-osakilpailu Neste Rallin järjestäjä.

Logojen maailma

Yleisradiolaki kieltää Yleä lähettämästä mainontaa tai tuottamasta sponsoroituja ohjelmia. Viestintävirasto on tehnyt monta päätöstä, joissa Ylen on katsottu toimineen lainvastaisesti.

Yle tilasi Story of Sports Oy -tuotantoyhtiöltä raviohjelmia. SoS puolestaan vastaanotti sponsorirahaa hevospelien monopoliyhtiö Fintotolta. Toinen tapaus koski Partiomestari-nimistä ohjelmaa, jossa SoS vastaanotti rahaa Suomen Partiolaiset ry:ltä.

Viestintävirasto kielsi molempien ohjelmien esittämisen Ylellä.

Rapsut tuli myös Tangomarkkinoista. Ohjelmassa syyllistyttiin piilomainontaan, kun Tangomarkkinoiden logoa esiteltiin liian huomiota herättävästi.

Ylellä päätöstä pidettiin haastavana.

”Elämme logojen maailmassa. Logoja näkyy monissa paikoissa, muun muassa urheilussa on erittäin paljon tapahtumien logoja”, Ylen luova johtaja Ville Vilén kommentoi päätöstä.

Ei mitään propagandaa

Kuinka yleistä on, että urheilun lajiliitto tekee itse omat ohjelmansa?

”Aika yleistä”, Ylen tapahtumaurheilun- ja urheiluoikeuksien päällikkö Robert Portman sanoo.

”Lento-, kori-, käsi-, jääpallo, voimistelu… Yhteistyötä tehdään laajasti. Toteutustapa vaihtelee. Pari viikkoa sitten Suunnistusliitto tuotti Ylelle huippuliigan kisalähetyksen.”

Robert Portman on Motorsport-ohjelman vastaava Yle-tuottaja. Hän ei näe yhteistyössä ongelmaa.

”Sopimuksissa on tarkkaan määritelty, että on noudatettava kansallisesti sovittuja mainossäännöksiä. Jos tehdään jotain laitonta, meidän on puututtava siihen.”

Portmanin mielessä ei ole tuoreita väärinkäytöksiä.

”Ylellä on vastuu, että ohjelman sisältö vastaa sitä, mitä on tilattu. Emme me aja ulos mitään propagandaa.”

Viestintäviraston päällikkö Merja Saari ei halua kommentoida Motorsport-tapausta, koska se ei ole ollut viranomaisen arvioinnin kohteena.

”Arvioitavaksi jäisi, onko ulkopuolinen taho osallistunut ohjelman rahoitukseen”, Saari sanoo.

X