Älypuhelimen käytön opettelu ei ole iästä kiinni – ”Motivaatioon vaikuttaa eniten, miten paljon ikäihminen kokee saavansa älypuhelimen käytöstä huvia ja hyötyä”

Miten innostaa senioria opettelemaan älypyhelimen käyttöä? Näyttämällä, millaista hyötyä ja huvia puhelimesta voi saada.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Miten innostaa senioria opettelemaan älypyhelimen käyttöä? Näyttämällä, millaista hyötyä ja huvia puhelimesta voi saada.
(Päivitetty: )
Teksti: Tomi Olli

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2017 matkapuhelinta käytti 65–74-vuotiaista 99 prosenttia. Heistä älykännykän käyttäjiä oli 49 prosenttia. 75–89-vuotiailla vastaavat luvut olivat 91 prosenttia ja 15 prosenttia. Tilastokeskuksen käyttämä yläikäraja tilastoinnoissa on 89 vuotta.

Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminnan vastaava asiantuntija Liisa Tiainen painottaa, ettei älykännykän käytön oppiminen ole iästä kiinni.

“Iäkäskin oppii, kunhan hänellä on vain halu oppia eikä hänellä ole terveyssyistä johtuvia esteitä. Motivaatioon vaikuttaa eniten, miten paljon ikäihminen kokee saavansa älypuhelimen käytöstä huvia ja hyötyä.”

Suurimpia esteitä älykännykän käytön opetteluun ovat tiedon puute, ennakkoluulot sekä pelko siitä, ettei osaa eikä opi.

“Joskus myös laitteiden ja nettiyhteyksien hankinta on monimutkaista. Vanhuksen saattaa olla vaikea tietää, minkälainen laite ja liittymä olisi sopiva. Myös taloudelliset seikat ovat usein esteenä.”

Olisi hyvä huolehtia, että ikäihmisellä on käytössään toimiva ja kohtuullisen uusi laite. Jos älypuhelin ei toimi kunnolla, lopahtaa innostus sen opetteluun nopeasti.

“Vanhuksia saattavat myös pelottaa mediassa usein esiintyvät kirjoitukset huijauksista, netin vaaroista ja tietojen kalastelusta. Asiallisella viestinnällä näitä pelkoja voidaan lieventää”, Tiainen muistuttaa.

Opastusta surffailuun

Kaikkea ei tarvitse eikö voikaan osata. Se on yksi tärkeimmistä viesteistä älypuhelimen käyttöä opettelevalle ikäihmiselle.

“Kannattaa aloittaa niistä asioita, jotka kiinnostavat. Jos puutarhan hoito on lähellä sydäntä, voi esimerkiksi etsiä netistä puutarhatietoa. Mikäli taas lapsenlapset asuvat kaukana, saattaa kuvapuhelun opettelu olla hyvinkin motivoivaa.”

Tiaisen mielestä vertaisopastus on iäkkäälle useimmiten paras ratkaisu.

“Silloin edetään ikäihmisen omaan tahtiin, puhutaan samaa kieltä ja mennään etennpäin yksi asia kerrallaan. Samalla huolehditaan siitä, että opastettava tekee itse, ja opastaja vain opastaa.”

Tiainen muistuttaa älypuhelimen ikäihmiselle lahjaksi hankkivia läheisiä, että laitteen käyttöön olisi hyvä myös opastaa.

“Se on merkittävä osa kokonaisuutta. Lisäksi kirjastot, järjestöt ja yhdistykset tarjoavat maksutonta opastusta senioreille. Tietoa opastuspaikoista löytyy SeniorSurf-toiminnan opastuspaikkakartalta. Samoilla sivuilla on myös materiaalia muun muassa itseopiskeluun.”

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Viva-lehdessä 12/18.

X