Pääkaupunkiseudulla houkuteltiin taas lapsia autokyytiin – näin opetat lasta selviytymään riskitilanteista

Helsingissä ja Vantaalla on houkuteltu useita lapsia autojen kyytiin alkuvuonna. Näin opetat lapsesi torjumaan houkuttelut.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Helsingissä ja Vantaalla on houkuteltu useita lapsia autojen kyytiin alkuvuonna. Näin opetat lapsesi torjumaan houkuttelut.
Teksti:
Miia Saari

Helsingissä ja Vantaalla on tehty alkuvuoden 2018 aikana neljä ilmoitusta autonkuljettajista, jotka ovat yrittäneet houkutella koululaisia kyytiinsä. Lisäksi Helsingissä kirjattiin yksi tapaus ennen joulua.

Tuorein houkutteluyritys tapahtui helmikuun alussa Vantaan Korsossa. Hätäkeskukseen ilmoitettiin pienellä valkoisella autolla liikkuvasta naisesta, joka yritti houkutella kouluun kävelemässä olevaa lasta kyytiinsä Vantaan Korsossa.

Helsingin poliisi on saanut ilmoituksia autolla liikkuvasta miehestä, joka on houkutellut lapsia autoonsa Maunulassa, Oulunkylässä, Käpylässä ja Laajasalossa.

Kouluta lapset selviytymään

Vantaalaisia opettajia on pyydetty muistuttamaan lapsia siitä, ettei vieraiden ihmisten kyyteihin tule nousta.

Varoitukset ja kehoitukset ovat paikallaan, mutta ne eivät riitä.

Näin sanoo Aila Juvonen, joka kouluttaa lapsia selviytymään erilaisissa sosiaalisissa- ja riskitilanteissa.

Juvonen on kehittänyt Skidikantti-ohjelman ja työskennellyt asiatuntijaryhmissä ja luennoitsijana muun muassa Stakesin, SOS-lapsikylän, Helsingin kaupungin, poliisin ja partiolaisten kanssa.

”Lapsille kannattaa antaa selkeät toimintaohjeet miten menetellä vaaratilanteissa. Ja auttaa heitä tunnistamaan ne harjoitusten avulla. Tilanteen ollessa päällä on myöhäistä harjoitella”, Juvonen sanoo.

Riskitilanteiden varalta Juvonen harjoittelee lasten kanssa kolmea asiaa: manipulaation tunnistusta, ei-sanan käyttöä ilman selityksiä ja sitä, miten epämiellyttävästä tai vaarallisesta tilanteesta irtaudutaan määrätietoisesti.

Paha voi näyttää hyvältä

Juvonen kutsuu manipulaatiota kesyttämiseksi. Kun lapsi kiinnostuu, luottaa ja näkee tilanteen vaarattomana mahdollisuutena johonkin hauskaan, hän ottaa riskejä tietämättä että ne ovat riskejä
Sen vuoksi Aila Juvonen opettaa lapsia torjumaan manipulaatiota esimerkillä, jossa mukava naapurinrouva houkuttelee lapsia kiinnostavan auton kyytiin.

”On tärkeää painottaa, että turvalliset ja vaaralliset aikuiset eivät eroa ulkonäöltä toisistaan. Täti tai nuori nainen voivat olla yhtä lailla lapselle vaaraksi. Ja tuttu voi olla tuntematonta vaarallisempi.”

Harjoituksessa Juvosen esittämä naapurinrouva esittelee lapsille auton ominaisuuksia, tarjoaa kyytiä äidin luo tai lupaa kyyditä lasta harrastuksiin. Hän voi pyytää lasta autoon myös pyytämällä apua kännykkäpelin käynnistämisessä tai jossain muussa tietoteknisessä asiassa.

Harjoituksen tarkoituksena on opettaa lasta sanomaan jämäkästi ei ilman mitään selityksiä.

”Koulutan lapsia poistumaan paikalta määrätietoisesti, vaikka kuinka huutelen perään, anelen, syyllistän huonosta käytöksestä tai komennan takaisin.”

Käyttäydy kuin uhmaikäinen

Juvonen opettaa lapsia myös käyttämään ääntään ja kehoaan arveluttavissa tilanteissa kurahousuikäisen tavoin.

”Löysäksi heittäytyminen ja vänkyröinti saattaa kiinniottotilanteessa hämätä pahantekijän ja antaa ehkä tilaisuuden lapselle päästä irti ja ottaa jalat alleen. Huuto on aina paikallaan. Muiden täytyy huomata tapahtunut osatakseen auttaa.”

Jos auto alkaa seurata lasta, lapsen tulee mennä paikkaan, jossa on ihmisiä. Jos niitä ei näy, voi kääntyä vastakkaiseen suuntaan ja mennä sinne, mistä tuli.

Osoitetiedusteluihin ei pidä vastata. Ei pidä mennä auton luo katsomaan kännykkää tai karttaa. Ei pidä mennä lähelläkään autoa, ei missään oloissa.

”Lapselle kannattaa teroittaa, että aikuinen pyytää apua aikuiselta, ei lapselta. Voi vastata, että haen jonkun aikuisen apuun, jos jollain näyttää olevan hätä.”

Aila Juvonen korostaa, että riskitilanteita voi syntyä minkä ikäiselle tahansa. Harjoittelu ja tilanteiden miettiminen etukäteen voi auttaa aikuistakin yllättävissä tilanteissa.

X