Päästöt kuriin nyt myös meriliikenteessä – Suomen ulkomaankaupan kuljetuksista jopa 83 prosenttia kulkee meritse

Suomalaisten varustamoiden matkustaja-autolautat kuljettavat koko Suomen kappaletavaraviennistä noin 60 prosenttia ja –tuonnista puolet. Hiilidioksidipäästömittausten valossa meriliikenne on ympäristöystävällisin kuljetusmuoto rahdille.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Suomalaisten varustamoiden matkustaja-autolautat kuljettavat koko Suomen kappaletavaraviennistä noin 60 prosenttia ja –tuonnista puolet. Hiilidioksidipäästömittausten valossa meriliikenne on ympäristöystävällisin kuljetusmuoto rahdille.
(Päivitetty: )
Teksti:
Katariina Taleva

Suomalaiset matkustajavarustamot julkistavat nyt ensimmäistä kertaa EU komissiolle raportoidut ja luokituslaitosten auditoimat laskentamenetelmät suomalaisten matkustajalaivojen päästöistä ja niihin perustuvat laskelmat matkustajien reittikohtaisesta hiilijalanjäljestä.

Merenkulun hiilidioksidipäästöjä mitataan ja seurataan kansainvälisesti osana kasvihuonepäästöjen vähentämistavoitteita.

Päästöleikkaus 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä

YK:n alainen merenkulkujärjestö IMO on päättänyt, että kansainvälisen meriliikenteen kuljetussuoritusten tonnia/kilometri osalta hiilidioksidipäästöjä vähennetään vähintään 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä, ja 70 prosenttia vuoteen 2050 mennessä verrattuna vuoden 2008 tasoon.

Globaalilla tasolla päästömittausvelvoite astui voimaan vuoden 2019 alusta lähtien.

”Tämän vuoden alusta voimaan tullut päästömittaus on ainutlaatuinen. Muilla liikennemuodoilla ei ole vastaava globaalia, toteutuneeseen kulutukseen perustuvaa tiedonkeruujärjestelmää. Tämän kaltainen maailmanlaajuinen, todellisiin mittauksiin perustuva järjestelmä tuo päästöseurannan uudelle tasolle”, toteaa Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

Matkustaja-alusten reittikohtainen hiilijalanjälki

Lastin sekä matkustajien kuljetussuorituksen allokointi polttoaineen kulutukseen ja hiilijalanjälkeen. © Suomen Varustamot

Taulukossa näkyy tällä hetkellä Suomen lipun alla liikennöivien matkustaja-alusten reitti- ja vuorokausikohtainen hiilijalanjälki. Se on laskettu kyseisellä reitillä liikennöivien matkustaja-alusten toteutuneiden, mitattujen ja raportoitujen tulosten perusteella.

Matkustaja-alus termillä tarkoitetaan roro-alusta, joka kuljettaa matkustajien lisäksi lastia.

Vertailun helpottamiseksi muihin liikennemuotoihin, luvut ovat tässä laskettu kilometri muotoon (g/pax-km).

Suomen kokonaisviennistä ja -tuonnista jopa 83 prosenttia kulkee meritse

Suomalaisten varustamoiden risteilyliikenteessä käytetään niin kutsuttuja ropax-aluksia, eli matkustaja-autolauttoja. Ne kuljettavat koko Suomen kappaletavaraviennistä noin 60 prosenttia ja -tuonnista 50 prosenttia.

Meriliikenne on päästöiltään ympäristöystävällisin kuljetusmuoto ja tämä korostuu erityisesti suurien tavaramäärien kuljetuksessa.

YK:n alainen merenkulkujärjestö IMO on laskenut eri kuljetusmuotojen päästöjä.

Lentorahdin hiilidioksidipäästöt ovat grammaa /tonnikilometri 435 grammaa ja rekan päästöt 80 grammaa. Näihin verrattuna rahtilaivojen päästöt (7,9 grammaa) ja suuren konttialuksen päästöt (3 grammaa) ovat huomattavasti pienemmät.

Suomen ulkomaankaupan kuljetuksista jopa 83 prosenttia kulkee meritse.

X